Prema Američko psihijatrijskom društvu ,1994.godine, definicija autizma je:
- Autistični poremećaj je cjeloživotna razvojna nesposobnost koja ometa osobe u razumijevanju onoga što vide, čuju ili osjećaju.
- Autizam uvjetuje problem osobe u: komunikaciji, ponašanju i društvenim odnosima.
- Autizam je razvojno-pervazivni poremećaj koji karakteriziraju:
a) oštećenja u komunikaciji i socijalnoj interakciji
b) ograničeni, repetitivni i stereotipni modeli ponašanja, interesa i aktivnosti
Opće karakteristike osoba s autizmom
1. Vizualni stil učenja nasuprot auditivnom stilu
2. Uzak spektar interesa
3. Otpor prema minimalnim promjenama u rutini
4. Mehaničko pamćenje
5. Problemi u združenoj pažnji
6. Usmjereni na detalje, ne vide smisao cjeline
7. Problemi planiranja i organizacije rada
8. Anksioznost
Savjeti
- koristiti vizualne poticaje za: dnevni raspored, tjedni raspored, liste aktivnost, socijalne situacije (PECS-sustav)
- pojednostavniti verbalne upute, paziti na visinu glasa jer su auditivno osjetljivi
- davati uputu po uputu, pisati upute
- jasno izraziti svoja očekivanja, ne samo izgovoriti “ne”
- podučiti dijete o različitim izrazima lica koja odražavaju emocije
- stvoriti prilike za razgovor o osjećajima osoba ili likova u priči
- dati učeniku neku dužnost u razredu i nagraditi ga za učinjeno
- označiti jasan početak i kraj aktivnosti koristeći tajmere (sat)
- po potrebi, planirati promjene aktivnosti (rad, odmor, nova aktivnost) uz pomoć rasporeda sa slikama ili simbolima
- kroz igru potaknuti interakciju s vršnjacima, naizmjeničnost i dijeljenje nekog sadržaja ili aktivnosti
- ograničite izbor aktivnosti ili mogućnost odgovora u nekom zadatku
- poticati samostalnost postupnim smanjivanjem podrške odrasle osobe ili pomoćnika u nastavi, ako je to moguće
- ne postavljati pitanja otvorenog tipa, to su najteža pitanja koja su djeci zbunjujuća
- potpitanja usmena i pismena su im dobar oslonac za odgovore
- za slijed aktivnosti potrebna su im jasna struktura, red i pravila
Izvori:
1. Remschmidt H.: Autizam: Pojavni oblici, uzroci, pomoć.
Naklada Slap
2. Agencija za odgoj i obrazovanje:
Poučavanje učenika s autizmom - školski priručnik
Pripremila: Diana Burazin, prof. logop.