1.) PRIPREMA - za početak je najvažnija dobra priprema:
-
Slušaj dok profesor ispituje druge učenike iz razreda. Veliki dio gradiva možeš naučiti ako pratiš na satu i pratiš dok profesor ispituje druge učenike. Uz to možeš zapamtiti koja pitanja profesor postavlja i što treba bolje naučiti. Možeš si zapisati pitanja tako da ih ne zaboraviš. Tako možeš, nakon što naučiš gradivo, ponoviti po tim pitanjima i osjećati se spremnije za usmeno odgovaranje.
-
Uči, uči i nauči! Zvuči dosadno i sasvim nepotrebno, ali u većini slučajeva ipak nije dovoljno samo jednom pročitati bilješke. Dobro naučeno gradivo ulijeva sigurnost, a ako nas i uhvati trema veća je vjerojatnost da ćemo se sjetiti dobro naučenog gradiva nego onog naučenog na površnoj razini. Zato pročitaj savjete o efikasnijem učenju i knjigu u ruke!
-
Ponavljanje je majka znanja! Mnogi učenici izbjegavaju/zanemaruju ponavljanje ("Zašto ponavljati ono što već znam?"), no ponavljanje ima puno dobrih strana. Ponavljaj na način koji je što sličniji samom ispitu: postavljaj si pitanja koja očekuješ od profesora i odgovaraj kao što bi odgovarala/odgovarao za vrijeme samog ispitivanja. Na taj ćeš način provjeriti jesi li to gradivo samo pročitala/ pročitao ili si ga i naučila/naučio. Uz to ćeš uvježbati odgovor te je manje vjerojatno da će ti se dogoditi da zamuckuješ i dugo biraš riječi (to odaje dojam neznanja).
-
Prepoznaj što je pod tvojom kontrolom. Tvoj uspjeh ovisi o različitim stvarima. Neke možeš kontrolirati, kao npr. tvoje znanje, uloženi trud, sposobnost snalaženja u ispitnoj situaciji..., a neke ne možeš - npr. težina gradiva, strogoća profesora, njegovo trenutno raspoloženje, sreća... Pokušaj razmišljati o onim stvarima na koje možeš utjecati, a ove druge prihvati takvima kakve jesu i ne troši vrijeme živcirajući se zbog njih.
-
Pokušaj se opustiti. Ako si pred ispitivanje napeta/napet ili nervozna/nervozan, pokušaj se opustiti. Postoje različite tehnike opuštanja (duboko disanje, zamišljanje ugodnih slika), a što ih bolje uvježbaš, to će biti djelotvornije u samoj situaciji pred usmeno ispitivanje.
2.) TIJEKOM USMENOG ISPITIVANJA:
-
Uspravi se na stolici, ne gledaj u pod. Optimističan stav i držanje ulijevat će ti više sigurnosti, a ostavljat će bolji dojam i na profesora.
-
Pažljivo slušaj pitanje koje ti je sad postavljeno. Pokušaj NE misliti na iduće pitanje (npr. "Samo da me to ne pita ") jer to potiče napetost i smanjuje koncentraciju.
-
Odgovaraj s više od "da" i "ne". Ako je pitanje na primjer "Je li točno da ..... ", a ti znaš i više od toga je li to točno ili nije, objasni svoj odgovor. Time ćeš pokazati razumijevanje gradiva.
-
Ako nisi dobro razumijela/razumio pitanje, pitaj profesora da pitanje ponovi ili preoblikuje. Tek tada odgovaraj.
-
Ne prekidaj profesora dok postavlja pitanje, pričekaj da ga postavi u potpunosti pa tek onda počni s odgovorom.
-
Svako pitanje je novi početak. Ako ne znaš odgovor na neko pitanje, ne daj da te to obeshrabri - ne možeš znati baš sve. Pokušaj ga zaboraviti i usmjeri se na novo. Možda je baš ono prilika da pokažeš svoje znanje.
-
Pročitaj svoju ohrabrujuću misao. Na svaku zastrašujuću misao koja se javlja u strahu, možemo izmisliti neku ohrabrujuću misao. Kada te je strah, možeš pročitati svoju misao i ohrabriti se.
3.) TIJEKOM PISMENOG ODGOVARANJA
-
Ako si jako napeta/napet i jako se bojiš, probaj se opustiti, duboko diši i ohrabri se govoreći si nešto poput "znam to, naučila/naučio sam"; "mogu ja to"; … Ohrabri se onako kako bi ohrabrila/ohrabrio prijatelja.
-
Nakon što se opustiš, koncentriraj se na ispit i na pitanja, usmjeri svu svoju pažnju na ispit.
-
Uzmi sat i planiraj vrijeme za pojedine odgovore kako ti se ne bi dogodilo da izgubiš previše vremena na nekom pitanju i zbog toga ne stigneš odgovoriti na sva pitanja.
-
Riješi najprije najlakša pitanja i ona pitanja na koja znaš odgovor.
-
Ne zadržavaj se na pitanju na kojeg ne znaš odgovor, idi dalje pa se na njega vrati kasnije ako budeš imala/imao vremena.
-
Pažljivo i do kraja pročitaj svako pitanje prije nego što označiš ili napišeš svoj odgovor. Ako te pitanje zbunjuje, ponovno ga pročitaj.
-
Zatraži pomoć nastavnika u razumijevanju ispitnih pitanja koja su ti nejasna ili dvosmislena.
-
Ako ti preostane vremena, pregledaj i provjeri još jednom sve odgovore. Kod rješavanja zadataka, provjeri jesi li sve računske radnje obavila/obavio kako treba.
Modificirano prema: Društvo za psihološku pomoć, www.dpp.hr