Učestvovali smo na 30. Međunarodnoj osnovnoškolskoj kiparskoj radionici "Forma viva Malečnik 2014" na poziv odijela za kulturu grada Maribora.
Dvije djevojčice osmog razreda koje imaju izražen senzibilitet za trodimenzionalno oblikovanje Emily Cunjak i Hana Hirnig s ostalim uzvanicima iz 27 osnovnih škola iz Slovenije, Bosne i Hercegovine, Srbije, Austrije, Hrvatske i Mađarske oblikovali su u drvu 2. i 3. listopada u OŠ Malečnik pri Mariboru.
Zahtijevan rad u drvu povezao je djecu i mentore temom „Drvo tradicija i kultura“.
Organizatori su pripremili materijal, alat za rad i stručnu pomoć. Učenice su napravile dvije skulpture na zadanu temu: 1. Glagoljica i 2. Dječja igračka. Organizatori u studenom priređuju svečanu izložbu u Galeriji KULT 3000 u Ljubljani gdje će biti uručen katalog i priznanja sudionicima izložbe.
*************************
Zajedništvo likovnim stvaralaštvom u Kiparskoj koloniji Malečnik
Svijet je dječjega likovnog stvaralaštva fascinantno područje, puno neočekivanoga i nepredvidivoga. Način na koji učenici stvaraju u Kiparskoj koloniji u Malečniku svojom svježinom i autentičnošću nadmašuju očekivanja mentora.
Ovogodišnja je trideseta po redu međunarodna kiparska kolonija tematski vezana uz baštinu. Baština je okruženje u kojemu se krećemo i radimo, pamćenje jednoga grada, mjesta ili države te ljudi koji su u njima živjeli, i žive. Baština označava sve ono što je postojalo prije nas, ali i ono što će postojati poslije nas. Ona je nešto što je naslijeđeno i ono što se ostavlja u naslijeđe. Likovna oblast ima univerzalne vrijednosti i zato ona ne poznaje granice, čime daje pun doprinos toleranciji i zajedništvu na bazi kulturnih razlika.
Funkcionalna je adaptacija učenika u Kiparskoj koloniji bazirana na iskustvu i percepciji, u neposrednome okruženju životne realnosti. Njeguje se plastična percepcija, imaginacija i entuzijazam. Kroz igru materijalom učenici se spontano i spretno izražavaju. Spretno i spontano izražavanje rezultat je projekcije dječje mašte. Za razvoj djeteta nužno je da ono samostalno, slobodno i aktivno istražuje svijet oko sebe jer tako izgrađuje sebe kao osobu. Spontano učeničko izražavanje u drvu ima svoju estetiku i umjetničku vrijednost koja zaslužuje priznanje. Radom u drvu učenici stječu strpljenje, upornost i dosljednost. Jača im osjećaj za suradnju s ostalom djecom u Koloniji. U provođenju kiparskih aktivnosti s učenicima nema mjesta pravilima, zakonitostima i kritici jer su oni trenutni zagušivači kreativnosti, slobode, samopouzdanja i radoznalosti. Znanstvena istraživanja stalno dokazuju da bavljenje likovnim aktivnostima, kao i umjetnička naobrazba općenito, poboljšavaju i druge aspekte spoznaje, primjerice likovne aktivnosti potiču fokusiranje, odnosno usmjeravanje pozornosti, pa učestalo bavljenje likovnošću djeluje na bolju koncentraciju i potiče opuštanje cijeloga organizma i lučenje hormona sreće, što rezultira kvalitetnijim življenjem; upotreba različitih materijala, rješavanje problema koje donosi likovni proces, eksperimentiranje i traženje novih spoznaja pridonosi razvoju divergentnoga mišljenja, a samim time i kreativnosti. Za upoznavanje i prepoznavanje likovnoga izraza učenika, potrebno je razviti sposobnost spontanoga promatranja svijeta i pojava oko sebe – bez ikakvih opterećenja ili predrasuda. Na taj način u sebi razvijamo razumijevanje za njihova viđenja i iskustva, a učenicima pružamo dragocjenu slobodu iskazivanja. Klešući, modelirajući svoje kiparske uratke, učenici uočavaju, otkrivaju i izražavaju otkriveno, i to je uvijek novost – novostečene vještine i novo izražavanje unutarnjega bića djeteta. Osjetiti dječju radost stvaranja, zanos, ushite, dijeliti s njima trenutke spoznaje o vrijednosti učinjenoga, nemjerljiva je nagrada mentorima. Međusobno prožimanje radosti stvaranja novoga osjeća se u svakome trenutku življenja u ovoj Koloniji, zbog čega joj se svake godine ponovno vraćaju i učenici i njihovi mentori.
Uz stalan poticaj mentora učenici su sposobni za aktivno i stvaralačko sudjelovanje u izradi drvenih kiparskih uradaka. Svoj unutarnji svijet u ovoj Kiparskoj koloniji dopunjavaju novim iskustvima i učenjem. Mentori pažljivo čuvaju taj unutarnji svijet djeteta, pomažu učenicima da stalnim učenjem i istraživanjem bogate svoje iskustvo i razvijaju vlastiti odnos prema zadanoj likovnoj temi. Svrha ovakvoga načina rada jest u tome da se sačuva osobnost učenika i njihovi potencijali, da se oni samostalno i slobodno iskazuju na najrazličitije načine, dok uz pomoć mentora ne otkriju i prepoznaju specifičnosti svojega karaktera i steknu motoričke vještine.
Nastala su kiparska djela iskrena, jednostavna, spontana, bez pokušaja prikrivanja, bez namjere udovoljavanjima očekivanjima odraslih. Vrijednost i važnost ovih učeničkih kiparskih uradaka u Malečniku nije u tome da "znaju" oblikovati ono što ćemo mi prepoznati, nego u onome što samo učenici vide, pronađu ili otkriju u svijetu koji ih okružuje, i to izraze u drvu. Svi učenički likovni radovi sadrže originalnost i estetsku vrijednost. Zato se veliko bogatstvo krije u ovoj Kiparskoj koloniji u kojoj učenici otvaraju vrata svojega unutarnjeg svijeta, mašte, želja, snova. Otvaraju ta vrata novim mogućnostima, novim oblicima komunikacije s učenicima i mentorima koje susreću upravo u Malečniku. Ta komunikacija s drugima i različitima na likovnoj i ljudskoj razini bogatstvo je koje svaki sudionik ponese iz Kiparske kolonije Malečnik.
Laura Herceg, mag. educ. art.
Da bi slike pogledali u većem formatu, kliknite na prozor sa slikama.
« Siječanj 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |