Analiza istraživanja
razine poduzetničkih kompetencija kod učenika
Druge srednje škole Beli Manastir
Autor: univ. spec. oec. Melita Todorović, prof. izrvrsni savjetnik
Druga srednja škola Beli Manastir
Beli Manastir, 5. listopada 2020.
UVOD
Istraživanje razine poduzetničkih kompetencija kod učenika Druge srednje škole Beli Manastir provedeno je radi toga što je poduzetništvo jedno od osam ključnih kompetencija Europskoga referentnog okvira za cjeloživotno učenje i prema Preporukama vlada Europske unije ono podrazumijeva osjećaj za inicijativu i poduzetništvo: sposobnost pretvaranja ideja u aktivnosti kroz kreativnost, inovacije i poduzimanje rizika, kao i sposobnost planiranja i upravljanja projektima.
Analiza istraživanja je obuhvaćala stavove učenika o poduzetnicima i poduzetništvu te o područjima poslovnog planiranja s ciljem uključivanja učenika u međunarodni projekt kroz koji bi učenici osmislili i razvili svoju poslovnu ideju, izradili poslovni plan i po mogućnosti implementirali svoju ideju na konkretan proizvod ili uslugu. Nakon provedenog istraživanja, učenici su osmislili poslovnu ideju koristeći se metodama za pronalaženje poslovnih ideja, primijenili su nastavne sadržaje o istraživanju tržišta i konkurencije, elementima marketinškog miksa te financijskog planiranja.
Provedeno je kvantitativno istraživanje na slučajnom uzorku od 50 učenika Druge srednje škole od prvog do četvrtog razreda.
KLJUČNE RIJEČI: poduzetnik, poduzetništvo, poslovna ideja
Predmet istraživanje je obrazovanje učenika o poduzetništvu i stjecanje dodatnih znanja, ali i vještina o poslovnom planiranju.
Cilj istraživanja je utvrditi razinu poduzetničkih kompetencija kod učenika koje podrazumijevaju njihove stavove o poduzetnicima, njihov interes da u budućnosti postanu poduzetnici i pokrenu vlastiti posao te iskazivanje interesa o učenju o poduzetništvu. Analizom rezultata anketnog upitnika, odabrat će se skupina učenika koji će se uključiti u međunarodni projekt kojemu je tema poduzetništvo i poslovno planiranje.
Istraživanje je provedeno krajem rujna 2020. godine na uzorku od 50 učenika online, tako što su učenici dobili poveznicu anketnog upitnika koji je sadržavao 12 pitanja, od toga su dva pitanja općeg karaktera, a deset pitanja je vezano uz obrazovanje o poduzetništvu. Anketni upitnik je kreiran u digitalnom alatu Google Forms koji omogućava brzu distribuciju ankete, kao i grafički prikaz dobivenih rezultata.
Učenici su imali na raspolaganju deset dana da odgovore na anketni upitnik od 21. do 30. rujna 2021. godine, nakon čega je provedena analiza istraživanja tržišta uz interpretaciju.
Na pitanja u anketnom upitniku odgovorilo je 50 učenika od toga 64% ženskih i 36% muških učenika. Istraživanje je provedeno u svim razredima srednja škole od prvog do četvrtog razreda, od toga je 14% učenika iz prvog razreda, 30% iz drugog razreda, 34% iz trećeg razreda i 22% iz četvrtog razreda.
Detalji analize anketnog upitnika nalaze se u privitku u PDF formatu.
Nakon analize anketnog upitnika, možemo zaključiti da većina učenika dolazi iz obitelji koje se ne bave poduzetništvom ili 94% učenika. Takvo obiteljsko okruženje je pridonijelo prosječno dobrim stavovima učenika o poduzetnicima. Učenici su ocijenili svoj stav prema poduzetnicima na skali od 1 do 5, gdje je 1 negativan stav prema poduzetnicima, a 5 pozitivan stav prema poduzetnicima. Njih samo 4% odgovorilo je da imaju pozitivan stav ili su dali ocjenu 5, najviše njih se opredijelilo za ocjenu 4 ili 61% učenika, a za ocjenu 3 njih 35%, tako da većina učenika ne želi postati poduzetnik u budućnosti ili čak 94% učenika. Međutim, učenici su izrazili želju da u školi žele više naučiti o poduzetništvu, odnosno 82% učenika. Učenici su se u manjem postotku susreli s dvije metode za dobivnje ideja, a to su brainstormning i brainwritting, a s ostale tri metode se nije susreo niti jedan učenik. Samo 2% učenika zna što je SWOT analiza i čemu služi, a njih 18% je čulo ili zna što je istraživanje tržišta.
Analizom je utvrđeno da učenici imaju manjak poduzetničkih znanja i da bi se većina učenika željela više educirati o poduzetništvu, tako da će se jedna skupina učenika uključiti u međunarodni projekt o poduzetništvu tijekom kojega će steći dodatna znanja i vještine o poslovnim idejama, razradi poslovnih ideja u poslovnim planovima, kao i drugim sadržajima važnim za poduzetništvo i poduzetničko obrazovanje.
Kurikulum međupredmetne teme Poduzetništvo za osnovne i srednje škole, MZO, Zagreb, 2019.
« Kolovoz 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |