SAT | VRIJEME |
Jutarnja smjena | |
1. | 7:45 - 8:30 |
2. | 8:35 - 9:20 |
3. | 9:25 - 10:10 |
VELIKI ODMOR 10:10 - 10:30 |
|
4. | 10:30 - 11:15 |
5. | 11:20 - 12:05 |
6. | 12:10 - 12:55 |
7. | 13:00 - 13:45 |
Popodnevna smjena | |
1. | 13:50 - 14:35 |
2. | 14:40 - 15:25 |
3. | 15:30 - 16:15 |
VELIKI ODMOR 16:15 - 16:35 |
|
4. | 16:35 - 17:20 |
5. | 17:25 - 18:10 |
6. | 18:15 - 19:00 |
7. | 19:05 - 19:50 |
Srednja škola Dugo Selo Škola za montažu instalacija i metalnih konstrukcija, Zagreb
Leonardo da Vinci, projekt mobilnosti
Sredstvima odobrenim od strane Agencije za mobilnost i programe EU, Obrtničko učilište s partnerima Ministarstvom poduzetništva i obrta, Školom za instalacije i metalne konstrukcije i Srednjom školom Dugo Selo provelo tjedan dana u Finskoj u sklopu projekta mobilnosti Inovativne metode i prakse u strukovnom obrazovanju. U projektu je sudjelovalo 20 stručnjaka u strukovnom obrazovanju koji su se vratili prepuni dojmova, s puno stečenih znanja, informacija, prikazane prakse te sudjelovanja u procesu obrazovanja uvjerili zbog čega je finski sustav strukovnog obrazovanja uspješan.
Poseban problem s kojim se Finska suočavala prijašnjih godina je napuštanje školovanja te je stoga osmišljen i razvijen sustav koji pozitivno utječe na učenike/polaznike. Svaki učenik ima svoj plan učenja, pružaju mu osobno savjetovanje i vođenje, obrazovanje se provodi u malim grupama (maksimalno 10 učenika), funkcionalno obrazovanje i metode evaluacije (procjene), učenje putem radionica i kroz stručnu praksu. Svi učenici imaju potporu nastavnika u razvoju samopoštovanja i kroz sve tri godine jednog nastavnika kako bi se osiguralo povjerenje i iskren odnos. Ovakvim pristupom ostvarili su pozitivan rezultat te je 54% učenika upisano u strukovne programe obrazovanja u posljednjih 5 godina.
Smjernice za provedbu obrazovanja u Finskoj temelje se na činjenicama:
- Mjerljiva je kvalifikacija - ne duljina učenja; stečene vještine i kompetencije- ne koliko dugo vremena traje učenje. Finski sustav obrazovanja omogućuje horizontalnu i vertikalnu prohodnost te sustav kredita/bodova za ishode učenja koji je skup ishoda učenja pojedinog polaznika koji su ocijenjeni i koji se mogu prikupljati na putu stjecanja kvalifikacije ili prenositi u druge obrazovne programe ili kvalifikacije. Stjecanje kvalifikacije može trajati kraće od predviđenog trajanja jer se priznaju stečena znanja i vještine, te da se uvijek može nastaviti s obrazovanjem ukoliko se na neko vrijeme zaposli ili prekine obrazovanje.
Posebnu prezentaciju o ECVET-u održala je gđa Maarit Saarenkyla koja je član Nacionalnog vijeća za potpunu implementaciju ECVET-a u Finskoj te edukator za nastavnike.
Danas u Finskoj postoji 381 kvalifikacija, od toga 52 strukovne kvalifikacije podijeljene u 113 nastavnih programa, 195 daljnjih strukovnih kvalifikacija i 134 specijalističkih.
Način stjecanja kvalifikacija je organiziran na 3 načina:
- Strukovna škola-inicijalno strukovno obrazovanje (mladi, 16-19 godina)
- Naukovanje kroz rad (80% rad+20% teorija),
- Provjera kompetencija (odrasli)
Partner Omnia, jedan od najvećih i najznačajnih provoditelja strukovnog obrazovanja u Finskoj osigurao je kvalitetan program kroz koji su se sudionici upoznali s kapacitetima na 3 lokacije: Espoo, Kirkkonummi i Kauniainen te organizacijskim jedinicama: Odjel za strukovno obrazovanje, Odjel za obrazovanje odraslih, Omnia centar za obrazovanje kroz rad/ naukovanje, Omnia radionice za mlade te InnoOmnia-odjel koji se bavi kontinuiranim razvojem novih metodologija i alata prilagođenih učenicima/polaznicima 21. stoljeća. Tijekom boravka domaćini su prezentirali prostorne kapacitete u sjedištu u Espoo-u (građevinski sektor i okoliš, instalacije, tekstil, kozmetika i frizerstvo, zdravstvena njega, drvo, spa); u Lepaavari (tehnički sektor), Finns (radionice za mlade).
Strategija razvoja Omnia-e 2013-2016 je uvažavanje strukovnih vještina, orijentiranost prema klijentu, razvoj odgovornosti i duh zajedništva. Omnia pruža obrazovanje za cca 10000 učenika za što je odgovorno 750 zaposlenika, od čega je 63% nastavnika.
Novost s kojom se susreli je pozitivno okruženje za učenje koje pokreće moto „učenje ne ovisi uvijek o mjestu i vremenu“, a to uključuje:
- Praksu u tvrtki
- Školu, učionicu
- E-learning (alate društvenih medija, mobilnih uređaja)
- Aktivnosti/volontiranje u slobodnom vremenu
- Kod kuće
- U zemlji i inozemstvu
- Učenik je aktivni sudionik procesa učenja.
3- godišnje strukovno obrazovanje sastoji se od 120 kredita/bodova. 1 kredit/bod znači 40 sati rada učenika, od čega 28 sati nastave + rad ili stručna praksa. Strukovna kvalifikacija od 120 kredita daje mogućnost za nastavak visokog obrazovanja na fakultetima i veleučilištima.
Provjera stečenih vještina provodi se putem demonstracije u radnom procesu uz prisutnost predstavnika poslodavca, ocjenjuju učenik, instruktor na radnom mjestu i nastavnik. Konačnu odluku donosi nastavnik.
Omnia centar za obrazovanje kroz rad/naukovanje provodi stjecanje kvalifikacija na radnom mjestu vezano uz praktični rad (80%) te nadopunjen s 20% teorijskih znanja. Ovaj centar pohađaju mlade i odrasle osobe, a godišnje imaju oko 1.600 polaznika. Polaznik potpisuje ugovor o radu na određeno vrijeme, plaća se određuje kolektivnim ugovorom a poslodavac dobiva kompenzaciju. Svaki polaznik ima svoj plan učenja, provjera se vrši putem demonstracije vještina te evaluacijom.
Obrazovanje odraslih u Finskoj je organizirano na način da se priznaju stečene kompetencije i ranije učenje te se svakom polazniku pruža savjetovanje za razvoj, a svaki polaznik ima svoj plan učenja. S obzirom na prethodna znanja obrazovanje može trajati kraće od predviđenog. Centar za obrazovanje odraslih pruža usluge obrazovanja i stejcanja kvalifikacija za osobe koje nemaju formalno priznate kvalifikacije a u radnom su odnosu. Stoga radnici Centra za obrazovanje odraslih posjećuju tvrtke i razgovaraju o mogućnostima obrazovanje za njihove zaposlenike koje uključuju stjecanje osnovnih programa, daljnjih programa obrazovanja, specijalističkih ili programa izrađenih po mjeri tvtke.
Stečena znanja i primjer dobre prakse sudionici će nastojati implementirati u svakodnevni rad, zajednički raditi na što boljem pozicioniranju strukovnog obrazovanja u hrvatskom društvu te razvoju inovativnih metoda učenja kako bismo odgovorili izazovima modernog vremena i uskladili korak s potrebama tržišta rada, poslodavaca, učenika i nastavnika. Tijekom aktivnosti i suradnje s mnogobrojnim osobljem Omnia-e razvile su se ideje za nastavak suradnje i nove projekte u okviru ERASMUS+ .
Detaljnije će se rezultati projekta diseminirati prezentacijama nastavnicima u školama partnerima/Učilištu, suradnicima u MINPO-u, Agenciji za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, Gradu Zagrebu i Zagrebačkoj županiji, obrtničkom komorskom sustavu, obrtnicima i poduzetnicima te široj javnosti koristeći kanale na raspolaganju.
Pogledajte odabrane fotografije snimljene tijekom provedbe mobilnosti.