U okviru Erasmus+ programa „Atrévete a emprender“, u prijevodu: „Odvaži se uključiti u poduzetništvo“, ravnateljica škole Katica Kalogjera Novak, profesorica Renata Mađarić te učenice Marina Čukelj i Lana Gunzi sudjelovale su u petodnevnoj transnacionalnoj aktivnosti učenja, podučavanja i osposobljavanja u portugalskoj školi Agrupamento de Escolas de José Relvas u Alpiarçi od 19. do 23. ožujka 2018.
S ciljem razvijanja poduzetničkih vještina učenika organizirani su posjeti značajnim lokalnim tvrtkama koje su tradicionalno orijentirane na poljoprivredu (proizvodnja grožđa, agruma, jagoda, povrća), vinarstvo, uzgoj konja, turizam i proizvodnju prehrambenih proizvoda te pluta. Budući da je jedan od rezultat projekta i osnivanje virtualnu tvrtke, ekipa svake države sudionice (Portugala, Španjolske, Grčke, Poljske, Italije i Hrvatske) prezentirala je razvoj poduzetničke ideje, osmišljavanje proizvoda, istraživanje tržišta te ideje za ambalažu. Kako bi što bolje osmislili originalno pakiranje za svoje proizvode, učenici su posjetili i lokalnu tiskaru u kojoj im je prezentirano dizajniranje i proizvodnja ambalaže i naljepnica za različite proizvode. Posjetili su i poduzetnički inkubator u Santaremu koji mladim poduzetnicima besplatno pruža usluge savjetovanja prilikom osnivanja tvrtke. Također, uvježbavani su razgovori za posao na engleskom i španjolskom jeziku na temelju natječaja za posao koji je raspisala portugalska virtualna tvrtka za proizvodnju i marketing lokalnih vina. Održane su i radionice izrade internetskih stranica, računalne animacije i izrade QR kodova kako bi učenici sve te vještine mogli primijeniti u marketingu proizvoda svoje virtualne tvrtke.
Jedan od važnih aspekata ovakvih razmjena je i proširivanje znanja o običajima, povijesti i kulturi drugih država pa su organizirani i turistički posjeti muzeju Dospatudos u Alpiarçi, hotelu PalacePestana, tvornici tradicionalnih kolača pasteles de Belem, tehničkom muzeju MATT u Lisabonu kao i gradu Santaremu poznatom po gotičkoj arhitekturi. Domaćini su na zajedničkom druženju pokazali svoje nacionalne plesove i pripremili nacionalne i regionalne kulinarske specijalitete.
Prema riječima ravnateljice Katice Kalogjera Novak ovakve su razmjene važne budući da se mogu usporediti materijalni uvjeti koje učenici imaju u školama u različitim državama, metode rada nastavnika i različita obilježja pojedinih obrazovnih sustava.
Profesorica Renata Mađarić istaknula je nekoliko zanimljivosti portugalskog obrazovnog sustava, a to su: školovanje je obvezno do 18 godine, ocjene su od 1 do 20, učenici u prosjeku imaju 7 predmeta te za upis na fakultet trebaju položiti 4 obvezna ispita. Učenici imaju veću mogućnost biranja predmeta nego što je to u Hrvatskoj, a različiti su i prioriteti obrazovne strategije te npr. učenici mogu odabrati srednju školu u kojoj uopće ne uče matematiku koja nije obvezni predmet za upis na određene fakultete. Odnos između nastavnika i profesora je prisniji, opušteniji i temperamentniji, a roditelji su redovito uključeni u sve aktivnosti i događanja u školi.
Učenica Marina Čukelj ima pozitivne dojmove iz Portugala: „U Portugalu mi je bilo super. Upoznala sam mnogo novih ljudi i običaja. Imala sam prilike probati tipična portugalska jela poput bakalara spremljenog na različite načine. Upoznala sam i njihov obrazovni sustav koji je drugačiji od našeg. Ljudi su tamo dosta opušteni i međusobno bliski. Moji vršnjaci često navečer izlaze u kafiće s prijateljima, ali i roditeljima“.
„Putovanje u Portugal je bilo moje najbolje putovanje ikad. Upoznala sam nove ljude, stekla prijatelje iz različitih dijelova Europe. Također sam upoznala i njihove običaje koji su dosta drugačiji od naših. Navečer smo često izlazili van, pjevali karaoke, igrali bilijar i kartali. Učili smo strane jezike jedni od drugih. Posjetili smo Lisabon i Santarem čija je arhitektura puno drugačija od naše. Uvjerili smo se kako oni drže do svoje kulture i povijesti. Ljudi se tamo više smiješe i žele biti prijatelji sa svima“, rekla je učenica Lana Gunzi.