HRANA NIJE OTPAD, I JA MOGU UTJECATI
Autor: Tonka Šarić, 13. 7. 2022.
Nepotrebno bacanje hrane događa se u cijelom lancu opskrbe hranom: u fazama proizvodnje, prerade, distribucije, prodaje i potrošnje. Prema dosadašnjim spoznajama na globalnoj se razini otprilike trećina hrane proizvedene za prehranu ljudi nepotrebno baca, što je približno 1,3 milijarde tona, a financijski gubitak iznosi oko 680 milijardi USD u razvijenim zemljama, odnosno 310 milijardi u zemljama u razvoju. Osim gospodarskog troška, bacanje hrane trošak je koji negativno utječe i na okoliš. Nepotrebnim bacanjem hrane troše se resursi (zemljište, voda, energija i dr.) uloženi tijekom životnog ciklusa proizvoda te se posljedično povećavaju emisije stakleničkih plinova. U zemljama EU-a godišnje se u različitim sektorima baci oko 88 milijuna tona hrane, a istovremeno četvrtina građana izložena je riziku od siromaštva. Najviše hrane baca se u domaćinstvima (53 %) i procesima prerade hrane (19%), što čini 72% ukupno bačene hrane. Nakon toga najviše gubitaka, tj. bacanja hrane događa se u primarnoj proizvodnji (poljoprivreda, ribarstvo), ugostiteljstvu i trgovačkom sektoru (veleprodaja i maloprodaja). Iz tih razloga obrazovni sustav ima važnu ulogu u podizanju svijesti učenika o ovoj problematici s ciljem da učenici stečena znanja prenose na svoje ukućane i prijatelje.
Poljoprivredno - prehrambena škola obrazuje prehrambene tehničare koji se kroz predmetne kurikulume susreću s ključnim pitanjem resursa hrane, ali i posljedicama neodgovornog upravljanja hranom. Kroz projektnu aktivnost “Hrana nije otpad, i ja mogu sudjelovati”, koju je provodilo Ministarstvo poljoprivrede, učenici su, uz mentora, sudjelovali u smotri aktivnosti. Ovo je bio povod za nastavak projektne aktivnosti i daljnje osvješćivanje o problematici otpada od hrane. Tijekom školske godine nastavili smo se baviti ovom problematikom kroz projektnu aktivnost “Koliko hrane bacimo?”. Nastojali smo dublje zagrepsti i istražiti kako se u Hrvatskoj, EU i drugim dijelovima svijeta pristupa problemu otpada od hrane te smo svoja saznanja međusobno dijelili i širili dalje.
Jedan od ciljeva provedenih aktivnosti bio je, uporabom podataka prikupljenih na smotrama, naučiti obraditi ankete, analizirati prikupljene podatke i napraviti konačni zaključak i prijedloge aktivnosti za sljedeću školsku godinu. S obzirom na to da se najviše hrane baca u domaćinstvima, usmjerili smo se na istraživanje poznavanja oznaka za rok upotrebe hrane. Kroz anketno istraživanje provedeno na 191 potrošaču, došli smo do rezultata koji ukazuju na potrebu dodatne edukacije potrošača.
78% ispitanika izjavilo je da razumije razliku između oznake “upotrijebiti do” i “najbolje upotrijebiti do”. 47,7% potrošača ipak ne konzumira hranu s oznakom trajanja “najbolje upotrijebiti do“ što znači da nisu upoznati s činjenicom da se tako označenoj hrani, nakon datuma naznačenog na ambalaži, smanjuje kvaliteta, ali proizvod je i dalje zdravstveno ispravan i može se konzumirati. Nasuprot tomu anketa potvrđuje da 52,4% potrošača konzumira hranu s oznakom “upotrijebiti do” što može u određenoj situaciji dovesti do trovanja hranom. Rezultati istraživanja, koje je uključivalo konzumaciju čokolade i keksa s oznakom “najbolje upotrijebiti do”, pokazuju da 25,7% ispitanika nije primijetilo nikakvu razliku između proizvoda kojemu je istekao rok i proizvoda koji je unutar roka. Skupina koja je primijetila razliku među proizvodima istaknula je da se razlika odnosi na povećan intezitet okusa u čokoladi i smanjenu krhkost keksa, ali to ih ipak ne bi navelo da takav proizvod bace.
Grafički prikaz rezultata
Vremenik izradbe i obrane završnog rada
Kalendar polaganja ispita državne mature
Vremenik dopunskog rada i popravaka
Termini informativnih razgovora
2023.
Dokumentacija za natječaj Erasmus
Rezultati natječaja Erasmus+ 2023.
2019./2020.
Natječaj za mobilnost učenika
Rezultati natječaja Ersmus+ u 2019.
2018
Idemo u Portugal
Natječaj za mobilnost učenika
Rang lista učenika za Portugal
Jezične pripreme
Predstavljen projekt "Agromobilnost"
Europass životopis:
https://europass.cedefop.europa.eu/
Letak za upis učenika u 1. razred
Obavijesti za upis učenika u 1. razred
Vrijeme i mjesto upisa učenika u 1. razred
Slobodna mjesta za upis u 1.razred na jesenskom upisnom roku
Europska unija
Zajedno do fondova EU
PROJEKT
USPOSTAVA INFRASTRUKTURE RCK PANONIKA
Projekt je sufinancirala
Europska unija iz Europskog fonda
za regionalni razvoj
PROJEKT
USPOSTAVA REGIONALNOG CENTRA KOMPETENTNOSTI PANONIKA
Projekt je sufinancirala
Europska unija iz Europskog socijalnog fonda
Predstvaljeni projekti RCK Nastavničkom vijeću
Sastanak s nastavnicama partnerske Ekonomske škole
« Ožujak 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |