Projekt OLGEA (Outdoor Learning of German and rising Environmental Awareness)
U OŠ Retkovec od 1. 9. 2022. službeno je započeo još jedan u nizu Erasmus+ projekata pod nazivom „deutsch.info/olega: Outdoor Learning of
German and rising EnvironmentalAwareness“.
Sudjelovanjem u ovom projektu postavili smo si zadatak razviti materijale za nastavu jezika izvan učionice te na taj način u nastavu njemačkog jezika integrirati kretanje, svijest o okolišu, senzorička iskustva i međupredmetno učenje. Naš cilj je poboljšati znanje njemačkog jezika i ekološku osviještenost kod djece, ali i unaprijediti njihovo zdravlje i socijalne vještine primjenom holističkog pristupa učenju jezika.
Naši zadaci:
(1) Povećati stručnost učitelja u području učenja jezika izvan učionice (OLL) kroz ponudu stručnih usavršavanja.
(2) Poboljšanje znanja njemačkog jezika i ekološke svijesti učenika.
(3) Poboljšani pristup instrumentima za poučavanje jezika izvan učionice (OLL) za učitelje u EU.
Krajnji proizvod ovog projekta biti će proširena verzija portala za učitelje https://deutsch.info/teachers koja će sadržavati materijale za učenje jezika na otvorenome. U okviru projekta učitelje jezika educirat ćemo u području poučavanja jezika na otvorenome, objaviti online-tečaj za učitelje njemačkog jezika koji će biti dostupan širom Europe te pripremiti praktične materijale za nastavu njemačkog jezika na otvorenome. Evaluacijom učinka ocijenit ćemo učinkovitost navedenog pristupa te time postaviti temelj za daljnja istraživanja i praktičnu primjenu.
Što je učenje jezika na otvorenome/izvan učionice (OutdoorLanguage Learning)?
Tijekom učenja jezika na otvorenome (OLL), nastava se održava izvan učionice pri čemu se učenici i učenice bave smislenim i komunikativnim zadacima orijentiranim prema zadanom cilju. Kod učenja jezika na otvorenome stavlja se naglasak na iskustvo učenika iz prve ruke i uključivanje svih osjetila. OLL posebnu pažnju pridaje vođenoj refleksiji koja predstavlja most između novog i starog znanja te tako učenicima pomaže u razvoju njihovog jezičnog i nejezičnog razumijevanja znanja (Fellner, 2007).
Tijekom učenja jezika na otvorenome, jezični se koncept shvaća kroz iskustvo iz prve ruke te na taj način omogućava interakciju između osjećaja, postupaka i misli (Szczpanski, 2006). Prema motu „Ukoliko je znanje život, ono se ne može izolirati od okoline u kojoj se život događa“ (Hammerman, etal., 2001, S. 23), možemo reći da se navedeno još više odnosi na učenje jezika. Izoliranje mnogih ljudi od njihove prirodne okoline jedan je od uzroka ekološke krize.
Kriteriji za OL-aktivnosti:
1. integrirano (OL nije prijenos aktivnosti na otvoreno)
2. holistički (međupredmetno)
3. iskustveno (omogućiti iskustvo)
4. ekonomično (ne treba „gubiti“ vrijeme)
(Lipovec/Lipavic Oštir/Rajšp, 2017)
Partneri projekta:
Inter-kulturo, d.o.o. (Slovenija) – www.interkulturo.si
Univerza Maribor (Slovenija) – www.um.si
Osnovna škola Retkovec (Hrvatska) – www.os-retkovec-zg.skole.hr
Osnovna šola Ruše (Slovenija) – www.glazer.si
Studio GAUS GmbH (Njemačka) – www.studiogaus.com
Klaipedos Hermano Zudermano (Litva) – www.hzg.lt
Deutsch.info+
Novi pristup poučavanju njemačkog jezika za učenike s disleksijom
Osnovna škola Retkovec je od 01.11.2021. sudjelovala u međunarodnom Erasmus+
projektu pod nazivom Deutsch info+: Novi pristupi u poučavanju njemačkog jezika
za učenike s disleksijom. Svrha projekta je pružiti podršku učiteljima njemačkog jezika
u radu s učenicima s disleksijom.
Prema Europskom udruženju za disleksiju, ona pogađa čak je 9-12% stanovništva.
Očituje se kao smetnja u stjecanju jezične kompetencije, a temelji su joj neurološkog
podrijetla. Učenje stranih jezika predstavlja poseban izazov za učenike s disleksijom, a
učitelji su suočeni s teškim zadatkom. Naime, samo rijetki učitelji stranih jezika su
tijekom svog obrazovanja učili o potrebama učenika i učenica s disleksijom.
Cilj našeg projekta je, dakle, razvijanje sadržaja za učitelje i učiteljice njemačkog jezika
pomoću kojih mogu produbiti svoje stručno znanje u području poučavanja njemačkog
jezika za učenike s disleksijom. U okviru projekta nastali su sljedeći sadržaji koji su
dostupni na portalu https://deutsch.info/teachers/lrs:
- smjernice za učitelje – osnovne informacije i pristupi poučavanju, praktični savjeti
te primjeri iz škola
- materijali koji se mogu upotrijebiti u nastavi njemačkog jezika te su prilagođeni
potrebama učenika s disleksijom
- online ponuda zadataka za učenike s disleksijom za upotrebu kod kuće ili u školi.
Naš cilj je pružiti podršku učenicima s disleksijom i pomoći im na putu do boljeg znanja
njemačkog jezika. Svojim materijalima obogatili smo ponudu na portalu za učitelje
njemačkog jezika deutsch.info te ju prilagodili potrebama učenika s disleksijom i drugim
poteškoćama u učenju. Kroz projektne aktivnosti izravno smo se obratili učiteljima i
učiteljicama njemačkog jezika kako bismo ih senzibilizirali za potrebe učenika s
disleksijom te tako potaknuli njihov uspjeh u učenju njemačkog jezika.
Partneri projekta:
- Izvori (Hrvatska)
- Univerza v Mariboru (Slovenija)
- Studio Gaus GmbH (Njemačka)
- Verein zur Förderung legasthener und unter erschwerten Bedingungen lernender Menschen (Austrija)
- Inter-kulturo d.o.o. (Slovenija)
- Osnovna škola Retkovec (Hrvatska)
- Osnovna šola Janka Glazerja Ruše (Slovenija)