preskoči na sadržaj

Ekonomsko-birotehnička škola Slavonski Brod

Sustainable Schools 4 Sustainable EUrope

O održivom poslovanju s predstavnicima IKEA-e u Europskom tjednu strukovnih vještina

Autor: Ivana Opačak, 7. 12. 2020.

I ove smo godine službeni partner Europskoga tjedna strukovnih vještina. Naše su aktivnosti vidljive i škola prepoznatljiva na međunarodnoj interaktivnoj karti strukovnih događanja. Moto je ovogodišnjega (petog) Tjedna VET for Green & Digital Transitions/Strukovno obrazovanje za zelenu i digitalnu budućnost, a ciljevi su podizanje svijesti o važnosti održivoga strukovnog obrazovanja u lokalnoj i (inter)nacionalnoj zajednici te razvijanje strukovnih vještina kroz rad na onome (i učenje o onome) što volimo. U nastavku teksta pročitajte kako su učenici prodavači (2.f i 3.f) i nastavnici naše škole učili o održivom poslovanju na zajedničkom Zoomu s predstavnicima IKEA-e te učenicima 4.a i nastavnicima SŠ Konjščina.

 

 

 

Na inicijativu prof. Marije Brkić iz Srednje škole Konjščina, koja nam je partner u ovome Tjednu, 7. prosinca 2020. (8:45 - 10:00) organiziran je online/Zoom sastanak za učenike i nastavnike dviju škola s predstavnicima IKEA-e. Učenici 4.a i nastavnici ekonomske grupe predmeta SŠ Konjščina već su imali priliku učiti o poslovanju IKEA-e na terenskoj nastavi, a za naše učenike i nastavnike ovo je bilo prvi put iz prve ruke čuti o njihovu održivom poslovanju. Na sastanku su sudjelovali učenici 3.f razreda (u razredu) i 5 učenika 2.f (online), profesorice Ana Mladinović, Sanda Kovačić, Vanja Bano i Ivana Opačak te ravnatelj naše škole Mato Čaklovac. Gospoda Gordan Vrankovečki i Marko Vuković iz odjela za održivo poslovanje s puno su entuzijazma predstavili impresivnu priču o održivom poslovanju IKEA-e. 

 

 

Poklone koje su dobili učenici će - pokloniti!

Kako bi ova priča o održivosti bila u potpunosti održiva, predstavnici su IKEA-e (u dogovoru s nastavnicama tijekom pripreme za događanje) za sve učenike (sudionike sastanka) pripremili jedno iznenađenje - sa svrhom i zadatkom! U našu su školu prošloga tjedna stigli pokloni za učenike 2.f i 3.f razreda. Veliku su kutiju ispraznili i pojedinačne poklon-pakete priredili - upravo učenici (naravno, drugih razreda). HVALA IKEA-i i učenicima 3.a, 4.b i 4.c! Poklon-paketi na kraju online sastanka izazvali su pravo oduševljenje - učenici su dobili posudicu za hranu, LED žarulju za kućanstvo, drveni držač za mobitel i Sagoskatt (unikatnu punjenu) igračku (napravljenu prema jednom od nagrađenih dječjih crteža sa svrhom - sav prihod od prodaje ide u humanitarne svrhe). Predbožićni je zadatak za učenike poklonjenu im igračku darovati dalje - nekome kome je ona potrebna, a ne može si ju priuštiti ili nekome tko nema od koga dobiti igračku - uz lijepu božićnu poruku. Tko dobiva, taj i da(ru)je… Tko da(ru)je, višestruko prima...

 

 

Učenici su se za sastanak pripremali na nastavi strukovnih predmeta (upravljanje prodavaonicom i prezentacijske vještine). Vjerujemo kako će im znanje koje su stekli tijekom sastanka koristiti tijekom procesa učenja (ne samo tih nastavnih predmeta), ali i kasnije u životu. Klikom na fotografiju zavirite u Padlet učenika dviju škola... U tekstu koji slijedi pročitajte zanimljivosti o poslovanju IKEA-e koje smo saznali tijekom sastanka…

 

 

Znate li što znači naziv IKEA? 

Naziv najveće svjetske trgovine namještaja skraćenica je u kojoj su sadržani inicijali njezina osnivača Ingvara Kamprada, kao i početna slova farme Elmtaryd na kojoj je odrastao te njegova rodnog grada s juga Švedske – Agunaryda.

 

 

Što znate o (održivom) poslovanju IKEA-e?

IKEA je nastala na ideji da kvalitetan i praktičan namještaj nije rezerviran za mali broj ljudi već da treba biti dostupan svima koji ga žele diljem svijeta. Imperativ njihova poslovanja je održivost. Od 12000 proizvoda čak 3000 je održivih. To znači da se u proizvodnji koriste reciklirani materijali (gdje je to moguće) ili da je sirovina za proizvodnju (npr. drvo) iz kontroliranog uzgoja (koliko se stabala posiječe, toliko se zasadi novih… i više). 

Osim što posluju održivo, njeguju jedinstven odnos prema ljudima i zajednici pomažući im da žive bolje - održivo. Svi su u firmi „na ti“ i ne boje se izazova jer žele rasti; velika je „riječ“ u firmi - challengirajte nas!!! Njihovo se poslovanje može sažeti u jedinstvenu krilaticu For the Man  jer žele biti blizu ljudi - tamo gdje ih ljudi trebaju. Iako na svakih milijun stanovnika i 400km imaju jednu poslovnicu, imaju i dostavne centre kako bi bili još bliže ljudima (nama je najbliži onaj u Osijeku, a premijerno smo saznali da se razmišlja i o otvaranju dostavnoga centra u našem gradu - izazvali smo ih).

 

 

Već nekoliko godina koriste 100% renewable energy - imaju solarne panele te proizvode vlastitu energiju; ostatak energije koju kupuju na tržištu energija je proizvedena iz obnovljivih izvora (hidroelektrane, vjetroelektrane). Troše vrlo malu količinu plina (a čak i to planiraju promijeniti do 2025.). Jedan od glavnih ciljeva im je da do 2030. sav namještaj koji se bude prodavao u trgovinama bude - održivi namještaj (od reckliranog materijala ili iz održivog uzgoja npr. drveta, pamuka). U svakom segmentu poslovanja žele smanjiti emisiju CO2 i žele postići da do 2030. postanu CO2 neutralna kompanija.

75% vode koja se koristi u centru je od kišnice (koja se pročišćava). Recikliraju papir, drvo, tekstil, metal, bio-otpad; oduševljava spoznaja da se čak 87% otpada koji proizvode reciklira! U svoje poslovanje uključuju osobe s invaliditetom (firma koja reciklira tekstil od koje otkupljuju filc zapošljava osobe s invaliditetom). Trude se potpuno izbaciti plastiku iz svoga poslovanja, a plastika koju koriste ekološki je prihvatljiva (reciklirana ili iz kontroliranih izvora).

Svaki dan imaju topli obrok za svojih 750 zaposlenika i nastoje smanjiti bacanje hrane (radnike se potiče da uzimaju manje porcije - jedan se obrok plaća, ali su neograničene „repete free“). Trenutno nabavljaju nove uniforme - šalju stare materijale u tvornicu u španjolskoj Valenciji koja će reciklirati materijale i proizvesti novi proizvod koji će IKEA plasirati na tržište; proces nije jeftin, ali iznimno im je važno kružno, a ne linearno poslovanje. Osim što proizvode vlastite proizvode, prodaju otkupljene/donirane preuređene proizvode kao second-hand proizvode po povoljnoj cijeni (ili ih doniraju potrebitim udrugama/pojedincima); veoma im je važna transparentnost i nikada ne skrivaju ukoliko se radi o rabljenom namještaju! 

Žele biti zeleni i smatraju da svaki pojedinac može doprinijeti. Zaposlenike potiču na odlazak na posao pješice ili biciklom. Naše je učenike zanimala usluga Green Friday… nastala na već postojećoj usluzi Buyback (shema otkupa komada namještaja koji kupcima više nisu potrebni ili ih više ne žele za do 50% cijene proizvoda kupljenog u IKEA-i)…, a zbog tako popularnoga Black Fridaya… Na Green Friday IKEA daje dupli iznos za procijenjeni rabljeni namještaj!

 

Koliko i kako brinu o zaposlenicima... 

Veliki je dio u održivom poslovanju tvrtke i briga o zaposlenicima. Tijekom COVID-19 pandemije nisu otpustili niti jednog djelatnika, niti su im ukinuli ijedan benefit (zaposlenicima su čak pokrivali troškove prijevoza dok su bili kod kuće). Financijski su pomogli sve djelatnike čija je imovina stradala u potresu, a osigurali su i psihološku pomoć za sve zaposlenike u potrebi, kao i članove njihovih obitelji. Brinu i o rodnoj ravnopravnosti. 60% je žena u firmi, a 40% muškaraca. 70% je žena na rukovodećim položajima, nema razlike u plaći između muškarca i žene na istom radnom mjestu. Podržavaju žensko poduzetništvo i glasni su u borbi protiv zlostavljanja (ne samo) žena (brinu i o zaštiti djece, životinja)…

 

 

Što kažu naši učenici?

Priča o IKEA-i doista nadahnjuje… Učenicima se ovakav način nastave jako svidio jer su mogli saznati nešto o poslovanju jedne od najvećih tvrtki u svijetu i o njihovoj borbi za bolje sutra na svim područjima. Prof. Bano kreirala je kratku Microsoft Forms anketu kako bismo saznali koliko naši učenici znaju o poslovanju IKEA-e i koliko su zadovoljni njihovim proizvodima. Koristila je digitalni alat Genial.ly kako bi predstavnicima IKEA-e predstavila rezultate ankete. Znamo, dakle, da IKEA ima kupce i među našim učenicima i sugrađanima. Vjerujemo kako će nakon današnjega sastanka broj i oduševljenje kupaca značajno porasti. Nadamo se i novome dostavnom centru…

 

 

HVALA našim domaćinima online sastanka - predstavnicima IKEA-e i SŠ Konjščina - na prilici da zajedno učimo i (strukovno) rastemo u onome što volimo! HVALA našem ravnatelju koji je podržao i uključio se u naše aktivnosti! HVALA učenicima obiju škola koji su rado i aktivno sudjelovali na sastanku! Na mrežnoj stranici SŠ Konjščina možete pročitati osvrt naših partnera na ovo događanje.

Autorice teksta: profesorice Sanda Kovačić i Ivana Opačak

 




Virtualna šetnja školom

Duplikat svjedodžbe

Popis udžbenika

Šk. god. 2023./2024.

1. razredi

2. razredi

3. razredi

4. razredi

VAŽNO. Obratite pažnju na odabir udžbenika iz stranih jezika (1. strani jezik - nastavljači  i 2. strani jezik - početnici) te izbornih predmeta  vjeronauka ili etike.

Obavijesti

Satnica:

Brošura EBŠ

Priručnik VH&PA

Korisni linkovi

 

 

CMS za škole logo
Ekonomsko-birotehnička škola Slavonski Brod / Naselje Andrija Hebrang 13/1, HR-35000 Slavonski Brod / ss-ekonomsko-birotehnicka-sb.skole.hr / skola@ss-ekonomsko-birotehnicka-sb.skole.hr
preskoči na navigaciju