Pametni potrošači energije
Autor: Marija Deanković, 17. 3. 2017.
U današnje vrijeme učenici su svjesni globalne borbe protiv klimatskih promjena i težnji za stvaranjem održivog okruženja. Mnogi su od njih pametni potrošači u borbi protiv tog svjetskog izazova te su naučili kako smanjiti količine otpada i štedjeti vodu. No, jesu li svjesni vlastitog utjecaja kao potrošača energije?
Energija je posvuda! Zaista, u današnjem svijetu mladi ljudi neće postati pametni potrošači ako ne nauče kako poboljšati svoju potrošnju energije. To obuhvaća prijevozna sredstva kojima se koristimo (automobil vlak, bicikl, motocikl), način na koji se kod kuće borimo protiv hladnoće ili topline, kada u školi uključimo svjetla ili čak tijekom praznika kad se tuširamo ili uživamo u dugim kupkama. Energetska učinkovitost također ovisi o kućanskim uređajima koje odaberemo i, osobito kad je riječ o mladima, električnim uređajima (uključujući mobilne telefone, slušalice, tablete i računala).
Energetska unija i klimatska politika među glavnim su prioritetima Europske komisije. U veljači 2015. Europska komisija predstavila je Okvirnu strategiju za otpornu energetsku uniju s naprednom klimatskom politikom. U pogleda potrošača, ta strategija obuhvaća jasno i učinkovito zakonodavstvo o zaštiti prava potrošača, kao i reviziju Direktive o označavanju energetske učinkovitosti te novi radni plan Eco designa radi jednostavnog i slobodnog pristupa podacima u stvarnom vremenu i povijesnim podacima o potrošnji energije. Dugoročni cilj strategije 2050 Energy jest preobraziti energetski sustav (smanjenjem emisije stakleničkih plinova za 80 – 95%).
Također, nastoji ohrabriti potrošače omogućujući im bolju kontrolu i predviđanje troškova za energiju (čime pridonose zaštiti okoliša i štede novac) te povećanjem energetske sigurnosti kućnom opskrbom.
U tom se okviru tinejdžere nastoji poučiti da njihovo svakodnevno ponašanje utječe na potrošnju energije i još šire na globalnu održivu potrošnju te kako se boriti protiv klimatskih promjena. Tako je nastao ovaj projekt „Pametni potrošači energije“.
U koštac s ovim projektom se uhvatio dio 3.e razreda pod vodstvom profesorice geografije, Anamarije Sverić. U sklopu projekta, koji nas je odveo izvan granica naših učionica, imali smo priliku surađivati s drugom europskom školom „Prezidento Valdo Adamkaus Gimnazija“ iz Kaunasa, Litva. Njihov predstavnik i naš sugovornik na društvenim mrežama i Gmail-u je bila gđa Andzelika Zutkiene, prof.engleskog jezika.
Tu bi izdvojili prednost internetske zajednice učitelja, koji su dio Učionice za potrošače (ConsumerClassroom), u stvaranju jakog i motiviranog tima! Svi za jednog i jedan za sve te moć povezivanja s partnerskim školama iz Europe s kojima smo podjelili super iskustvo.
Suradnički tim iz gimanzije, Litva
Naš zadatak sastojao se od tri dijela:
Korak 1 - Kroz 14 dana promatrali smo stanja strujnih brojila u našim domovima. Prvih sedam dana smo zabilježavali normalnu, uobičajenu potrošnju, a drugih sedam dana smo počeli sa štednjom. Najviše su uspjeli uštedjeti ukućani učenice Anje, a najmanje u obitelji Tonkić. Ovaj nas je zadatak obogatio i uvidjeli smo koliko je malo potrebno za uštediti vrijedne kW. Samo marljivo gašenje kompjutera (Shut down), nepotrebnih osvjetljenja, internetskog modema i pranje rublja i posuđa u večernjim satima je uspjelo smanjiti našu potrošnju.
Primjer stanja brojila
Korak 2 – Napravili smo online kviz vezan za znanje o energiji oko nas i o očuvanju energije. Kviz su rješavali pojedini učenici naše škole, kao i djelatnici. Također, i naši suradnici iz Litve su učinili istu stvar. Kviz i dalje možete riješavati ovdje:
https://www.onlinequizcreator.com/index.php?r=quiz/countdown&id=256297&language=en
Korak 3 – Video! „Kratki videozapis (najviše 3 min), uključujući snimljeno glumljenje uloga“, tako je glasio zadatak. Nadam se da smo uspjeli u tome! Prosudite sami:
https://www.youtube.com/watch?v=2kcPzKNBUFY
Uz pomoć obje nastavnice učenici su odrediti svoju ulogu u potrošnji energije, u borbi protiv klimatskih promjena i stvaranju održivih društava. Također su usporedili svoje kulturne specifičnosti i pridali posebnu pozornost uštedi troškova i kućnoj sigurnosti.
Sada nam slijedi:
Prijedlog užeg izbora stručnog žirija: od 21. ožujka do 7. travnja 2017.
Glasanje za uži krug najboljih međuškolskih projekata: od 17. travnja do 26. travnja 2017.
Proglašenje rezultata i pobjednika natjecanja: 12. svibnja 2017.
Preostaje vam i dalje pratiti zbivanja oko ovog projekta jer će samo uz vašu veeeliku pomoć Katarina, Andrea, Anja, Marica, Rok i Marin otići na dvodnevno putovanje u Bruxelles. I kako bi gđa Andzelika rekla na kraju e-maila:
All the best,
Andzelika
Šk. god. 2023./2024.
VAŽNO. Obratite pažnju na odabir udžbenika iz stranih jezika (1. strani jezik - nastavljači i 2. strani jezik - početnici) te izbornih predmeta vjeronauka ili etike.