Analiza ankete učenika i nastavnika EBŠ
Autor: Marija Deanković, 18. 1. 2021.
Anketa za učenike i nastavnike Ekonomsko-birotehničke škole, Slavonski Brod, provedena je putem mrežnog upitnika od 23. do 30. prosinca 2020. (nakon 8 dana sudjelovanja u nastavi na daljinu u realnom vremenu). Anketi se odazvao 281 učenik (od ukupno 474) i 51 nastavnik.
Na temelju dobivenih rezultata može se reći da se anketnim upitnicima odazvao zadovoljavajuć broj učenika te svi nastavnici. Za razliku od anketnog upitnika provedenog u travnju 2020. godine, ovaj je bio sažetiji te je sadržavao pitanja o zadovoljstvu provođenja nastave na daljinu u realnom vremenu, aktivnom sudjelovanju u nastavi te prijedlozima za poboljšanje.
Kao što se može vidjeti iz tablice 1, učenici su uglavnom zadovoljni izvođenjem nastave na daljinu u realnom vremenu. Njih ukupno 165 (58,7 %) je ocijenilo zadovoljstvo ocjenom 4 ili 5. Srednja vrijednost zadovoljstva učenika izvođenjem nastavne na daljinu u realnom vremenu je 3,6.
Tablica 1. Zadovoljstvo učenika izvođenjem nastave na daljinu u realnom vremenu
Nadalje, većina učenika (264 učenika / 94 %), procijenila je da je vrlo ili izrazito aktivno sudjelovala u nastavi na daljinu u realnom vremenu. Učenici vlastito aktivno sudjelovanje ocjenjuju prosječnom ocjenom 4,54.
Tablica 2. Percepcija aktivnog sudjelovanja učenika u nastavi na daljinu u realnom vremenu
Nastavnici su uglavnom zadovoljni izvođenjem nastave na daljinu u realnom vremenu. Kao što je vidljivo iz tablice 3, 37 nastavnika (72,5 %) ocijenilo je da su vrlo ili izrazito zadovoljni izvođenjem online nastave u realnom vremenu te je prosječna ocjena tog zadovoljstva 3,98.
Tablica 3. Zadovoljstvo nastavnika izvođenjem nastave na daljinu u realnom vremenu
Nastavnici su također procjenjivali koliko su učenici aktivno sudjelovali u nastavi na daljinu u realnom vremenu. Kao što je vidljivo iz tablice 4, 28 nastavnika (54,9 %) procjenjuje da su učenici vrlo ili izrazito aktivno sudjelovali u online nastavi u realnom vremenu. Srednja ocjena koju nastavnici daju učenicima za aktivno sudjelovanje jest 3,59.
Tablica 4. Procjena aktivnog sudjelovanja učenika u nastavi na daljinu u realnom vremenu od strane nastavnika
U zadnjem dijelu ankete, učenici i nastavnici trebali su dati komentar ili prijedlog za poboljšanje nastave na daljinu u realnom vremenu.
Prijedlozi od strane nastavnika bili su usmjereni na vođenje evidencije izostanaka učenika koji se nisu uključili u online nastavni sat. Također navode da bi bilo dobro uvesti određene sankcije za učenike koji nisu prisutni na online nastavi jer se javlja problem gdje učenici izostaju, a posljedica za njih nema. Neki nastavnici navode da bi bilo korisno omogućiti učenicima usmeno i pismeno odgovaranje ako se nastava i dalje bude održavala online. Nadalje, kao prijedlog navode nastojati potaknuti učenike na aktivnije praćenje nastave, jer što su učenici aktivniji, nastava je uspješnija. Neki su se nastavnici susretali s tehničkim poteškoćama na koje sami ne mogu utjecati poput pucanja internetske veze. Nadalje, jedan od prijedloga je da se vrati školski sat u trajanju od 45 minuta zbog prirode online nastave gdje i samo uključivanje u videopoziv oduzima nekoliko minuta, ali i samo pojašnjavanje gradiva oduzima više vremena. Uz to, navodi se da bi bilo korisno organizirati sat u kojem bi se učenici mogli družiti kao razred u videopozivu kroz rasprave o nekim temama i aktivnostima koje bi uključile cijeli razred.
Kao što se može vidjeti, nastavnici imaju korisne prijedloge koji su prikaz određenih nedostataka online nastave s kojima su se oni susreli u svom radu. Međutim, većina nastavnika smatra da je nastava na daljinu u realnom vremenu bolja od one koja se ne održava u realnom vremenu ili nema komentara/prijedloga. Kao prednost ovakvog oblika nastave navode da se zna kada trebaju biti dostupni te se mogu lakše organizirati, kako oni tako i učenici.
Tablica 5. Prikaz prijedloga i komentara na nastavu na daljinu u realnom vremenu od strane nastavnika
Prijedlozi od strane učenika. Kao što se može vidjeti iz tablice 6 učenici su dali različite prijedloge za poboljšanje nastave na daljinu u realnom vremenu. Neki od tih prijedloga su orijentirani na videopozive, pri čemu bi neki učenici željeli da nastavnici dan ranije najave da će se školski sat održati putem videopoziva radi bolje organizacije za sat te navode da bi bilo korisno da nastavnici pozovu učenike u meeting kako bi se učenici u što kraćem roku pridružili pozivu. Nadalje, neki bi učenici željeli da se više školskih sati u online nastavi održi putem videopoziva. Određen broj učenika navodi kako imaju puno zadataka koje moraju izvršiti i zadaća za napisati te im se čini kako dobivaju više zadataka u online nastavi nego kada se nastava održava u školi. Stoga je jedan od prijedloga učenika da profesori smanje broj zadataka i zadaća koje zadaju ili da dopuste više vremena za rješavanje istih. Neki smatraju da su ponekad rokovi koje nastavnici zadaju učenicima za rješavanje zadataka nerealistični te bi voljeli da im nastavnici zadaju zadatke koje mogu riješiti u jednom školskom satu. Nadalje, neki učenici napominju da bi se nastavnici trebali više truditi u objašnjavanju gradiva, da pokušaju sate učiniti zanimljivijima i da u nastavi bude više interakcije između nastavnika i učenika. Na kraju, napominju da bi bilo korisno da se svi, kako učenici tako i nastavnici, pridržavaju pravila online nastave u realnom vremenu kao što su npr. pridržavanje rasporeda, trajanje sata i objavljivanje materijala za vrijeme školskog sata. Iako su brojni oni koji nisu imali komentara na nastavu na daljinu u realnom vremenu, ima onih kojima se ona sviđa i onih kojima se ne sviđa. Bez obzira na to, učenici željno iščekuju nastavu u svojim školskim klupama.
Tablica 6. Prikaz prijedloga i komentara na nastavu na daljinu u realnom vremenu od strane učenika te učestalost tih prijedloga i komentara u odgovorima učenika
Anketu obradila i analizu pripremila: Ivana Galić, stručna suradnica psihologinja
KONKRETNI PRIMJERI PRIJEDLOGA I KOMENTARA
Što kažu nastavnici?
Što kažu učenici?
Šk. god. 2023./2024.
VAŽNO. Obratite pažnju na odabir udžbenika iz stranih jezika (1. strani jezik - nastavljači i 2. strani jezik - početnici) te izbornih predmeta vjeronauka ili etike.