U Mjesecu hrvatske knjige, Misli na sebe - čitaj!
Autor: Ivana Opačak, 15. 11. 2022.
Svake se godine, od 15. listopada do 15. studenog, na nacionalnoj razini, pa i u našoj školi, obilježava Mjesec hrvatske knjige. Ovogodišnja je manifestacija posvećena mladima jer je upravo 2022. proglašena Europskom godinom mladih. Tema je Mjeseca Generacija K, s naglaskom na dva ključna pojma - knjigu i knjižnicu, a moto je Misli na sebe - čitaj! Time se aludira na to da su upravo mladi oni koji (najviše) vole/trebaju knjigu, čitanje i prostor knjižnice. Ili bi barem tako trebalo biti… Na nastavi hrvatskoga jezika u 1. b i 3. a naglasak je bio upravo na toj poruci…
Na nastavi hrvatskoga jezika na početku prvoga razreda (u okviru teme Stvarnost puna tekstova) učenici se susreću s različitim primjerima (ne)književnoga teksta, a od njih se očekuje da mogu komunicirati s tekstom i o tekstu, opisivati pojave, osobe iz teksta i svakodnevnoga života, kritički promišljati i pripovijedati o događajima, problemima...
Očekuje se da prepoznaju osobitosti pojedinih, kraćih i dužih, usmenih i pisanih, književnih oblika, te ispravno pristupe obradi cjelovitoga književnog djela, ne tako popularne lektire. Očekuje se da, u korelaciji nastave jezika i književnosti (obrada novele Ranka Marinkovića Ruke), zaključe o izazovima (su)života u svijetu punom različitosti/suprotnosti i posljedicama loše komunikacije. (Zanimljive su prepirke Lijeve i Desne o njima, o Njemu…)
Učenici 1. b razreda upravo su tijekom Mjeseca hrvatske knjige pokazali veliku zrelost tijekom navedenih izazova, ostvarivši, s prof. Opačak, sve planirane odgojno-obrazovne ishode unutar triju domena (Jezik i komunikacija, Književnost i stvaralaštvo, Kultura i mediji). Osim toga, dokazali su da su spremni za izazove digitalnoga doba.
U razrednoj raspravi na digitalnoj platformi Tricider (u listopadu o. g.) promišljali su o tome treba li suvremenomu (digitalnom) dobu tiskana knjiga, o važnosti i svrhovitosti lektire, o "virtualnim bogovima" suvremenoga doba i utjecaju masovnih medija na život pojedinca, o pojavi popularne/potrošačke kulture, o knjigama nekoć zabranjenima za čitanje… Podijelili su primjere tekstova koje vole čitati, uz književne preporuke za vršnjake (i nastavnicu), te primjere kratkih epskih oblika (mit, vic, zagonetka, priča/anegdota o superjunaku)… U moru dobro znanih superjunaka našla se i jedna nova superjunakinja (iz mašte Klare Prgomet):
„Envira je ime dobila po engleskoj riječi Environment, što znači okoliš. Ona nema mjesto stanovanja, nego stalno obilazi mjesta poput šuma, parkova, šetališta i slično. Ima moć da leti. U letu nadgleda i kupi smeće s tla. Kad ugleda ljude kako zagađuju okoliš bacanjem smeća na tlo, zamoli ih da to više nikada ne učine. Ona je superjunakinja jer je mnoge osvijestila o tome da se, ako želimo živjeti kvalitetno, moramo pristojno ponašati prema Zemlji. Meni je posebna jer svojom brzinom za kratko vrijeme pokupi tone smeća i tako spašava naš svijet.“
Najvrjedniji je doprinos učenika 1. b razreda obilježavanju ovogodišnjega Mjeseca hrvatske knjige nadogradnja suradničke prezentacije učenika 3. a i 3. e razreda sa zvučnim zapisima zavičajnih legendi na digitalnoj platformi Canva. U izradi novih zvučnih (Vocaroo) zapisa, priloženih u obliku QR koda, sudjelovale su čitave obitelji - jednu legendu čak i kazuje/pripovijeda majka. Na OVOJ poveznici zavirite u zavičajnu riznicu učenika 1. b, 3. a i 3. e razreda, koja ostaje kao trajni zapis usmenih književnih oblika.
Učenici 3. a razreda već veoma ozbiljno i suvereno pristupaju obradi lektire i obilježavanju Mjeseca hrvatske knjige - njihove su aktivnosti 2020. i 2021. javno predstavljene OVDJE, OVDJE i OVDJE, a njihovi su suradnički obrazovni materijali (nastali tijekom nastave na daljinu) poslužili učenicima 1. b razreda kao polazište za obradu distopijskoga romana Fahrenheit 451, koji jasno pokazuje kako će izgledati svijet budućnosti odreknemo li se knjige i čitanja.
Tijekom ovogodišnjega Mjeseca učenici su, na nastavi hrvatskoga jezika s prof. Opačak, naučili kako oblikovati prikaz i sažetak, a kao polazište za razvijanje vještine pisanja poslužio je roman Pavla Pavličića Koraljna vrata (koji su učenici čitali za lektiru) te književno-kritički tekstovi Viktora Žmegača, Julijane Matanović i Dubravke Oraić Tolić. Učenici su također dobili priliku oblikovati prikaz jednoga učeničkog rada - suradničke priče Put u slobodu (učenika 7 hrvatskih EPAS-ica) povodom Svjetskoga dana pripovijedanja 2022..
Na OVOJ poveznici možete pročitati prvi književni prikaz (Koraljnih vrata) učenice Marine Mikulić - možda i vas potakne na čitanje postmodernističkoga djela koje suvremenomu (mladom) čitatelju približava (jezično i sadržajno) teže razumljivo, a iznimno važno, djelo starije hrvatske književnosti (Gundulićeva Osmana). Na istome će mjestu biti dostupni i drugi prikazi, uključujući onaj priče Put u slobodu, nakon što se završi proces (samo)vrednovanja i analiza prve školske zadaće.
Najljepši su citati iz Koraljnih vrata odabrani za - krasnoslov… Potaknute pozivom na snimanje jednominutnih zapisa krasnoslova i uključivanje u Maraton za čitanje brodske Gradske knjižnice u listopadu o. g. te pokaznim primjerom nastavnice, dvije su jezičarke 3. a - Marina Mikulić i Gabrijela Kapetanović - pokrenule minimaraton čitanja (lektire). Uključilo se svega nekoliko učenika (ne samo 3. a), no ovaj izazov još traje… Naglasak je na hrvatskim autorima...
Činjenica je da mladi danas veoma malo čitaju, stoga je svaki poticaj na čitanje (hrvatskih autora) iznimno važan i vrijedan. OVDJE možete poslušati zapise krasnoslova (izrađene na videoplatformi FlipGrid) koje je prof. Opačak objedinila u videogaleriji na digitalnoj platformi Genial.ly.
(PO)Hvala Gabrijeli, Marini, Teni Pejić, Lani Đaković i Stjepanu Gusku (3. a), Emi Tomašić (3. e) te Gabrijeli Kovačević (4. c)!
U Mjesecu hrvatske knjige nametnula se knjiga (točnije, lektira) kao povod za usmenu raspravu u 3. a razredu. Od svih se oblika usmene rasprave (okrugli stol, panel-rasprava, debata) učenicima najviše svidio kratki (10-minutni) model debate (jedan-na-jedan). O detaljima debate u kojoj su suprotstavljene strane argumentirale treba li i zašto propisati lektiru ili ne moći ćete pročitati na ovome mjestu nakon što se završi proces (samo)vrednovanja i analiza prve školske zadaće. (Iznenadit ćete se!)
Učenike 3. a već smo predstavili kao literarne kreativce. Povodom obilježavanja Noći knjige 2021. objavili su, s prof. Opačak, e-knjigu Moja prva priča, dostupnu OVDJE. Tema je bila slobodna, važno je bilo napisati kratku priču sa zadanim elementima (likovi, prostor i vrijeme, fabula, pripovjedač). Sve su priče bile prekrasne, no na Dan planeta Zemlje (22. travnja 2021.) tematikom i porukom izdvojila se jedna - Alan, kralj podmorja učenice Ivone Gačić. U travnju 2022., u Mjesecu dječje knjige, autorica je vizualno oživjela svoju priču, dostupnu OVDJE. Čita(j)mo i radove učenika!
Ove godine, upravo u Mjesecu hrvatske knjige, dvoje mladih autora - Ivona Gačić i Stjepan Gusak - napisali su kratke priče (s temom Povratak) i sudjelovat će na literarnome natječaju dviju brodskih gimnazija. Njihove ćemo radove predstaviti po završetku natječaja. Želimo im sreću i uspjeh!
(PO)HVALA učenicima 1. b, 3. a i 3. e razreda!
(Ne samo) u Mjesecu hrvatske knjige, Generacijo K, Misli na sebe - čitaj!
Ivana Opačak, prof.
Šk. god. 2023./2024.
VAŽNO. Obratite pažnju na odabir udžbenika iz stranih jezika (1. strani jezik - nastavljači i 2. strani jezik - početnici) te izbornih predmeta vjeronauka ili etike.