Hrvatski znakovni jezik
Autor: Vjekoslav Mauriček, 13. 6. 2017.
Kroz školsku godinu 2016./2017. nastavljena je tradicija da učenici Srednje Gospodarske škole u Varaždinu mogu učiti hrvatski znakovni jezik kao izborni predmet. Učenjem hrvatskog znakovnog jezika učenici svladavaju novi jezik koji im pomaže u komunikaciji s gluhim osobama, ali i u rušenju određenih barijera i predrasuda prema gluhim osobama. Tako su polaznici izbornog predmeta „Hrvatski znakovni jezik“ mogli ove godine ponajprije upoznati jednu novu kulturu – kulturu gluhih osoba. Također, upoznali su se s predrasudama i stavovima koje čujuće osobe imaju prema gluhih osobama te kako su kroz određene povijesne epohe gluhe osobe bile prihvaćene u društvu. Važno je bilo krenuti s ovim dijelom gradiva kako bi učenici ne samo upoznali gluhe osobe već ih zavoljeli.
U nastavku predavanja, učenici su krenuli znakovati. A kako bi znakovi bili ispravno i razumljivo pokazani važno je bilo naučiti koji sve položaji šaka postoje. Nakon toga slijedilo je usvajanje vokabulara. Nakon završene jedne godine učenja, učenici su sposobni stupiti u kontakt s gluhim osobama te s njima pričati o jednostavnim temama poput: čime se bave, kada su rođeni, mogu pomoći u kupnji voća, povrća i odjeće. Učenici znaju pokazati brojeve, dane u tjednu i mjesece u godini, godišnja doba te mnoštvo ostalih riječi koje se koriste u svakodnevnoj komunikaciji.
Na kraju školske godine organizirana je prigodna smotra znakovnog jezika učenika Srednje Gospodarske škole. U njoj se mogla vidjeti raznolikost korištenja znakovnog jezika u poeziji, pjesmi, glumi. Na taj način, učenici su pokazali kako se hrvatskim znakovnim jezikom mogu iskazati emocije, kako se može zapjevati i zaplesati, kako se može glumiti. Doista, gluhe osobe su poput nas čujućih ljudi. Samo što dodirom i pokretom ovaj svijet čine poletnijim i radosnijim mjestom za življenjem.
Naravno, kao i svaki drugi jezik, tako i hrvatski znakovni jezik treba koristiti i u njemu se usavršavati. Vjerujemo da će polaznici ovoga predmeta nastaviti sa znakovanjem i u nastavku svog školovanja i života i da će biti na radost gluhim osobama.
„Mi smo kao i svi drugi. Tu smo da živimo život kao i svatko drugi. I u redu je da budemo to što jesmo." (Helen Keller, gluhoslijepa osoba)
Ivana Peček, prof. def.