Dvogodišnji projekt Znanje za Održivo djelovanje (ZZOD) službeno je završen.
Kao znak zahvalnosti na sudjelovanju svim učenicima i dugovječni podsjetnik na projekt u holu škole postavljeno je zrelo stablo masline.
Maslina je simbol mira, života, obilja, vječnosti, zdravlja, snage, vjernosti, odanosti, učenja i mudrosti.
Budimo mudri i čuvajmo naš planet - jedini kojeg imamo!
Projektni tim SŠ Lovre Montija (Darija, Marija, Vedrana i Marijana)
Unutar aktivnosti 9_Volontiranje u zajednici projekta Znanje za održivo djelovanje, učenici Srednje škole Lovre Montija su u suradnji s eko udrugom „Krka“ osmislili volontersku akciju prikupljanja knjiga.
Akciji su se pridružili učenici, roditelji i nastavnici SŠ Lovre Montija, članovi eko udruge „Krka“, udruge „Žene kosovske doline“ i udruge „Atribut“.
Knjige su prikupljanje s ciljem održavanja i obogaćivanja sadržaja već postojećih Eko kućica za knjige. Eko kućice za knjige su ideja svjetskog pokreta „Little Free Library“ te služi za slobodnu razmjenu knjiga.
Osim promicanja čitanja knjiga, ovom akcijom potičemo i ponovnu uporabu knjiga te smanjenje količine otpada.
U suvremenom društvu volonterski angažman potiče se i vrednuje kao jedan od ključnih faktora u oblikovanju kohezivnog i stabilnog društva. U zemljama razvijene demokracije različite organizacije i institucije potiču, promoviraju i podržavaju dobrovoljni angažman građana za opće dobro. Stoga su naši učenici, zajedno s članovima eko udruge „Krka“ i svojim nastavnicama, izradili Akcijski plan volontiranja u zajednici.
Dobar plan je osnova uspjeha…stoga želimo našim učenicima i svim volonterima puno uspjeha u oblikovanju održive lokalne zajednice.
CMS u suradnji sa partnerskim udrugama i školama pripremio je i objavio priručnik u području održivog razvoja. Namijenjen je obrazovnim radnicama/ima s namjerom inspiriranja i umnažanja dobrih praksi odnosno utjecaja škola na pozitivne promjene u zajednici.
Priručnik je usmjeren na upućivanje učenika u teme koje su danas aktualne globalno, a mogu se obrađivati u lokalnom kontekstu. Donosi prikaz mogućnosti i primjere kako raditi na temama održivog razvoja s učenicima kroz nastavu, izvannastavne aktivnosti i projekte škola. Osim primjera za obrazovne radnice i teorijskog objašnjenja koncepta i sadržaja održivog razvoja, priručnik sadrži i inspiraciju za učenice/ke kroz prikaze rada i doprinosa aktivista različitih profila.
Sadržaji održivog razvoja još su uvijek slabo zastupljeni u našem odrazovnom sustavu, pogotovo imajući na umu važnost ovih tema, a nedostaje i didkatičkih materijala za obrazovne radnike/ce. Nadamo se da će ovaj priručnik biti podrška i poticaj na djelovanje i drugima koji rade s mladima.
Situacija u svijetu po pitanju održivosti čovjekovog djelovanja i opstanka na planeti je alarmantna, što je pogotovo vidljivo po pitanju klimatske krize i nedostatnih odgovora vlada na taj izazov. Također, održivosti na lokalnoj razini prijete npr. smanjivanje umjesto povećanja zelenih površina u gradu, planiranje izgradnje golf igrališta u okolnostima prijetnje velikih suša, uništavanje bioraznolikosti. Važnosti zelenih gradskih površina mogli smo se osvjedočiti u vrijeme pandemije, a upravo projekti partnerskih škola, opisani u priručniku, doprinose ublažavanju navedenih problema.
Zbog ozbiljnosti izazova s kojima se društvo suočava, važno je da djeca i mladi imaju znanja i vještine za održivo djelovanje, a oni su kroz ovaj projekt i pokazali da to mogu kada im se pruže mogućnosti da djeluju i mijenjaju svoju zajednicu.
Sadržaj priručnika je izrađen u suradnji partnera na projektu - udruga Zelena Istra, Centar za mirovne studije i “Krka” Knin te škola: OŠ Domovinske zahvalnosti i SŠ Lovre Montija iz Knina i Gimnazije Pula, OŠ Monte Zaro, OŠ Kaštanjer, OŠ Šijana iz Pule te OŠ Vladimira Nazora iz Krnice. U njemu su opisani projekti tih škola u zajednici kao što su Pragrande - divlje srce grada, Eko kutak u našem gradu, Skroji svoju održivu priču i drugi.
Nastao je u sklopu projekta „Znanje za održivo djelovanje“ koji se bavi podrškom i jačanjem škola za provedbu nastave i aktivnosti s učenicima u području održivog razvoja, i to kroz blisku suradnju škola udruga i lokalne zajednice uz aktivnu participaciju učenika/ca u svim fazama. Projekt je to koji doprinosi podizanju kompetencija obrazovnih radnica/ka u području održivog razvoja te su oni znanje prenosili na učenike i s njima zajednički osmislili i proveli cijeli niz različitih akcija u zajednici. Kao trajnu i široko upotrebljivu podršku za rad u obrazovanju na održivom razvoju postavljena je i web stranica zzod.zelena-istra.hr te snimljen video Planet u glavu. Nositelj projekta je udruga Zelena Istra iz Pule.
Projekt se provodi u okviru Švicarsko-hrvatskog programa suradnje, a sufinanciraju ga Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske i Ministarstvo znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske.
Priručnik možete preuzeti na poveznici https://www.cms.hr/system/publication/pdf/141/Prirucnik_-_Znanje_za_odrzivo_djelovanje_Od_teorije_do_prakse.pdf
Priručnik Znanje za održivo djelovanje
U okviru projekta Znanje za održivo djelovanje izrađen je priručnik s opisima svih školskih projektata, popratne aktivnosti, ali i pripreme za nastavu za međupredmetnu temu Održivi razvoj.
Priručnik možete preuzeti s poveznice:https://zzod.zelena-istra.hr/
Provedba školskih projekata u zajednici
Srednja škola Lovre Montija se odlučila nazvati svoj projekt "Mali parkovi za velike snove". Knin je ljeti često najtoplije mjesto u Hrvatskoj i njegovi stanovnici već osjećaju što znači kada temperatura kontinuirano prelazi 40° C. Stoga je sadnja parkova u Kninu iznimno važna i korisna. Rezultat školskog projekta su tri mala edukativna parka koja će pridonijeti povećanju broja zelenih površina grada Knina, ali će biti i mjesto susreta i druženja svih generacija. Parkovi će biti posađeni pokraj Doma za starije i nemoćne, Pučkog otvorenog učilišta i Srednje škole Lovre Montija. Učenici s profesorima će 24. svibnja obilježiti i Svjetski dan parkova povodom kojeg će brojnim aktivnostima informirati građane o važnosti parkova i poticanju istih na dodatnu sadnju stabala. Krajem veljače učenici s profesorima su krenuli s prezentacijom školskog projekta te su isti predstavili u Domu za starije i nemoćne, Čistoći i zelenilo d.o.o., Pučkom otvorenom učilištu i Gradskom poglavarstvu Grada Knina.
Dvogodišnji partnerski projekt „Znanje za održivo djelovanje“
Edukacija je temelj za postizanje održivog razvoja. Obrazovanje za održivi razvoj razvija sposobnosti pojedinca, zajednica, organizacija i država da donose informirane odluke i izbore u prilog održivom razvoju. Takvo obrazovanje može doprinijeti kritičkom razmišljanju i većoj svjesnosti o mogućnosti izbora puta u budućnost na društveno i gospodarski pravedniji i okolišno prihvatljiviji način.
Iz tog je razloga Zelena Istra s partnerima iz Istarske (OŠ Monte Zaro, OŠ Šijana, OŠ Kaštanjer i Gimnazija iz Pule) i Šibensko-kninske županije (OŠ Domovinske zahvalnosti i SŠ Lovre Montija iz Knina) te Centrom za mirovne studije iz Zagreba i Ekološkom udrugom Krka iz Knina pripremila dvogodišnji projekt “Znanje za održivo djelovanje” u okviru natječaja Švicarsko-hrvatskog programa suradnje u području “Osnaživanje doprinosa organizacija civilnoga društva obrazovanju za održivi razvoj za unaprjeđenje ekonomske i socijalne kohezije”. Projekt vrijedan gotovo 1,3 milijuna kuna ocijenjen je kvalitetnim te je dobio financijsku podršku u iznosu od bespovratnih 1.157.982,94 kuna iz Financijskog mehanizma švicarskog doprinosa procesu proširenja Europske unije. Sufinanciranje osigurava Ureda za udruge Vlade RH. S provedbom se započelo 25. travnja 2019.
Odabrane škole prepoznale su važnost ovog područja obrazovanja odnosno izgradnju kompetencija učenika za odgovorno ponašanje u društvu. Time pokazuju kako je škola ne samo ključan akter u osposobljavanju mladih za život već i aktivno doprinose razvoju zajednica. Projektne aktivnosti bit će na početku školske godine predstavljene i roditeljima.
Projektni tim SŠ Lovre Montija čine Vedrana Čačić. bacc. agr., Darija Močić, prof. bio. i kem., Marijana Zaninović, prof. biol. i kem.
U okviru projekta „Znanje za održivo djelovanje“, učenici Srednje škole Lovre Montija osmislili su ideju školskog projekta „Mali parkovi za velike snove“. U izradi plana aktivnosti za realizaciju projekta u zajednici učenicima su pomogle nastavnice Darije Bodrožić-Selak, Marija Vidović i Marijana Zaninović.
Aktivnim sudjelovanjem u realizaciji planiranih aktivnosti potičemo rješavanja problema pasivnosti učenika u lokalnoj zajednici, a kroz suradnju učenika s članovima lokalne zajednice potičemo razvoj svijesti o vrijednostima kao što su međugeneracijska tolerancija, suradnja i volontiranje. Kroz proces pripreme i realizacije projekta ostvariti će se i načela održivog razvoja: osviještenost, volontiranje, suradnja, umrežavanje, aktivizam, odgovornost prema resursima, kvaliteta života, analiza životnog ciklusa proizvoda, uočljivost-mjerljivost.
izvor: https://www.feral.news/ucenici-srednje-skole-lovre-montija-osmislili-projekt-mali-parkovi-za-velike-snove-uredit-ce-tri-mala-edukativna-parka/?fbclid=IwAR05h_PtToH0AKlsDpQLRYPnjbtRzpiX_h9REV7n_380Gmtzr6Y_SByIRIk
Svijet ostaje na mladima!
-Tijekom zimskih mjeseci učenici i profesori OŠ „Domovinske zahvalnosti“ i SŠ „Lovre Montija“ iz Knina pripremali su svoje školske projekte u suradnji sa partnerskom ekološkom udrugom „Krka“ Knin. Osmišljena su dva zanimljiva i za zajednicu korisna projekta čija provedba će trajati do kraja svibnja 2020.g. – kaže Inga Kukolj iz Ekološke udruge Krka Knin, jedne od najaktivnijih udruga u južnom dijelu Hrvatske.
http://tris.com.hr/2020/03/sva-sreca-sto-na-mladima-svijet-ostaje-mali-kninjani-grade-hotel-za-kukce-i-sade-novi-park-za-vrele-dane/?fbclid=IwAR240Cdnm9jLoUDbTqoPJxe9TwNXjSjlvmgfMo3wJr9ARwItuc4oTqRGss8
Započela provedba novog partnerskog projketa "Znanje za održivo djelovanje"
Edukacija je temelj za postizanje održivog razvoja. Obrazovanje za održivi razvoj razvija sposobnosti pojedinca, zajednica, organizacija i država da donose informirane odluke i izbore u prilog održivom razvoju. Takvo obrazovanje može doprinijeti kritičkom razmišljanju i većoj svjesnosti o mogućnosti izbora puta u budućnost na društveno i gospodarski pravedniji i okolišno prihvatljiviji način. Aktualna situacija u Hrvatskoj treba mlade koji razumiju izazove i pripremljeni su za njih.
Iz tog je razloga Zelena Istra s partnerima – osnovnim i srednjim školama iz Istarske i Šibensko-kninske županije: OŠ Domovinske zahvalnosti i SŠ Lovre Montija iz Knina te pulske osnovne škole Monte Zaro, Šijana, Kaštanjer i Gimnazija, te s Centrom za mirovne studije iz Zagreba i Ekološkom udrugom Krka iz Knina pripremila dvogodišnji projekt “Znanje za održivo djelovanje” u okviru natječaja Švicarsko-hrvatskog programa suradnje u području “Osnaživanje doprinosa organizacija civinoga društva obrazovanju za održivi razvoj za unaprjeđenje ekonomske i socijalne kohezije”. Projekt vrijedan gotovo 1,3 milijuna kuna ocijenjen je kvalitetnim te je dobio financijsku podršku u iznosu od bespovratnih 1.157.982,94 kuna iz Financijskog mehanizma švicarskog doprinosa procesu proširenja Europske unije. Sufinanciranje osigurava Ureda za udruge Vlade RH. S provedbom se započelo 25. travnja 2019.
Odabrane škole prepoznale su važnost ovog područja obrazovanja odnosno izgradnju kompetencija učenika/ca za odgovorno ponašanje u društvu. Time pokazuju kako je škola ne samo ključan akter u osposobljavanju mladih za život već i aktivno doprinose razvoju zajednica. Projektne aktivnosti bit će na početku školske godine predstavljene i roditeljima.
Zajednički nam je cilj osposobiti nastavnike i učenike osnovnih i srednjih škola znanjima i vještinama u području održivog razvoja te povećati razumijevanje uloge vlastitog djelovanja u zajednici. Cilj nam je da učenici osnovnih i srednjih škola aktivno sudjeluju u oblikovanju sadašnjosti i budućnosti te da razvijemo njihovo razumijevanje pojma održivi razvoj, odgovornost za njegovu primjenu u svojoj zajednici, spremnost na dijalog sa zainteresiranim akterima u zajednici. Da je takva vrsta angažmana mladih nužna i moguća i da može biti katalizator promjena govori nam primjer mlade klimatske aktivistice Grete Thunberg (“We must hold the older generation accountable, we need to get angry and than we have to transform our anger into action.”)
Projektom uvodimo održivi razvoj (OR) u formalno obrazovanje u školama partnerima na projektu. Najprije ćemo obrazovati nastavnike za uključivanje OR-a u nastavu, zatim će školski timovi u suradnji s udrugama provesti programe obrazovanja za OR. Koristit će se participativne metode učenja koje razvijaju kompetencije i motiviraju učenike na djelovanje i shvaćanje uloge vlastitog angažmana u pozitivnim društvenim promjenama. OR će se u svakoj školi obraditi kroz redovnu nastavu integracijom OR-a u različite predmete, putem izvannastavnih aktivnosti te kroz školske projekte. Fokus je na djelovanju učenika koje uključuje roditelje i zajednicu, a posebna pažnja posvetit će se volontiranju učenika u zajednici. U suradnji s nastavnicima izradit ćemo priručnik za praktičnu provedbu nastave u području OR-a. Osim aktivnosti u školama partnerima, razvit ćemo obrazovni modul „Održivi razvoj“ za edukaciju nastavnika/ca koje provode Građanski odgoj i obrazovanje kao izvannastavnu aktivnost te druge zainteresirane obrazovne radnike/ce iz cijele Hrvatske, obzirom će se OR provoditi i kao posebna međupredmetna tema od iduće školske godine.
Pošto je održivi razvoj široko definiran koncept, objasnit ćemo ga kroz teme koje ćemo obrađivati: zaštita okoliša, ljudska prava, kulturna raznolikost, mir i sigurnost, održivi razvoj gradova, održiva proizvodnja i potrošnja, jednakost spolova, prethodno educirajući obrazovne radnike koji će dugoročno i sustavno putem redovne nastave i izvannastavnih i izvanučioničkih aktivnosti znanja prenositi učenicima. Namjera nam je kroz projekt izraditi održiv i provediv koncept edukacije za i o OR-u za škole te prilagodljiv specifičnostima različitih zajednica.
U svakoj školi provest će se aktivnosti koje uključuju istraživačke, participativne i interaktivne metode, iskustveno učenje, metode mapiranja zajednice, planiranja projekata i djelovanje u zajednici. Školskim projektima “društvenog inženjerstva” u lokalnim zajednicama dokazat ćemo smisao i uspješnost osobnog angažmana u zajednici odnosno mogućnost društvene promjene u skladu s načelima održivog razvoja.