Učenici dodatne nastave iz psihologije i profesorica Helena Štrucelj ispitali su visinu tolerancije učenika naše škole (Slika 1.). Pokazalo se da najvišu toleranciju imaju gimnazijalci i rockeri, a spolne razlike nisu pronađene. Samo djelomično stariji učenici pokazuju višu toleranciju od mlađih učenika. Najveću toleranciju ukupan broj učenika pokazuje prema cajkerima i rockerima. Sljedeća najprihvaćenija grupa su pušači i osobe prekomjerene tjelesne mase. Najslabija tolerancija pokazala se prema ovisnicima o teškim drogama i alkoholu te prema gayevima. Ispitano je i poznavanje četiri pojma: tolerancija, diskriminacija, predrasuda i stereotip. Učenici su najbolje prepoznali pojam tolerancija, a najslabije pojam stereotip.
Istraživački tim: Nikol Salamon, 3.b, Mirna Vujnović, 3.b, Bojana Busić, 4.b, Antonio Pribanić, 4.b,
Morena Rendulić, 4.b, Darija Grgurić, 2.b i Helena Štrucelj, prof.
Cilj ispitivanja.
Cilj ovog ispitivanja je bio izmjeriti visinu tolerancije prema zadanim osobinama te usporediti rezultate djevojaka i mladića te učenika različitih usmjerenja, razreda i glazbenih ukusa (cajkeri, rockeri i ostali). Pošli smo od pretpostavki da će višu toleranciju pokazati stariji učenici, da će najveću toleranciju pokazati gimnazijalci i da će se najviša tolerancija pokazati prema grupi istog glazbenog ukusa (npr. rockera prema rockerima). Preostale odnose nismo pretpostavljali, već smo odlučili sačekati rezultate.
Metoda ispitivanja.
U svrhu ispitivanja izradili smo upitnik po uzoru na Bogardusovu skalu socijalne distance čijom se primjenom od ispitanika traži da označe najviši stupanj bliskosti koju bi prihvatili s navedenim grupama. Zatim smo taj upitnik primijenili na svim učenicima Škole.
Ispitanici. Ovim smo ispitivanjem obuhvatili gotovo sve učenike Škole, tj. 109 mladića i 282 djevojke što je ukupno 391 učenik.
Instrumentarij.
U našem su upitniku od ispitanika traženi podaci o spolu, usmjerenju, razredu i glazbenom ukusu gdje su bila ponuđena tri odgovora: turbo-folk, rock/heavy metal/punk i ostalo.
Kao ciljne osobine, prihvaćanje kojih su ispitanici procjenjivali, izabrali smo sljedeće: druga nacionalnost i vjera, ovisnost o nikotinu, težim i lakim drogama te alkoholu, tjelesni invaliditet, umna zaostalost, prekomjerna tjelesna masa, homoseksualnost i biseksualnost te preferencija turbo-folk i rock/heavy metal/punk glazbe. Prihvaćanje svake grupe učenici su bodovali od 1 do 10 pri čemu 1 znači ''Ignorirao/la bih tu osobu'', a 10 znači ''Prihvatio/la bih tu osobu kao seksualno-romantičnog partnera''. Dakle, svaku osobinu učenici su mogli procijeniti s najmanje jednim i s najviše deset bodova.
Osim navedenog, našim smo upitnikom htjeli provjeriti i poznavanje pojmova tolerancija, predrasuda, stereotip i diskriminacija pa smo kraj svakog pojma ponudili dva odgovora od kojih su ispitanici trebali odabrati točan.
Rezultati i diskusija:
Najviše i najniže procjene prihvaćanja od strane ukupnog broja ispitanih učenika:
Slika 2.Glazbeni ukus učenika Gimnazije Bernardina Frankopana
Razlike između mlađih i starijih učenika:
Slika 3.Ukupna tolerancija svih prvih, drugih, trećih i četvrtih razreda Gimnazije Bernardina Frankopana
Razlike između cajkera, rockera i ostalih učenika:
Slika 4.Prosječna tolerancija cajkera, rockera i ostalih učenika Gimnazije Bernardina Frankopana
Razlike među usmjerenjima:
Slika 5.Ukupna tolerancija učenika pojedinih usmjerenja Gimnazije Bernardina Frankopana
Razlike između djevojaka i mladića:
Prihvaćanje homoseksualnih osoba:
Prihvaćanje oboljelih od AIDSA-a ili hepatitisa:
Poznavanje pojmova tolerancija, diskriminacija, presrasuda i stereotip.
Zaključak
Prema očekivanjima, pokazala se pozitivna povezanost šireg obrazovanja s većom iskazanom tolerancijom: gimnazijalci pokazuju najveću toleranciju, a prodavači najmanju. S time je u vezi i glazbeni ukus – učenici cajkeri izvještavali su o nižoj toleranciji, a rockeri i ostali o višoj. No, treba biti oprezan u zaključivanju jer najveći dio cajkera pohađa trgovačko usmjerenje. Dakle, i ovdje se možda radi o faktoru obrazovanja (usmjerenja), a ne o glazbenom ukusu.
Značajna je činjenica o vrlo niskom prihvaćanju gayeva i lezbijki, što bi se lako moglo pripisati mladoj srednjoškolskoj dobi. No, nikako se ne bi smjela zanemariti potreba osvještavanja predrasuda o homoseksualnosti kod naših učenika.
Rezultati ovog malog istraživanja svakako pružaju uvid u postojeće stanje i ukazuju na potrebe za promjenama određenih stavova. Kod učenika trebamo i dalje osvještavati postojanje predrasuda, stereotipa i diskriminacije, ali i poticati i pohvaliti svaki njihov tolerantni nastup. Sudjelovanjem u ovom istraživanju učenici su dobili priliku razmisliti o svojim stavovima i prokomentirati ih međusobno kada su rezultati bili prezentirani na panou. To je možda mali korak, ali značajan na putu kojim se mijenjaju predrasude i ruše stereotipi.
Učenici u istraživačkom timu sudjelovali su u gotovo svim fazama istraživanja: konstrukcija mjernog instrumenta, organizacija i provedba ispitivanja te uređivanje panoa. Na taj način su dobili uvid u znanstveni rad i stekli važno iskustvo za buduće studiranje.
Helena Štrucelj, dipl.psiholog-profesor
Korisne stranice |
Ustanove |
• Učenički dom Ogulin |
• Obrtnička i tehnička... |
• Osnovna škola I. B. ... |
• Prva osnovna škola O... |
• Osnovna škola Josipdol |
• Osnovna škola Plaški |
• Dječji vrtić Bistrac |
• Gradska knjižnica |
Državna matura |
Dnevni tisak |
Zanimljive stranice |
Pretraživači |
• Wolfram Alpha |
• Bing |
• Yahoo |
• Altavista |