Svako dijete je specifično, razvoj svakog djeteta je različit (npr. razlike u razvoju dječaka i djevojčica ili razlike među djecom koje potječu iz različitih socio-kulturnih sredina). Ipak, postoji mnogo zajedničkih karakterističnih osobina koje se u literaturi navode kao norme za pojedinu dob. Poznavanje normi nam omogućava da znamo koja postignuća možemo, a koja ne možemo očekivati od djeteta određene dobi pa primjereno tome možemo izabrati aktivnosti koje ćemo mu ponuditi.
Karakteristike prosječnog djeteta prije polaska u školu, u dobi od 6 do7 godina:
TJELESNI RAZVOJ:
-
prosječna visina je oko 120 cm za dječake i oko 117 cm za djevojčice, a težina oko 20 kg za dječake, dok je za djevojčice nešto manja
-
svi osjetilni organi su potpuno razvijeni
-
uspostavljena je kontrola fizioloških potreba
-
dobro je razvijeno mišićno tkivo
-
u tijeku je izmjena mliječnih zuba
GRUBA MOTORIKA
-
vozi bicikl, kliže, kotura, pliva
-
održava ravnotežu, hoda ravno po crti
-
preskače uže, skače s visine od oko 40 cm, stoji na jednoj nozi, jednom rukom hvata loptu, samostalno se oblači
FINA MOTORIKA
-
palcem može dotaknuti svaki prst
-
reže škaricama jednostavnije oblike
-
koristi se jedaćim priborom
-
veže vezice na cipelama
-
precrtava jednostavnije oblike, ravne i zakrivljene linije, boji unutar zadanih prostora
-
precrtava brojke i slova iako ih ne poznaje
-
povlači ravne i zakrivljene crte, povlači poteze olovkom između zadanih točaka
-
olovku drži lagano, pravilno i bez grča te kontrolira pritisak olovke na papir
INTELEKTUALNE SPOSOBNOSTI
-
početak razvoja logičkih operacija
-
uočava sličnosti i razlike
-
promatra s određenim ciljem
-
povezuje dijelove u cjelinu
-
razlikuje pojmove vremena
-
zaključuje o jednostavnim uzročno posljedičnim vezama
-
razlikuje parametre različitih veličina nekog predmeta
-
zna koji dijelovi nedostaju kompletnom liku čovjeka
-
u stanju je izvršiti trostruki nalog
-
ima pojam količine, u stanju je shvatiti proces zbrajanja i oduzimanja, zbraja i oduzima u skupu broja 5
-
u stanju je grupirati predmete po boji, obliku, veličini i sl.
-
može sastaviti jednostavniju cjelinu od dijelova
-
uočava razlike i prepoznaje sličnosti
-
prepoznaje glas kojim započinje riječ
-
tiskanim slovima zna napisati ime i prezime
-
u stanju je ponoviti niz od pet brojeva
-
mehanički broji do 10 i više
-
zna što dolazi ispred (ispred broja 5)
-
može precrtati jednostavnije likove
-
točno imenuje boje i tonove
-
pamti pojmove koji ga zanimaju
-
trajanje pažnje je oko 15 – 20 minuta
-
koncentracija na aktivnost koja ga zanima može potrajati i do 60 minuta
GOVORNE SPOSOBNOSTI
-
govor je korektan i jasan
-
pita za značenje apstraktnih riječi
-
može opisati događaj iz prošlog iskustva
-
u govoru ispravno upotrebljava buduće i prošlo vrijeme
-
artikulira sve glasove (moguće nepravilnosti u izgovoru R, LJ, NJ)
-
u stanju je napisati i pročitati vlastito ime
-
može prepričati kratku priču nakon što je čuje
-
upotrebljava 2500-3000 riječi
-
primjećuje rimu u pjesmama
-
raspoznaje glasove od kojih se sastoji kraća riječ
-
može pamtiti pjesmice ili dijelove nekog teksta koji ga zanima
EMOCIONALNO – SOCIJALNI RAZVOJ
-
primjetan začetak samodiscipline i samokontrole
-
emocije su još uvijek burne
-
prisutni realistični strahovi
-
prepoznaje vlastite osjećaje ljubavi i sreće, ljutnje i razočaranja
-
može surađivati s drugima u nekoj zajedničkoj aktivnosti
-
ponaša se zaštitnički prema mlađima
-
suosjeća s drugima
-
bira omiljenog prijatelja
-
poštuje pravila igre
-
samostalan u brizi o sebi (oblači cipele, koristi pribor za jelo, može otići u susjedstvo, održava higijenu)
-
razlikuje poželjno od nepoželjnog ponašanja
-
teže uspijeva odgoditi potrebe, ali ih odgađa nakon uvjeravanja
-
uživa u osjećaju pripadnosti
-
usvojilo je osnovne norme ponašanja
|