preskoči na sadržaj

Login
Korisnik:
Lozinka:

MZOŠ

Prekini lanac

CARNet

Agencija za odgoj i obrazovanje

Nacionalni portal za učenje na daljinu

E knjižnica

Proleksis enciklopedija

Vijesti

Financijska pismenost – srednjoškolski džeparac

Sažetak

U ovom se članku opisuje istraživanje o financijskoj pismenosti srednjoškolaca i njihovom raspolaganju džeparcem. Članak je podijeljen u nekoliko dijelova: uvod, zatim dio u kojem se govori o važnosti financijske pismenosti mladih te opis i rezultati istraživanja. Na kraju se nalazi zaključak i popis literature. U radu je priloženo i nekoliko grafičkih prikaza.


Ključne riječi: financijska pismenost, džeparac

Uvod

Članak govori o razini financijske pismenosti mladih i načinu trošenja vlastitog džeparca. Aktivnost se odnosi na istraživanje o iznosu novca s kojim srednjoškolski učenici raspolažu i  načinu potrošnje džeparca unutar tjedan dana. Istraživanje nosi naslov: „Financijska pismenost – srednjoškolski džeparac”. Osmišljavanje, izrada, provedba i analiza istraživanja koristila se kao alat za učenje i podučavanje. Sve aktivnosti u sklopu istraživanja provedene su na Satu razrednika i služile su kao primjer u osvještavanju mladih i podučavanju financijske pismenosti i raspolaganja novcem. Na stvarnom primjeru učenici su osvijestili koliko su upoznati s ispravnim načinima raspolaganja novcem. Osim za potvrđivanje hipoteza, ovo istraživanje služilo je i za obradu i primjenu nastavnog sadržaja na primjeru te povezivanju teorijskog i praktičnog znanja.

 

Financijska pismenost - srednjoškolski džeparac

          Financijska pismenost mladih često se spominje zadnjih godina u različitim tiskovinama, medijima i stručnim izlaganjima. Teme financijske pismenosti najčešće se obrađuju prilikom obilježavanja Svjetskog i Europskog tjedna novca. Ta globalna manifestacija, usmjerena podizanju razine financijske pismenosti, pokrenuta je još 2012. godine  je do danas privukla više od 31 milijun mladih iz 169 svjetskih država. Gimnazija i strukovna škola Bernardina Frankopana uključila se 2016. godine  u obilježavanje Svjetskog i Europskog tjedna novca, organizirajući različite aktivnosti, poput posjeta Hrvatskoj narodnoj banci, Erste & Steiermȁrkische Bank, a održana su  i različita predavanja i radionice na temu novca i financijske pismenosti. Svjetski i Europski tjedan novca obilježava se svake godine u ožujku.

          Važnost financijske pismenosti najbolje se vidi u izjavi Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (HANFA): „Neprimjerena razina financijske pismenosti može dovesti do nepovoljnih socijalnih prilika pojedinaca te stoga vjerujemo da je s financijskim opismenjavanjem idealno započeti u ranoj životnoj dobi kroz obvezatno obrazovanje te nastaviti kasnije kroz formalno i neformalno učenje.“

Na temu financijske pismenosti mladih provode se i različita istraživanja. Jedno takvo istraživanje proveli su znanstvenici sveučilišta Sheffield, na uzorku od 3.200 djece i mladih, te došli do zanimljivih zaključaka. Zaključili su, na temelju dobivenih rezultata, da djeca koja imaju honorarni posao u ranoj tinejdžerskoj dobi više štede kad odrastu nego oni koji novac za džeparac dobivaju od roditelja. Povremeni poslovi utječu na to kako će dijete jednog dana znati upravljati novcem.

Istraživanje je također pokazalo da djeca koja su štedjela tijekom djetinjstva nastavljaju štedjeti i kad budu odrasle osobe te kako na potrošačko ponašanje djece uvelike utječu i potrošačke navike roditelja. Nastavnice Martinu Zubčić i Manuelu Mihaljević Sabljak zanimalo je kako učenici naše škole upravljaju svojim džeparcem te kolika je razina njihove financijske pismenosti. Provele su istraživanje na temu „Financijska pismenost mladih – srednjoškolski džeparac“ u sva četiri razreda srednje škole, i to u svih pet usmjerenja (opća gimnazija, jezična gimnazija, hotelijersko turistički tehničar, ekonomist i prodavač).

U istraživanju je sudjelovalo 160 učenika ( 22% ukupnog broja čine učenici prvih razreda, 25% drugih razreda, 29% trećih razreda i 24% četvrtih razreda). Prema usmjerenjima, u ukupnom broju 27% činili su učenici opće gimnazije, 1% učenici jezične gimnazije, 21% učenici ekonomije, 38% hotelijersko turističkog smjera i 13% smjera prodavač. Učenici su odgovarali na 15 pitanja na temu džeparca i financijske pismenosti. U nastavku su strukturnim krugovima prikazani dobiveni rezultati.

Grafikon 1  Iznos džeparca učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, u Ogulinu, prosinac 2019.

Izvor: Vlastito istraživanje

Grafikon 2   Izvor financiranja za džeparac učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019.

      

Izvor: vlastito istraživanje         

Grafikon 3    Način trošenja džeparca učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019.

Izvor: vlastito istraživanje

 

Grafikon 4   Potrošnja džeparca učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019.

Izvor: vlastito istraživanje           

 

 Grafikon 5   Visina džeparca učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019.

 Izvor: vlastito istraživanje

 

Grafikon 6  Visina džeparca učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019.

Izvor: vlastito istraživanje

Grafikon 7   Spremnost financiranja džeparca vlastitim sredstvima kod učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019.

Izvor: vlastito istraživanje

 

Grafikon 8   Razmišljanje o štednji učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019.

Izvor: vlastito istraživanje          

 

Grafikon 9    Štednja iz dijela džeparca učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019.

Izvor: vlastito istraživanje

 

Grafikon 10  Iznos džeparca učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019.

Izvor: vlastito istraživanje

Grafikon 11  Iznos tjednog džeparca učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019.

Izvor: vlastito istraživanje

 

Grafikon 12  Štednja od džeparca učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019.

Izvor: vlastito istraživanje

 

Grafikon 13  Izvor financiranja džeparca učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019.

Izvor: vlastito istraživanje

 

Grafikon 14  Raspolaganje  džeparcem učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019.

Izvor: vlastito istraživanje

 

Grafikon 15  Edukacija o financijskoj pismenosti učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019.

Izvor: vlastito istraživanje

 

Zaključak

          Nakon analize dobivenih rezultata možemo zaključiti da većina naših učenika ima na raspolaganju tjedni džeparac u iznosu 100kn, koji je u većem dijelu financiran od roditelja. Većina učenika smatra da roditelji trebaju odrediti iznos tjednog džeparca, a troše ga, uglavnom, na kupovanje hrane i pića, a razmišljaju i o uštedi džeparca za daljnje školovanje. Čak 70% ispitanika smatra da se njihovi vršnjaci trebaju educirati o financijskoj pismenosti. Također, treba naglasiti da se ne vidi razlika u trošenju džeparca gimnazijalaca u odnosu na strukovnjake.

Ukupni godišnji džeparac učenika predstavlja veliku količinu novca koji ima svoje mjesto na tržištu i u interesu je marketinških stručnjaka. Djeca su svakodnevno izložena raznim oblicima oglašavanja od vrlo rane dobi. Marketinška industrija uvelike utječe na odluke mladih o potrošnji, ali i na razvijanje njihovih osobnih stavova i sustava vrijednosti.

Iznimno je važno da djeca budu svjesna financijske situacije u obitelji kako bi prilagodili svoje želje i, ako je moguće, također pripomogla obiteljskom proračunu svojim radom putem učeničkih servisa.

Manuela Mihaljević Sabljak 

 

Literatura:

  1. Istraživanje „Financijska pismenost – srednjoškolski džeparac“
  2. https://www.hanfa.hr/vijesti/04022016-predstavljeni-rezultati-istrazivanja-mjerenje-financijske-pismenosti/
  3. https://www.hpb.hr/novosti/istrazivanje-hpb-a-tinejdzeri-i-financije
  4. https://www.skolskiportal.hr/sadrzaj/skolstvo-u-medijima/mladi-ne-znaju-cijeniti-novac-niti-njime-raspolagati/
  5. https://www.srednja.hr/novosti/hrvatski-srednjoskolci-otkrili-koliki-im-je-mjesecni-dzeparac-4/

https://www.moj-posao.net/Vijest/72665/Djeca-koja-dobivaju-dzeparac-imaju-slabije-navike-stednje/2



Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju
objavio: Dragan Sabljak   datum: 28. 5. 2020.



Školski godišnji planovi

Školski kurikulumi

Oglasna ploča

Završni rad

Prijevoz učenika

Korisni linkovi
Korisne stranice

Ustanove

Državna matura

Dnevni tisak

Zanimljive stranice

Pretraživači
 • Wolfram Alpha
 • Bing
 • Google
 • Yahoo
 • Altavista





preskoči na navigaciju