Korištenje IKT-a u nastavi
Sažetak
Rad „Korištenje IKT-a u nastavi“ prikaz je istraživanja na školskoj razini o korištenju informacijsko-komunikacijske tehnologije u nastavi. Istraživanje je provedeno na satu Statistike, koja pripada ekonomskoj skupini predmeta, zanimanju ekonomist. Istraživanje je provedeno u svrhu povezivanja teorijskoga i praktičnoga znanja. Članak je podijeljen u nekoliko dijelova: uvod, opis istraživanja, rezultati istraživanja, te zaključak i popis literature.
Ključne riječi: istraživanje, nastava, informacijsko-komunikacijska tehnologija, statistika
Uvod
Članak govori o obrazovnom istraživanju na školskoj razini provedenom tijekom mjeseca prosinca 2021. i siječnja 2022. godine u Gimnaziji i strukovnoj školi Bernardina Frankopana u Ogulinu. Osmišljavanje, izrada, provedba i analiza istraživanja korišteni su kao metoda za učenje i poučavanje u predmetu Statistika. Nakon što su učenici usvojili teorijska znanja o prikupljanju, obradi i analizi statističkih podataka, isto su znanje primijenili su na praktičnom primjeru. Osmišljeno je istraživanje aktualne teme, koje je i provedeno, te je donesen zaključak.
Opis istraživanja
Obrazovno istraživanje pod nazivom „Korištenje informacijsko-komunikacijske tehnologije u nastavi“ provedeno je u okviru predmeta Statistika u 3. c razredu, zanimanje ekonomist, u obrazovnom sektoru ekonomija, trgovina i poslovna administracija. Istraživanje je provedeno u svrhu povezivanja naučenoga nastavnog sadržaja na satu Statistike i primjene naučenoga na konkretnom primjeru iz svakodnevnoga života.
U istraživanju su se koristili različiti web-alati, npr. Mentimetar i Linoit za prikupljanje ideja, MS Forms za kreiranje ankete i prikupljanje podataka, MS Excell za obradu podataka, MS Word, MS PowerPoint, Canva i PosterMyWall za prezentaciju podataka.
Početna pitanja odnose se na demografska pitanja o broju, razredu i smjeru učenika koji su sudjelovali u istraživanju. Prema Školskom kurikulumu objavljenom na mrežnoj stranici Škole, nastavu pohađa 254 učenika u 18 razrednih odjela. U istraživanju je sudjelovalo 180 učenika i to 136 učenica i 44 učenika iz pet usmjerenja: opća i jezična gimnazija, ekonomist, hotelijersko-turistički tehničar i prodavač od prvoga do četvrtoga razreda. U postotku to izgleda ovako: 76 % učenica i 24 % učenika. Prosječno vrijeme utrošeno na odgovaranje na pitanja po anketi iznosi 3:04 minute. Najviše je ispitanika bilo iz trećega razreda (62 ili 34 %), prvoga (48 ili 27 %), četvrtoga (44 ili 24 %), a najmanje drugoga razreda (26 ili 14 %). S obzirom na smjer, najviše je ispitanika iz opće gimnazije (56 ili 31 %), smjera hotelijersko-turistički tehničar (50 ili 28 %), ekonomist (31 ili 17 %), a najmanje iz jezične gimnazije (25 ili 14 %) i smjera prodavač (18 ili 10 %).
Rezultati istraživanja
Istraživanje je provedeno tijekom prosinca 2021. i siječnja 2022. godine u Gimnaziji i strukovnoj školi Bernardina Frankopana u Ogulinu, a rezultati su prikazani pomoću grafičkih prikaza. Svaki grafički prikaz sadrži broj, naziv, objašnjenje i izvor podataka. U grafikonima su prikazani rezultati za drugi dio anketnih pitanja. Prije samoga istraživanja pretpostavili smo da učenici poznaju način slanja i primanja e-pošte te korištenje interneta. Također, pretpostavili smo da korištenje IKT-a čini učenje zabavnijim i uspješnijim.
U istraživanju je postavljeno i pitanje: Možete li zamisliti život bez informacijsko-komunikacijske tehnologije?. Učenici, njih 136 ili 78 % odgovorilo je da ne može. Ovi odgovori potvrđuju činjenicu da je informacijska tehnologija učenicima jako važna i svakodnevno ju koriste za učenje, komunikaciju, zabavu i istraživanje. Često vidimo mlade ljude koji puno vremena provode na mobitelu i računalu, upravo zato što su ti uređaji dio njihova života od najranijih vremena. Njima su mobiteli najprije bili igračke, a kasnije postali dio svakodnevice bez kojega ne mogu zamisliti svoj život.
Grafikon 1. prikazuje odgovore učenika na pitanje Način komunikacije s kolegama iz razreda u svrhu učenja. Učenici u svrhu učenja najviše komuniciraju sms-porukama (Viber i WhatsApp), zatim preko društvenih mreža, a najmanje telefonskim pozivom i e-poštom.
Grafikon 2. prikazuje odgovore na pitanja Korištenje računala, pametnog telefona i tableta u nastavi. Iz navedenoga je vidljivo da učenici u nastavi najviše koriste pametni telefon, a tablet ne koriste. Njih 145 pametni telefon svakodnevno koristi za učenje.
Grafikon 3. prikazuje odgovor na pitanje Što učenici najviše koriste za učenje. Prema navedenome, učenici najviše koriste udžbenik i bilješke s predavanja. Zatim koriste materijale koje ima pošalju nastavnici i obrazovne materijale koje pronađu na internetu. Ovdje je zanimljiv podatak da unatoč stalnom korištenju IKT-a, učenici i dalje najviše koriste udžbenik i bilješke s predavanja.
Grafikon 4. pokazuje ocjene učenika za izjave o informacijsko-komunikacijskoj tehnologiji. Učenici su tvrdnje ocjenjivali ocjenama od jedan do pet. Značenje je ocjena sljedeće: 1 – uopće se ne slažem, 2 – slažem se u manjoj mjeri, 3 – djelomično se slažem, 4 – u većoj mjeri se slažem i 5 – u potpunosti se slažem.
Izjave i prosječne ocjene:
Grafikon 2. Korištenje računala, pametnog telefona i tableta u nastavi; Ogulin, prosinac 2021. – siječanj 2022.
Zaključak
Ovo je obrazovno istraživanje provedeno u svrhu povezivanja teorijskih i praktičnih nastavnih sadržaja na satu Statistike. Tijekom istraživanja učenici su usvojili teorijsko znanje i primijenili ga na praktičnom primjeru te razvili vještine analize podataka, donošenja zaključka te prezentacije podataka. Tema je istraživanja aktualna i bliska učenicima, a samim time i zanimljiva, pa su nestrpljivo čekali rezultate. Tijekom istraživanja učenici su dobili mišljenje svojih kolega o informacijsko-komunikacijskim tehnologijama, a naposljetku su samostalno izvodili zaključke.
Istraživanjem su potvrđene prve dvije početne pretpostavke: učenici poznaju način slanja i primanja e-pošte i korištenja interneta; korištenje IKT-a čini učenje zabavnijim i uspješnijim. Iako im je u posljednje vrijeme previše računala, interneta i online skupova, pametni uređaji u njihovom životu igraju važnu ulogu. Svjesni su vremena koje provode koristeći pametne uređaje, ali dodaju da pomoću njih uče, komuniciraju, zabavljaju se i istražuju.
Upotreba informacijsko komunikacijskih tehnologija u nastavnom procesu omogućava jednostavnije dijeljenje materijala, međusobnu komunikaciju na školskoj, državnoj i europskoj razini te razmjenu primjera dobre praksi. Također, omogućuje učenicima, ali i nastavnicima razvoji komunikacijskih, informacijskih i strukovnih kompetencija.
Branko Rumenović, univ.spec.oec.
Literatura
http://www.gimnazija-strukovnabfrankopana-ogulin.skole.hr/ppromjenu
https://pogledkrozprozor.wordpress.com/2020/10/31/istrazivanje-o-sreci-ja-sam-sretna-osoba/
http://www.gimnazija-strukovnabfrankopana-ogulin.skole.hr/poteskoce
https://pogledkrozprozor.wordpress.com/2021/12/31/covid-19-i-kola-2021/
Korisne stranice |
Ustanove |
• Učenički dom Ogulin |
• Obrtnička i tehnička... |
• Osnovna škola I. B. ... |
• Prva osnovna škola O... |
• Osnovna škola Josipdol |
• Osnovna škola Plaški |
• Dječji vrtić Bistrac |
• Gradska knjižnica |
Državna matura |
Dnevni tisak |
Zanimljive stranice |
Pretraživači |
• Wolfram Alpha |
• Bing |
• Yahoo |
• Altavista |