preskoči na sadržaj

Login
Korisnik:
Lozinka:

MZOŠ

Prekini lanac

CARNet

Agencija za odgoj i obrazovanje

Nacionalni portal za učenje na daljinu

E knjižnica

Proleksis enciklopedija

World of statistic

Newsleter, siječanj 2014.

Nova 2014 godina nastavila je aktivnosti iz 2013. godine. Svi sudionici projekta Statistics2013 kreću u novi projekt pod nazivom The World of Statistics. Newsleter iz siječnja 2014. godine donosi i aktivnosti u Gimnaziji Bernardina Frankopana. 

Newsleter se nalazi u prilogu...



Priloženi dokumenti:
Newsleter,_sijecanj_2014..pdf (1.04 MB)

Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju
objavio: Dragan Sabljak   datum: 21. 2. 2014.

Statistika u učionici

Eurostat je organizirao radionicu za nastavnike pod nazivom „Statistics for the Classroom“ koja se održala u Francuskoj ,u Parizu 05. i 06. listopada 2019. godine. Radionica je bila namijenjena različitim profilima nastavnika koji se bave proučavanjem statistike, od matematičara, ekonomista, geografa do informatičara, fizičara i povjesničara. Pored nastavnika iz različitih zemalja Europske unije, radionici su prisustvovali i predstavnici Eurostata i organizacije European Schoolnet.

Eurostat je statistički ured Europske unije čije sjedište je u Luksemburgu. Ovaj ured prikuplja različite statističke podatke s područja Europske unije, ali i šire. Eurostat je osnovan 1953. godine, a ključnu ulogu ima prilikom dostavljanja različitih statističkih podataka Europskoj komisiji i drugim europskim institucijama.  

European Schoolnet je mreža 34 europska ministarstva obrazovanja sa sjedištem u Brusselu. To je neprofitna organizacija koja je osnovana 1997. godine. European Schoolnet pomaže školama kako bi postale pedagoški učinkovitije u upotrebi informacijsko-komunikacijske tehnologije te daje podršku nastavnicima i učenicima kako bi razvili potrebne vještine za digitalno društvo.

Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske predložio je Eurostatu nastavnike koji u Hrvatskoj rade na prezentaciji statistike u svakodnevnom životu kao i njeno stalno prisustvo u neposrednom nastavnom procesu. Na radionici u Parizu sudjelovalo je pet nastavnika iz Hrvatske.

Statistika u Gimnaziji i strukovnoj školi Bernardina Frankopana u Ogulinu

Učenici smatraju da je statistika skup netočnih podataka. To je njihov najčešći odgovor na prvom satu kada pitam što je statistika. Često na početku znaju izjaviti kako im to nije zanimljivo za proučavanje i teško za učenje. Nakon nekoliko sati mijenjaju prvotno mišljenje i počinju sa zanimanjem sudjelovati u nastavnom procesu. Učenici su često uključeni u razne aktivnosti i projekte koji doprinose tome da im predmet bude sve zanimljiviji.

Sve je započelo 2012. godine kada su učenicima predstavljena istraživanja o broju stanovnika Tounja i ogulinskog kraja. 2013. godine Gimnazija iz Ogulina postaje jedna od rijetkih organizacija iz Hrvatske koja se uključuje u proslavu međunarodne godine statistike STATISTICS2013. O tom projektu i aktivnostima iz Ogulina pišu i novine iz Brussela „The Wall Street Journal“. S učenicima obilježavam Svjetski dan statistike 2015. godine, te redovito Europski dan statistike koji se slavi 20. listopada. Kako bi učinio nastavu statistike još atraktivnijom 2015. godine pokrećem eTwinning projekt pod nazivom „The population of my region“ koji 2016. godine Agencija za mobilnost i programe Europske unije nagrađuje nacionalnom oznakom kvalitete. Sve aktivnosti vezane uz navedeni projekt kao što su npr. radovi učenika, vijesti i novosti redovito se objavljuju na mrežnim stranicama škole i grada Ogulina kako bi bio aktualan i transparentan.

Statistička olimpijada 2017./2018. godine kod učenika pobuđuje veliko zanimanje. Prijavljuje se 16 timova s oko 40 učenika. 2018./2019. godine prijavljeno je 13 timova s oko 30 učenika. Tim „nekužim“ kojeg čine učenici Paolo Glavić i Sven Brozović koji se obrazuju za zanimanje ekonomist 2019. godine ulazi u finale državnog natjecanja. Istim učenicima u mjesecu lipnju gradonačelnik Grada Ogulina dodjeljuje priznanje za promicanje znanja i ugleda Grada Ogulina.

Uvidjevši da učenici vole sudjelovati u eTwinning projektima, 2018./2019. godine uključujemo se u projekt „Statistika naša svagdašnja“. I ovaj je projekt dobio eTwinning Quality Label, nacionalnu oznaku kvalitete. Učenici su se uključili i u obilježavanje Večeri matematike i to radionicom „Statistika kroz igru“. Statistika je čimbenik koji se koristi u različitim aktivnostima od Građanskog odgoja i obrazovanja, projekata (Regionalna potpora inkluzivnom obrazovanju, Pokreni promjenu – prihvaćanje razlika kroz interkulturalno obrazovanje i volontiranje, Europski tjedan vještina stečenih u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju), istraživanja (Stavovi učenika o razlikama između usmjerenja) pa sve do suradnje s udrugama (Udruga Ekonom).

Posebno nas veseli suradnja s Državnim zavodom za statistiku, koji nam redovito šalje informacije o Statističkoj olimpijadi. 2017. i 2019. godine organizirali smo stručni posjet za učenike u Državni zavod za statistiku.

Sve aktivnosti i projekti pomažu u prezentaciji statistike u svakodnevnom životu, buđenju želje kod učenika za učenjem statistike, ali i stvaranjem ozračja da je statistika važna i zanimljiva u životu.

Uvođenje statistike u učionicu – radionica u Parizu

Radionica u Parizu okupila je različite profile nastavnika iz Europske unije koji se bave statistikom. Eurostat je organizirao ovu radionicu u svrhu uvođenja statistike u učionice diljem Europe. Tijekom radionice nastavnici su mogli izreći svoje mišljenje o novim pedagoškim metodama koje je Eurostat razvio. Isto tako mogli su se upoznati s novim didaktičkim metodama koje nudi Eurostat te istovremeno razviti mrežu suradnje za nove projekte.

Na uvodnom izlaganju Martine Hahn, sudionici su upoznati s Eurostatom i planom rada sudionika na radionici. Moderirajući radionicu voditeljica je interaktivno prikupljala informacije od nazočnih, a predstavljaju materijal za nova istraživanja.  

Predstavnici European Schoolnet organizacije predstavili su načine praktičnog rada u školama. Govorilo se o tome kako unijeti statistiku u kurikulum, koje alate koristiti u nastavnom procesu, kako poraditi na interdisciplinarnosti i sl. Sudionici su kroz rad u skupinama osmišljavali kako na interdisciplinarni način pristupiti učenju statistike.  

Jo Roislien održao je predavanje „Inovativne metode poučavanja statistike“ u srednjoškolskom obrazovanju. Nastavnici su imali priliku vidjeti kako se statistika može na zanimljiv način približiti učenicima, uz pomoć različitih medija i ostalih tekovina 21. stoljeća.

Louise Corselli-Nordblad održala je atraktivno predavanje „Statistika za početnike“. Predavačica je predstavila mrežnu stranicu Statistics Explained https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Main_Page, na kojoj se mogu pronaći različite digitalne publikacije, animacije i  fotografije za objašnjenje tema vezanih za stanovništvo, tržište rada, bruto društveni proizvod, inflaciju, financije i sl. Na toj stranici može se pronaći godišnje izvješće Eurostata, publikacija The EU in the world u kojoj se mogu pronaći podatci o ljudima, ekonomiji i okolišu. Ova stranica formirana je kao wiki-baza na kojoj se može pronaći oko 900 članaka u kojima se prezentira i objašnjava statistika.

Slika 1. Mrežna stranica Statistika za početnike
Izvor: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Main_Page

Zanimljiva je i vizualizacija alata „Mladi Europljani“ https://ec.europa.eu/eurostat/cache/infographs/youth/index_en.html, u kojoj svaka mlada osoba može usporediti sebe s drugom mladom osobom iz drugih zemalja Europe.

Slika 2. i 3. Podatci za mladu osobu iz Hrvatske
Izvor: https://ec.europa.eu/eurostat/cache/infographs/youth/index_en.html

U-on line kvizu https://ec.europa.eu/eurostat/cache/quiz/?lang=en učenicima su na raspolaganju tri minute da odgovore na što je moguće više pitanja iz nekoliko statističkih područja: opća statistika, ekonomija i financije, stanovništvo i siromaštvo, industrija, trgovina i usluge, poljoprivreda i ribarstvo, međunarodna trgovina, prijevoz, okoliš i energija te znanost i tehnologija.

Slika 4. Kviz – područja
Izvor: https://ec.europa.eu/eurostat/cache/quiz/?lang=en

Predavanje „My region, My Europe – Why regional statistics matters?“ održala je Teodora Brandmuller. Predavačica je predstavila web alat My region https://ec.europa.eu/eurostat/web/regions-and-cities, koji daje različite podatke o regijama, gradovima, gradskim regijama i ruralnim područjima. Prema tom alatu Hrvatska je podijeljena na dvije regije: Kontinentalna Hrvatska i Jadranska Hrvatska.

Slika 5. Usporedba broja stanovnika Jadranske Hrvatske i drugih regija
Izvor: https://ec.europa.eu/eurostat/web/regions-and-cities

U alatu „Regional and cities illustrated“ https://ec.europa.eu/eurostat/cache/RCI/  nalaze se statistički podaci o ekonomiji, stanovništvu, zdravlju, obrazovanju, tržištu rada, turizmu, digitalnoj ekonomiji i društvu, poljoprivredi, prijevozu te o znanosti i tehnologiji.

Slika 6. Nezaposlenost na tržištu rada po regijama 2018. godine
Izvor: https://ec.europa.eu/eurostat/cache/RCI/ 

Alat pod nazivom „Statistički atlas“ http://ec.europa.eu/eurostat/statistical-atlas/gis/viewer/themes/ daje interaktivni pregled karata za različite teme. Na kartama se mogu pregledavati podatci iz Eurostat godišnjaka, Nomenklature teritorijalnih jedinica za statistiku, korištenja zemljišta te popis stanovništva.

Slika 7. Stopa nezaposlenosti mladih od 15. do 24. godine
Izvor: http://ec.europa.eu/eurostat/statistical-atlas/gis/viewer/themes/

Alat „My region“, može se koristiti i kao mobilna aplikacija https://ec.europa.eu/eurostat/help/first-visit/tools. Internetski alat za igranje „My capital in a bubble“ https://ec.europa.eu/eurostat/cache/BubbleCapital/index.html?lg=en prikazuje podatke za glavne gradove u EU, EFTA-i te u zemljama kandidatima. Alat „My region“ pruža i podatke iz različitih publikacija kao što je npr. Eurostatovo godišnje izvješće https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-statistical-books/-/KS-HA-19-001.

Slika 8. Zadovoljstvo stanovnika zdravstvenim uslugama, liječnicima i bolnicama u svom gradu
Izvor: https://ec.europa.eu/eurostat/cache/BubbleCapital/index.html?lg=en

Internetski alat „The European Pillar of Social Rights“ https://ec.europa.eu/eurostat/web/european-pillar-of-social-rights pruža brojne informacije o jednakim mogućnostima i pristupima tržištu rada, uvjetima rada te o socijalnoj zaštiti i inkluziji svih stanovnika Europske unije. Tako se npr. mogu pronaći podatci o sudjelovanju odraslih osoba u učenju.

Slika 9. Sudjelovanje odraslih u učenju, 2018. godine
Izvor: https://ec.europa.eu/eurostat/web/european-pillar-of-social-rights

Britta Gauckler održala je predavanje pod nazivom „Available Games, e-learning & more“. Na mrežnim stranicama https://ec.europa.eu/eurostat/help/first-visit/tools nalaze se mobilne aplikacije: „My region“, „Country profiles“ i „EU economy“.

Predstavljen je projekt „DIGICOM“ čiji cilj je modernizacija komunikacije i širenje europske statistike. Kroz različite aplikacije za igru želi se afirmirati statistika kao jedna od bitnih znanosti za učenje. Navedeni su primjeri aplikacija iz Slovenije, Grčke, Poljske, Španjolske, Portugala i Italije. Predstavljena je i mrežna stranica https://europa.eu/learning-corner/home_en koja daje pregled različitih materijala za učenje te igara na temu statistike.

Sudionici su imali priliku vidjeti i europsku platformu „School Education Gateway“ https://www.schooleducationgateway.eu/en/pub/index.htm. Ta mrežna platforma nudi različite informacije o on-line seminarima, istraživanjima i sl.

Poseban naglasak stavljen je na „Europsko statističko natjecanje“ https://www.esc2019.eu/, i https://www.esc-2020.eu/ u kojem pored 14 zemalja Europe sudjeluje i Republika Hrvatska. Ovo natjecanje u Hrvatskoj provodi Državni zavod za statistiku, a Gimnazija i strukovna škola Bernardina Frankopana iz Ogulina sudjeluje od samog početka.

Slika 10. Plakat Europskog statističkog natjecanja 2019./2020.
Izvor: https://www.esc-2020.eu/

Predstavnici GOPA Com. sudionicima radionice predstavili su ideje za Eurostat's teachers videos. Eurostat planira izraditi videa na teme statistike, tržišta rada, energije, globalnih ciljeva održivog razvoja i sl. koji bi pomogli nastavnicima prilikom uvođenja statistike u školu.

Zaključak

Radionica o uvođenju statistike u učionicu bila je prilika za usvajanje novih znanja o statistici, ali i za povezivanje s nastavnicima iz drugih europskih zemalja te za razmjenu iskustava iz područja podučavanja statistike.

Vrlo je važno naglasiti činjenicu da su organizatori neprestano tražili povratnu informaciju od sudionika čime se pokazala ozbiljnost i kvaliteta radionice. Svi su se sudionici aktivno uključivali u sva predavanja dajući svoja mišljenja i iskustva o podučavanju statistike kao i atraktivnosti iste koja raste iz godine u godinu.

Web-alati koji su prezentirani na pojedinim radionicama mogu uvelike doprinijeti pozitivnom ozračju proučavanju statistike te dinamičnosti u odnosu učenik – statistika – nastavnik.

Branko Rumenović, univ.spec.oec.

Literatura:

 



Školski godišnji planovi

Školski kurikulumi

Oglasna ploča

Završni rad

Prijevoz učenika

Korisni linkovi
Korisne stranice

Ustanove

Državna matura

Dnevni tisak

Zanimljive stranice

Pretraživači
 • Wolfram Alpha
 • Bing
 • Google
 • Yahoo
 • Altavista





preskoči na navigaciju