SEMEP
(South-Eastern Mediterranean Sea Environmental Project)
je ekološki projekt UNESCO-a koji okuplja zemlje jugoistočnog Sredozemlja u odgoju i obrazovanju za zaštitu okoliša.
Naša škola uključila se u projekt SEMEP-a od školske godine 2007./2008.
Školski koordinator projekta je Anita Mustać, prof. biologije.
Svjetski dan voda 22. ožujka te Dan planeta Zemlje 22. travnja obilježili smo predavanjem i izradom plakata na temu plastike u okolišu s najvećim osvrtom na mikroplastiku u vodi i morima.
Plastika je danas u životu čovjeka našla široku primjenu. Iako se najviše koristi kao ambalaža, susrećemo je u građevinarstvu, elektrotehnici, autoindustriji, medicini, kemijskoj industriji, poljoprivredi. Proizvodi se iz nafte koja je neobnovljiv izvor energije. U prirodi je potrebno jako puno vremena za njenu razgradnju pa je problem plastike u okolišu svakim danom sve veći. Nažalost, jednostavnije je proizvoditi novu plastiku od prikupljanja i recikliranja već postojeće i odbačene plastike.
Stoga smo odlučili posvetiti pažnju ovoj problematici i potaknuti učenike na promišljanje o ovom ekološkom problemu, a posebno o problemu ulaska mikroplastike u hranidbene lance što predstavlja ozbiljnu prijetnju zdravlju čovjeka.
Učenici su se uključili u praćenje mikroplastike u moru te sudjeluju u aktivnostima Microplastics Monitoring Campaign 2024 pod mentorstvom Anite Mustać, prof. biologije.
Tekst: Anita Mustać, prof. biologije
Od 15. do 20. travnja 2024. u Gradskoj knjižnici Zadar - ogranak Bili brig održana je javna izložba učeničkih radova na temu gorućeg ekološkog problema današnjice, onečišćenje našeg okoliša mikroplastikom. Učenici 5. i 6. razreda su u različitim tehnikama prikazali mikroplastiku promatranu u uzorcima mora s različitih lokacija ispod mikroskopa. Javnu izložbu pod nazivom Onečišćenje mora mikroplastikom pripremili su učenici i njihova mentorica Anita Mustać, prof. biologije.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof. biologije
24. LJETNA ŠKOLA SEMEP-a
Komiža, 3. – 7.7. 2023.
Na 24. Ljetnoj školi SEMEP-a sudjelovale su učenice Luce Begonja i Anja Vidaković u pratnji profesorice biologije Anite Mustać, školske koordinatorice SEMEP-a. Ljetnu školu svečano je otvorila Marina Ništ, viša savjetnica AZOO za biologiju te je sve sudionike upoznala s programom Ljetne škole.
Učenici i profesori sudjelovali su na predavanjima i radionicama:
- predavanje „Koliko smo doprinijeli klimatskim promjenama - Prva i druga industrijska revolucija“ – Hrvoje Knežević, viši savjetnik AZOO za povijest
- predavanje „Vulkanske stijene na Jadranu“ – Filip Prelec mag. geologije u Geoparku Viški arhipelag
- predavanje „Ublažavanje klimatskih promjena u kontekstu učenja i poučavanja za osobni boljitak i boljitak zajednice, društva, prirode i Zemlje“ - Vesna Milić, viša savjetnica AZOO za geografiju
- predavanje „Kako briga o zdravom morskom okolišu pridonosi otpornosti na klimatske promjene u Jadranu“ – izv. prof. dr.sc. Tatjana Bakran-Petricioli
- predavanje „Marikultura kao doprinos ublažavanju klimatskih promjena u Jadranskom moru“ - mr. sc. Donat Petricioli
- predavanje „Nestaju naselja otoka Visa – Dragodid“ - Milivoj Dretar, prof.
- predavanje „Sredozemna medvjedica u Jadranu“ – dr. sc. Jasna Antolović
- predavanje „Razvoj konceptualnog učenja kod djece“ - Marina Ništ, viša savjetnica AZOO za biologiju
- radionica „Klimatski kolaž“ – Jasenka Krznarić Barić, prof.
- radionica „Darovitost – izazov ili problem“ – Nevenka Pokos, prof.
- radionica „Oblikovanje okružja za učenje koje pridonosi djelovanju učenika za osobni boljitak i boljitak zajednice“ - Vesna Milić, viša savjetnica AZOO za geografiju
- radionica „Terenska nastava u Dragodid“ – Milivoj Dretar, prof. i Ljubica Čubrilović, prof.
- radionica „Terenska nastava – Zelena spilja i uvala Smokova“ – Marica Kučan, prof.
- radionica „Planiranje sljedeće ljetne škole“ - Marina Ništ, viša savjetnica AZOO za biologiju, Hrvoje Knežević, viši savjetnik AZOO za povijest i Vesna Milić, viša savjetnica AZOO za biologiju
- radionica „Ugrizi me nježno (komarci)“ - Ljubica Čubrilović, prof. i Sanja Penić, prof.
- radionica „Izrada zaštitnog znaka SEMEP-a“ - Melita Lichtental, prof. i Dolores Matetić, prof.
- radionica „Komiške minijature“ – Anita Mustać, prof. i Diana Vlahović, prof.
- radionica „a · b ·c = energija“ – Marijana Vuković, prof. i Dragana Mamić, prof.
- radionica „Tko su nam gosti Komiže“ – Milivoj Dretar, prof.
- radionica „Biorazgradive cvjetajuće čestitke“ – Gabrijela Marin, prof. i Nikolina Kostadinović, prof.
- radionica „Ljekovitim biljem protiv klimatskih promjena“ – Mihaela Marceljak Ilić, prof.
Nakon održanih radionica svi članovi grupa su timskim radom pripremili izvješća koje su predstavljali ostalim sudionicima Ljetne škole.
Sve škole su predstavile svoje školske projekte koje su tijekom školske godine izradili školski koordinatori s učenicima. Prije predstavljanja školskih projekata svaka škola je predstavila svoj dosadašnji rad u SEMEP-u. Teme ovogodišnjih školskih projekata su:
- Kako i mi možemo sudjelovati u smanjenju klimatskih promjena
- Grobnička mlikarica
- Urbano vs ruralno
- Kakav zrak udišu Zagrepčani
- Kane bez mane
- Utjecaj plastike na zagrijavanje pješčane podloge
- Onečišćenje mora mikroplastikom
- Ljekovitim biljem ususret klimatskim promjenama
- Može li svatko od nas smanjiti svoj ekološki otisak?
- Poboljšajmo održivost škole
- Vrtuljak svježine
- VRTimo li se u pravom smjeru
- Zeleni korak prema smanjivanju klimatskih promjena
- Kako pridonosimo smanjenju klimatskih promjena u svom zavičaju - Aleja prvašića - stabla koja mijenjaju klimu
- Umjetnost kao kroničar urbanizma i klimatskih promjena
Učenici naše škole prezentirali su naš ovogodišnji projekt: „Kako i mi možemo sudjelovati u smanjenju klimatskih promjena - Naša zelena škola kako je mi učenici zamišljamo“.
"How we can participate in reducing climate change - Our green school as we students imagine“
The Impact of Humans on the Environment
SUMMARY:
The theme of the student project for the 24th Summer School is "How we can participate in reducing climate change - Our green school as we students imagine". The project highlights the impact of non-renewable energy sources on environmental pollution and climate change and the need to include renewable energy sources in all parts of modern life. In the future, our school should have lower energy consumption, reduced water and air pollution, and should participate in the sustainable development of a smart and green city. In this way, our school would also influence the reduction of climate change. Our students proposed creative solutions for the transformation of our school into a green school. During the biology class, students participated in a project for sustainable development and reduction of climate change and were given the task of creating a school model using ecological materials: paper, wood, cork, cotton. The students researched different solutions that will contribute to the development of smart and green schools, and then they created a model of their green school through practical work.
Tekst i fotografija: Anita Mustać, prof.
Svjetski dan voda 22. ožujka obilježili smo predavanjem i izradom plakata na temu mikroplastike u vodi i morima.
Plastika je danas u životu čovjeka našla široku primjenu. Iako se najviše koristi kao ambalaža, susrećemo je u građevinarstvu, elektrotehnici, autoindustriji, medicini, kemijskoj industriji, poljoprivredi. Na tržištu postoje više različitih vrsta plastike, a najviše je u svakodnevnoj uporabi plastika koja ima svojstva prozirnosti, elastičnosti, čvrstoće, male težine i mogućnost bojanja. Proizvodi se iz nafte kao neobnovljivog izvora energije. Sve je veći problem što je u prirodi potrebno jako puno vremena za njenu razgradnju. Problem postaje sve veći jer je jednostavnije i jeftinije proizvoditi novu plastiku od prikupljanja i recikliranja već postojeće i odbačene plastike.
Stoga smo odlučili posvetiti pažnju ovoj problematici i potaknuti učenike na promišljanje o ovom ekološkom problemu, a posebno o problemu ulaska mikroplastike u hranidbene lance što predstavlja ozbiljnu prijetnju zdravlju čovjeka.
Učenici su se uključili u praćenje mikroplastike u moru te sudjeluju u aktivnostima Microplastics Monitoring Campaign 2023. pod mentorstvom Anite Mustać, prof. biologije.
Tekst: Anita Mustać, prof. biologije
Moto Hrvatskih šuma „U proljeće PRVO posadi DRVO!“
Dani zajedničke sadnje proljeće 2023.
Hrvatske šume godišnje posade više od devet milijuna sadnica različitih šumskih vrsta. Šume se pomlađuju kroz brojne akcije u koje su uključene udruge građana, škole, dječji vrtići. Organizirane akcije nisu samo akcije pošumljavanja, druženja i zajedničke brige za prirodu, već su namijenjene edukaciji i informiranju sudionika. Ovogodišnji slogan zajedničke sadnje je „U proljeće PRVO posadi DRVO!“. Svako posađeno stablo može biti prvo koje je pojedinac posadio u svom životu čime ostavlja svoj trag za budućnost. Na takav način usvajaju se vrijednosti i važnosti promišljanja o plućima svijeta odnosno važnosti postojanja šuma koje nam omogućuju kvalitetniji i zdraviji život.
Akcija Dani zajedničke sadnje održala se 10. i 11. te 17. i 18. ožujka 2023.godine. GLOBE-ovci i SEMEP-ovci 7.e razreda Osnovne škole Šime Budinića Zadar, u pratnji Silvane Rados, prof. hrvatskog jezika, Anite Mustać, prof. biologije i Zrinka Klarin, prof. geografije, sudjelovali su u ekološkoj akciji sadnje stabala čempresa i pinije na opožarenom području Kožina. Provedbu akcije sadnje organizirale su Hrvatske šume uz pomoć stručne suradnice za sjemenarstvo i rasadničarstvo Andreje Rubin, dipl.inž.šum.
Upravitelj Šumarije Zadar Mislav Maršić, dipl.ing.šum. dočekao je učenike i njihove profesorice na terenu te je održao predavanje o važnosti pošumljavanja opožarenih područja i brige o održavanju šuma. On i njegovi djelatnici pokazali su učenicima kako pravilno posaditi sadnice. Za većinu učenika ovo je bila prva sadnja stabala u životu. Nakon održane akcije učenici su izrazili želju za sudjelovanje u novim sadnjama i eko čistkama na zadarskom području.
Tekst i fotografija: Anita Mustać, prof. biologije
SEMEP-ovci i GLOBE-ovci naše škole sudjelovali su projektnoj aktivnosti proučavanja klimatskih promjena u svome zavičaju. Učenici su istražili aktualnu temu suvremenog doba koja pogađa sve krajeve svijeta. Zadatak je bio proučiti uzroke klimatskih promjena na globalnoj, a zatim i na lokalnoj razini te istražiti i predložiti moguća rješenja.
Cilj aktivnosti bio je izrada modela održivog grada koji potiče korištenje obnovljivih izvora energije. Učenici su modele pametnih kuća izgradili praktičnim radom 3D modela ili u nekom digitalnom alatu.
Istraživanjem zadane teme učenici su prepoznali korištenje neobnovljivih izvora energije, onečišćenje okoliša i zagrijavanje planeta kao glavne probleme suvremenog društva koji dovode do povećanja klimatskih promjena na Zemlji. Učenici su proučili različita moguća rješenja te su predložili vlastite ideje za izradu modela kuća. Osmislili su energetska rješenja i korištenje obnovljivih izvora energije prilagođenih sredozemnom području kao što su solarna energija, energije vjetra i vode te štednja i održivost slatke vode. Izgrađeni stambeni objekti integrirani su u prirodno okruženje, tzv. „eko susjedstvo“. Također, u objektima su pametni sustavi koji prate potrošnju energije i boravak ukućana u različitim prostorijama. Unutar i izvan kuća postavljeni su različiti sustavi koji omogućavaju štednju energije i vode te iskorištavanje obnovljivih izvora energije. Modeli kuća izrađeni su od ekološki prihvatljivih i obnovljivih materijala, a smještene su na krškom reljefu Primorske Hrvatske. Okrenute su prema južnoj strani kako bi se iskoristio veći broj sunčanih sati u godini. Oko kuća nalaze se mediteranska stabla koja smanjuju udare bure i ohlađivanje kuća i mediteranske biljke koje se koriste u domaćinstvu (lavanda, lovor, ružmarin, bosiljak, menta…). U temeljima kuća nalaze se cisterne za vodu koje skupljaju kišnicu. Iskorištena je pozicija kuća uz more za proces desalinizacije, tj. postupak uklanjanja minerala iz morske vode za dobivanje slatke vode potrebne za zalijevanje maslinika i vrta. Izrađenim modelima kuća povezala se tradicionalna gradnja kuća i život u Dalmaciji sa suvremenim načinom života.
Ovakvim pristupom rada kod učenika je potaknut razvoj ekološke svijesti te razvoj motoričkih i digitalnih vještina. Učenici su kreativno prikazali svoje ideje i prijedloge rješavanja problema kojima su prikazali rezultate svog timskog rada. Učenički radovi predstavljeni su unutar škole i lokalnoj javnosti.
Voditeljica aktivnosti za područje Biologije i Prirode je Anita Mustać, prof. biologije.
Kuće izrađene praktičnim radom i računalnim programom.
Tekst i fotografija: Anita Mustać, prof. biologije
23. LJETNA ŠKOLA SEMEP-a
Komiža, 4. – 8.7. 2022.
Na 23. Ljetnoj školi SEMEP-a sudjelovale su učenice Nora Stipanov i Mišel Tišma u pratnji profesorice biologije Anite Mustać, školske koordinatorice SEMEP-a. Ljetnu školu svečano je otvorila Marina Ništ, viša savjetnica AZOO za biologiju te je sve sudionike upoznala s programom Ljetne škole.
Učenici i profesori sudjelovali su na predavanjima i radionicama:
- predavanje „Komiška kartolina“ – Milivoj Dretar, prof.
- predavanje „Promjenom klime i pojavom invazivnih vrsta do smanjenja bioraznolikosti Jadrana“ - Anita Mustać, prof. i dr. sc. Diana Vlahović
- predavanje „Projekt Ljetna tvornica znanosti“ - Nikolina Kostadinović, prof.
- predavanje „Poučavanje o klimatskim promjenama“ - Vesna Milić, viša savjetnica AZOO za geografiju
- predavanje „Utjecaj klimatskih promjena na svakodnevni život slavonskog čovjeka“ – Ivan Ilišević, prof.
- predavanje „Živi svijet u jadranskim morskim spiljama (i jamama)“ - mr. sc. Donat Petricioli
- predavanje „Utjecaj podizanja razine mora povezan s klimatskim promjenama“ - izv. prof. dr. sc. Tatjana Bakran-Petricioli
- predavanje „Motivacija u knjigama (Kad laste nisko lete, knjiga pučke prognoze)“ - Marina Ništ, viša savjetnica AZOO za biologiju
- predavanje „Biologija vjerovanja“ - Melba Blažić Grubelić, prof.
- radionica „Klimatski mozaik“ - Nevenka Pokos, prof.
- radionica „Izrada indikator papirića za mikrobiološku analizu vode“ - Olivera Tadić, prof.
- radionica „Uzorkovanje terestričkih kukaca metodom zemnih zamki“ - Marko Šegavić, prof.
- radionica „Izrada žive slike od sukulenata“ - Daria Maljković, prof. i Tina Milavić, prof.
- radionica „Razmišljaj zeleno, učini to odmah (Think green, do it now)“ - Marijana Vuković, prof. i Dragana Mamić, prof.
- radionica „Kvalitetniji, a jeftiniji obrok“ - Sanja Fabac, prof.
Nakon održanih radionica svi članovi grupa su timskim radom pripremili izvješća koje su predstavljali ostalim sudionicima Ljetne škole.
Sve škole su predstavile svoje školske projekte koje su tijekom školske godine izradili školski koordinatori s učenicima. Prije predstavljanja školskih projekata svaka škola je predstavila svoj dosadašnji rad u SEMEP-u. Teme ovogodišnjih školskih projekata su:
- Kako smanjiti i ublažiti klimatske promjene – održivi grad i obnovljivi izvori energije“
- Marjan svima, a ne samo njima
- Pazi na okoliš - Starim kruhom do novih grla
- Utječu li klimatske promjene na pojavu mišje groznice?
- Biciklom do škole jer je CO2 izvan kontrole
- Što sad šuma ima s tim?
- Kako riba u konzervi mijenja klimu?
- Kad bi svi ljudi…imali Perinu
- Fast fashion, utjecaj na klimatske promjene
- Flooding Trogir Heritage, Future Threat or a Present Fact?
- Gdje su nestale zvijezde?
- Nalazišta amfora jugoistočne obale Istre
- Stigla korona, za planine kolona!
- Utjecaj klimatskih promjena na alergije
- Zeleni prijevoz u Zagrebu
- Zeleni kućanski aparati
- Primjena antiseptika ili pravilno pranje ruku
- Gdje se sakriti od Sunca?
- Invertarizacija listorožaca (Coleoptera: polyphaga, scrabeiidae, cetoniinae) na lokaciji Vojnović brdo
- Utjecaj klimatskih promjena na sastav riblje zajednice u donjem toku rijeke Korane
- Doprinos toplinskih otoka u gradovima globalnom zatopljenju
- Klima se klima u podmorju Bakarskog zaljeva
- Utjecaj klimatskih promjena na bioraznolikost Kvarnera
Učenici naše škole prezentirali su naš ovogodišnji projekt: „Kako smanjiti i ublažiti klimatske promjene – održivi grad i obnovljivi izvori energije“.
How to reduce and mitigate climate change - sustainable city and renewable energy sources
The Impact of Humans on the Environment
SUMMARY:
The topic of the student project at the 23rd Summer School is "How to reduce the impact of climate change - a sustainable city and renewable energy sources". The project highlights the problems of cities: air and water quality, climate change, energy efficiency, noise and waste. A smart building should have lower energy consumption, reduced water and air pollution and should participate in the sustainable development of a smart and green city because it affects the reduction of climate change. By noting the problems of cities, creative solutions were proposed. During the Biology class, the students participated in a project for sustainable development and reduction of climate change and were given the task of using computer programs for games in the function of project and research classes on the mentioned topic. Students researched different solutions that will contribute to the development of smart houses and buildings in a sustainable city, and then created a model house and building in the selected program.
The students successfully made models of their smart houses and buildings and gave creative proposals for building smart and sustainable cities.
Tekst i fotografija: Anita Mustać, prof.
Učenici naše škole David Pejdo, Šimun Kapljić i Tin Rogić predstavili su školski projekt Ima li mikroplastike u našem moru na Državnom natjecanju i smotri GLOBE održanom od 10. do 12. svibnja 2022. Mentorice učenika su Anita Mustać, prof. biologije i Zrinka Klarin, prof. geografije. Projekt je izrađen u suradnji s učenicima OŠ Valentin Klarin Preko i mentoricom Jasminkom Dubravicom, prof. biologije.
Nadamo se da ćemo i u novim projektima surađivati s učenicima i mentorima drugih škola.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
SEMEP-ovci i GLOBE-ovci tijekom školske godine 2021./2022. sudjelovali su u e-Twinning projektu Mikroplastika u vodi i Microplastics Monitoring Campaign 2022.
Mentorice Anita Mustać, prof. biologije i Zrinka Klarin, prof. geografije dana 18. svibnja 2022. predstavile su projekt Mikroplastika u vodi na državnoj razini ostalim sudionicima projekta.
Učenici David Pejdo i Ema Pelicarić predstavili su svoje sudjelovanje u projektu dana 27. svibnja 2022. na državnoj razini. Opisali su svoje aktivnosti i korištene materijale i metode održanom prezentacijom pod nazivom Mikroplastika u zadarskoj uvali Jazine.
Tekst i foftgrafija: Anita Mustać, prof. biologije
SEMEP-ovci i Globe-ovci naše škole su sa svojom profesoricom biologije Anitom Mustać istraživali onečišćenje mora mikroplastikom. Tijekom prošle i ove školske godine učenici su uzimali uzorke mora s lokacije uvala Jazine. Sve uzorke su pažljivo filtrirali u uređaju za filtraciju, a zatim su ih mikroskopirali digitalnim mikroskopom. U svim uzorcima su pronađeni dijelovi mikroplastike i vlakana različitog podrijetla (prirodna i umjetna). U moru su završili razgradnjom plastičnih boca, vrećica i različite ambalaže koje su u more bacili nesavjesni ljudi. Rezultati su nas uvjerili da moramo voditi računa o našem moru i paziti da ga ne onečišćujemo različitim otpadom, a posebno ne s plastikom koja se u moru jako sporo razgrađuje.
Čuvajmo naše more i ne bacajmo nikakav otpad u njega!
Od 15. do 16. listopada 2021. održan je državni stručni skup za školske koordinatore SEMEP projekta pod nazivom „Projektna nastava u zelenom srcu Hrvatske“. Stručni skup je održan u Gorskom kotaru, a sudionici su tijekom terenskog rada posjetili Centar za velike zvijeri u Staroj Sušici, Špilju Lokvarku, NP Risnjak – Poučnu stazu Leska i Interpretacijski centar u Brodu na Kupi. Sudionici su sudjelovali na predavanjima i radionicama:
- Zaštita velikih zvijeri u Gorskom kotaru
- Planiranje i standardi gradnje autohtonih objekata
- Korištenje muzejske građe u izradi i vrednovanju učeničkih projekata
- Podzemni svijet Gorskog kotara – Špilja Lokvarka
- Izvor Kupe - dolina leptira
- Obitelji Zrinskih i Frankopana
- Poučna staza Leska- bioraznolikost zelene oaze Gorskog kotara
- Projektna nastava na terenu
- Izrada prijedloga projekata
Tekst i fotografija: Anita Mustać, prof. biologije
22. LJETNA ŠKOLA SEMEP-a
Online, 31.8. – 1.9. 2021.
Na 22. Ljetnoj školi SEMEP-a sudjelovale su učenice Petra Marušić i Ivona Rukavina u pratnji profesorice biologije Anite Mustać, školske koordinatorice SEMEP-a. Ljetnu školu otvorili su nacionalna koordinatorica SEMEP-a Marina Rudenjak Lukenda iz Dubrovnika i viša savjetnica AZOO za biologiju Marina Ništ, a sve sudionike pozdravila je ravnateljica AZOO dr. sc. Dubravka Brezak Stamać. Ljetna škola održavala se online preko aplikacije ZOOM i trajala je dva dana.
Učenici i profesori sudjelovali su na predavanjima:
- predavanje „Gospodarenje otpadom od hrane - primjeri dobre prakse“ – dr. sc. Tina Milavić
- predavanje „Priča o pomoru plemenite periske - zašto nam je to važno?“ - prof. dr. sc. Tatjana Bakran Petricioli i mr. sc. Donat Petricioli
- predavanje „Priča o bakaračkim tunerama “ – Ivo Polić, prof.
- predavanje „Klimatski ekstremi“ – Nevenka Pokos, prof.
- predavanje „eTwining project: Kako smanjiti otpad od hrane“ - Sanja Fabac, prof. i Sanja Penić, prof.
- predavanje „Plastika u morskom okolišu - Plavi dan“ - Marica Kučan, prof.
- predavanje „Uzorkovanje i determinacija mikroplastike u vodi“ – Mihaela Marceljak, prof.
- predavanje „Europska mreža plavih škola“ – Zorana Vekić, prof.
- predavanje „Brusnik i Svetac, pučinski otoci Jadrana“ - Milivoj Dretar, prof. i Ljubica Čubrilović, prof.
- predavanje „Motivacija u popularnoj prirodoznanstvenoj literaturi“ - Marina Ništ, viša savjetnica
Sve škole su predstavile svoje školske projekte koje su tijekom školske godine izradili školski koordinatori s učenicima. Prije predstavljanja školskih projekata svaka škola je predstavila svoj dosadašnji rad u SEMEP-u. Teme ovogodišnjih školskih projekata su:
- Kako iskoristiti hranu preostalu od obroka
- Gospodarenje otpadom od hrane u gradu i selu
- Uradi sam-prirodni kompost od ostataka hrane
- Spremnici za brzu dostavu hrane
- Otpad od hrane u restoranima
- Zagreb na tanjuru
- Gospodarenje otpadom u kontekstu održivog razvoja
- Kako smanjiti otpad od hrane
- Malo sklada s toliko otpada
- Kako sam utjecala na smanjenje otpada od hrane u svojoj okolini
- Balature moga grada
- Održivi razvoj i zdravlje
- Kako ekološki osvijestiti i unaprijediti život u primorskom gradu
- Električni automobil
Učenici naše škole prezentirali su naš ovogodišnji projekt: „Kako ekološki osvijestiti i unaprijediti život u primorskom gradu“.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof. biologije
„Beskraj svemira“ – javna izložba radova učenika OŠ Šime Budinića Zadar
Voditeljice: Anita Mustać, prof. biologije i Silvana Rados, prof. hrvatskog jezika
Izložba se sastoji od učeničkih radova: plakata i literarnih radova na temu svemira, planeta i zvijezda. SEMEP-ovci i mladi biolozi su se s odabirom teme priključili obilježavanju Festivala znanosti 2021. Mjesto i vrijeme održavanja javne izložbe je Gradska knjižnica Zadar ogranak Bili brig od 10. do 15. svibnja 2021.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof. biologije
SEMEP-ovci i Mladi biolozi istražili su biljne i životinjske vrste u Nacionalnom parku Krka. Rezultat istraživanja su likovni uratci učenika izrađeni u različitim tehnikama. Najljepši radovi izloženi su na javnoj izložbi učeničkih radova pod nazivom "Bioraznolikost NP Krka" od 10. do 15.5.2021.u OŠ Šime Budinića Zadar u sklopu Festivala znanosti 2021. Također, izložba učeničkih radova je u planu projektnih aktivnosti vezanim uz eTwinnig projekte Zaštitimo naš planet Zemlju, Vesela razglednica Zemlji i Naj biljke i životinje Hrvatske. Voditeljica učenika je Anita Mustać, prof. biologije.
Tekst i fotografija: Anita Mustać, prof. biologije
SEMEP-ovci i ekolozi obilježili su Dan planeta Zemlje 22. travnja izradom plakata, stripova, pjesmica na temu zaštite prirode i zaštite planeta Zemlje. U učionici biologije postavljen je pano s učeničkim radovima na zadanu temu. Također, učenici su sudjelovali u praktičnim radovima i projektnim aktivnostima vezanim uz eTwinnig projekte Zaštitimo naš planet Zemlju i Vesela razglednica Zemlji.
Tekst: Anita Mustać, prof. biologije
SEMEP-ovci i ekolozi obilježili su svjetski Dan zaštite voda 22. ožujka izradom plakata, stripova, pjesmica na temu zaštite prirode i zaštite čistoće voda u Republici Hrvatskoj. U učionici biologije postavljen je pano s učeničkim radovima na zadanu temu. Također, učenici su sudjelovali u praktičnim radovima i projektnim aktivnostima vezanim uz eTwinnig projekte Zaštitimo naš planet Zemlju i Vesela razglednica Zemlji.
Tekst: Anita Mustać, prof. biologije
SEMEP-ovci i ekolozi i zajedno s prof. biologije Anitom Mustać sudjelovali su 23. ožujka 2021. u EU projektu LIFE ABC (Against Bird Crime) Udruge BIOM. Projekt LIFE ABC promiče zaštitu ptica od krivolova te je održana radionica na temu „Česte ptice selice naših krajeva“. Učenici su saznali koje se ptice zadržavaju kod nas tijekom cijele godine, gdje selice odlaze prije zime, zašto se vraćaju u naše krajeve i kako znaju gdje se trebaju vratiti…U zanimljiv život ptica odvele su nas zanimljivosti o bijeloj rodi, kukavici, pčelarici, lastavici, piljku i čiopi. Tijekom radionice svi sudionici izradili su modele ptica koje će se izložiti na javnoj izložbi. Cilj radionice je povećavanje ekološke svijesti učenika o važnosti ptica u svakom staništu i o potrebi njihove zaštite.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
Ove školske godine (listopad, studeni 2020. godine ) ostvarena je još jedna suradnja dva međunarodna projekta: SEMEP i školska koordinatorica Anita Mustać, učiteljica biologije i GLOBE s učiteljicom geografije Zrinkom Klarin. Učenici su tijekom zajedničkog rada istraživali, izvodili pokuse, praktične radove i mjerenja. Sve zajedničke aktivnosti u školskom projektu predstavljene su pod nazivom „Slani hokus pokus“ u kojem su učenici istraživali more, sol i postupak desalinizacije. Tako je u školskom laboratoriju iz mora dobivena sol, a iz morske vode slatka voda.
Aktivnosti su realizirane u skladu s odgojno-obrazovnim ishodima i njihovim razradama:
OŠ PRI A.5.1
Učenik objašnjava temeljnu građu prirode.
OŠ PRI B.6.3.
Učenik objašnjava značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode.
Razrada ishoda:
• objašnjava da prirodu grade tvari različitih svojstava
• uočava na temelju praktičnih radova da su tvari građene od sitnih čestica
• opisuje primjere smjesa
• objašnjava da u prirodi postoje pojave koje se ponavljaju ciklički
• objašnjava utjecaj kruženja vode u prirodi na živi svijet i utjecaj živoga svijeta na kruženje vode
GEO OŠ C.5.1.
Učenik objašnjava raspodjelu i kruženje vode na Zemlji te njezinu važnost za život i istražuje mogućnosti vlastitoga doprinosa u racionalnome korištenju voda.
Razrada ishoda:
• opisuje osnovne pojavne oblike vode na Zemlji
• uspoređuje zastupljenost slatke i slane vode
• opisuje kruženje vode u prirodi
• objašnjava važnost vode za život
• istražuje mogućnosti vlastitoga doprinosa u racionalnome korištenju vode u
školi/domu
Zadatak za učenike:
1. Istraživanje u literaturi: vrste soli, kemijski sastav soli, zanimljivosti i važnosti soli za život
2. Uzimanje uzoraka mora s različitih lokacija
3. Analiza uzorka morske vode
4. Dobivanje soli u školskom laboratoriju, određivanje saliniteta mora na različitim lokacijama
5. Izrada procesa desalinizacije
U ovom zajedničkom radu prikazana je mogućnost suradnje, nadopunjavanja i korelacije različitih ekoloških projekata i nastavnih predmeta. Učenici su pokazali veliki interes i želju za istraživanjem što je voditeljice SEMEP-a i Globa potaknulo na osmišljavanje novih ekoloških zadataka.
Aktivnosti o ovom zanimljivom projektu predstavljene su i na službenoj stranici GLOBE Hrvatska http://globe.hr/suradnja-dva-medunarodna-projekta-globe-i-semep-osnovna-skola-sime-budinica-zadar/
Tekst i fotografija: Anita Mustać, prof.
„Prirodna baština Hrvatske“ – javna izložba radova učenika OŠ Šime Budinića Zadar
Voditeljice: Anita Mustać, prof. biologije i Silvana Rados, prof. hrvatskog jezika
Izložba se sastoji od učeničkih radova: plakata i literarnih radova na temu biljaka, životinja i znamenitosti nacionalnih parkova Hrvatske. Odabirom teme kod učenika želimo potaknuti razvoj ekološke svijesti o potrebi zaštite prirodnih ljepota Hrvatske kroz literarni i likovni izričaj. Mjesto i vrijeme održavanja javne izložbe je Gradska knjižnica Zadar ogranak "Aleksandar Stipčević" - Arbanasi od 21. prosinca 2020. do 8. siječnja 2021.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
SEMEP-ovci i ekolozi, zajedno s prof. biologije Anitom Mustać, sudjelovali su 5. studenog 2020. u EU projektu LIFE ABC (Against Bird Crime) Udruge BIOM. Projekt LIFE ABC promiče zaštitu ptica od krivolova te je održana radionica na temu „Tko gradi, ne boji se gladi!“. Radionica je održana u školskom dvorištu jer je zbog provedbe praktičnog rada potreban veći prostor za uporabu različitog alata i materijala. Svi sudionici radionice samostalno su izradili hranilice za ptice, koje će se, nakon izlaganja na javnoj izložbi učeničkih radova na temu zaštite životinja, postaviti na stabla u školskom dvorištu.
Tekst i fotografija: Anita Mustać, prof.
Učenici 6.d, 6.e i 6.f razreda i Anita Mustać, prof. biologije sudjelovali su u projektu Obala kakvu želim. Projektom je obilježen Međunarodni dan obale 25. rujna 2020. sudjelovanjem u online radionici na temu zaštite ugroženih vrsta periske i glavate želve. Učenici su sudjelovali u izradi priče, crtali su zaštićene životinje u raznim likovnim tehnikama, kako bi upozorili na njihovo ugrožavanje.
Tekst: Anita Mustać, prof.
Dana 25. veljače 2020. SEMEP-ovci i mladi biolozi s prof. biologije Anitom Mustać, ugostili su Antu Kodžomana, stručnog suradnika za zaštitu prirode Udruge BIOM. U sklopu EU projekta LIFE Artina – Mreža za očuvanje morskih ptica u Jadranu bavi se problemima u očuvanju morskih ptica na području srednjeg Jadrana s naglaskom na tri vrste: sredozemni galeb (Larus audouinii), kaukal (Calonectris diomedea) i gregula (Puffinus yelkouan) koje se ubrajaju među najugroženije skupine ptica. Razlog tome je uništavanje staništa za gniježđenje, strane invazivne kopnene vrste i onečišćenje mora.
Učenici su zainteresirano pratili predavanje o ugroženim i endemskim pticama, a tijekom radionice su izradili njihove trodimenzionalne modele koje su izložili na javnoj izložbi učeničkih radova na temu zaštite ptica.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
SEMEP-ovci naše škole uključeni su u eTwinning projekt (Ne)Obnovljivi izvori energije tijekom šk. god. 2019./2020. To je projekt kroz koji će učenici naučiti razlike između obnovljivih i neobnovljivih izvora energije, uočiti prednosti i nedostatke i jednih i drugih te izvući zaključak o tome koji su izvori energije bolji za opstanak života na našem planetu. U sklopu projekta planiran je posjet učenika i učitelja nekoj elektrani.
Naši učenici su u pratnji Anite Mustać, prof. biologije, posjetili Strukovnu školu Vice Vlatkovića u kojoj su razgledali solarni fotonaponski sustav, vjetrogeneratore, punionicu električnih vozila i fotonaponsku klupu za punjenje mobitela. Učenici su upoznali proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije i njenu primjenu u svakodnevnom životu.
Na završetku posjeta Strukovnoj školi učenici su uživali u vožnji u električnom vozilu na fotonaponski pogon.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
Dana 5. prosinca 2019. SEMEP-ovci i mladi biolozi s prof. biologije Anitom Mustać ugostili su Antu Kodžomana, stručnog suradnika za zaštitu prirode Udruge BIOM. U sklopu EU projekta LIFE ABC (Against Bird Crime) koji promovira zaštitu ptica od krivolova, održana je radionica na temu „Vodomar – mali tirkizni ribar“. Učionica biologije bila je pretijesna za zainteresirane učenike koji su željeli sudjelovati na radionici. Svi sudionici radionice samostalno su izradili modele vodomara koje su izložili na javnoj izložbi učeničkih radova na temu zaštite životinja.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
21. LJETNA ŠKOLA SEMEP-a
Komiža, 6. – 13.7. 2019.
Na 21. Ljetnoj školi SEMEP-a sudjelovale su učenice Nora Miletić i Stošija Štulina u pratnji profesorice biologije Anite Mustać, školske koordinatorice SEMEP-a. Ljetnu školu svečano su otvorili nacionalna koordinatorica SEMEP-a Marina Rudenjak Lukenda, ravnateljica Medicinske škole iz Dubrovnika i više savjetnice AZOO Marina Ništ, viša savjetnica za biologiju i Vesna Milić, viša savjetnica za geografiju. Nacionalna koordinatorica upoznala je sve sudionike s tijekom održavanja Ljetne škole: u prvom dijelu edukacije sudjeluju učenici i profesori na zajedničkim predavanjima i radionicama, a u drugom dijelu edukacije sudjeluju školski koordinatori.
Učenici i profesori sudjelovali su na predavanjima i radionicama:
- predavanje „Vis - geografska i biološka obilježja“ - Anita Mustać, prof. i Nevenka Pokos, prof.
- predavanje „Fitoaromaterapeutski pristup u liječenju pretilosti“ - Lana Ferizović Karađole, dr. med.
- predavanje „Geopark Komiža“ – Jakša Božanić, dipl. ing.
- Predavanje „Mikroplastika u sredozemnoj medvjedici“ – dr. sc. Jasna Antolović
- predavanje „Biotehnologija“ - Klara Mladenić i Petra Škibola - Biotehnološki fakultet Sveučilišta u Rijeci
- predavanje i radionica „Vrijednosti i kako ih propitivati“ - Vesna Milić, viša savjetnica
- predavanje i radionica „Verbalna i neverbalna komunikacija“ - Marina Rudenjak Lukenda, prof.
- predavanje i radionica „Dizajniranje projektne nastave“ - Marina Ništ, prof. i Vesna Milić, prof.
- radionica „Moja očekivanja od 21. Ljetne škole - uporaba digitalnih alata (Padlet) - Marina Ništ, viša savjetnica i Anita Mustać, prof.
- radionica „Kviz za učenike – uporaba digitalnih alata (Kahoot)“ - Marina Ništ, viša savjetnica i Vesna Milić, viša savjetnica
- radionica „Pinch Pot“ - Nada Benc, defektolog
- radionica „Planet ili plastika“ - Melba Blažić Grubelić, prof. i Marica Kučan, prof.
- radionica „Varaju li nas oči?“ - Ljubica Ćubrilović, prof. i Sanja Penić, prof.
- radionica „Kako nahraniti mozak za dobro raspoloženje“ - Tina Milavić, prof. i Senada Hadžavdić, prof.
- radionica „Cvrčak – najljepša pjesma Mediterana“ - Petra Nemet, prof. i Gabriela Marin, prof.
- radionica „Tradicijske frizure Hrvatske u modernom ruhu“ - Sanja Rašan, prof.
- radionica „Makrobeskralježnjaci sedimenta morskog dna“ - Mišo Rašan, prof. i Sanja Fabac, prof.
- radionica „Terenska nastava u Dragodid“ - Milivoj Dretar, prof. i Ljubica Čubrilović, prof.
- radionica „Evaluacija 21. Ljetne škole - uporaba digitalnih alata (Padlet) - Marina Ništ, viša savjetnica i Anita Mustać, prof.
Nakon održanih radionica svi članovi grupa su timskim radom pripremili izvješća koje su predstavljali na završetku prvog dijela edukacije.
Sve škole su predstavile svoje školske projekte koje su tijekom školske godine izradili školski koordinatori s učenicima. Prije predstavljanja školskih projekata svaka škola je predstavila svoj dosadašnji rad u SEMEP-u. Teme ovogodišnjih školskih projekata su:
- Morske orgulje
- Kap mora - Zrno soli
- Ugrožavamo li mi njih ili oni nas?
- Šuma liječi ili bolest spriječi
- Moj galebe
- Plastificiramo li more?
- Zeleno srce grada
- „Marica“ naša svagdašnja
- Tragovima reciklaže - kamo ide naše smeće
- Brodotrogir
- Marmontova aleja
- Aromaterapija i pamćenje
- Povijest splitskih toplica
- Gospodarenje tekstilnim otpadom
- Glog - najljekovitija biljka na svijetu
- Solana Ston
- Od jaja do kokoši
- NAVIS
- EatThink - jedi sezonski i lokalno
- Enzimi korisnog otpada
- Uspavani rudnici
- Naš doručak
Učenici naše škole prezentirali su naš ovogodišnji projekt: „Kap mora – zrno soli“.
SAŽETAK projekta
Utjecaj čovjeka na okoliš – Održivi razvoj
(Kap mora – zrno soli)
OŠ ŠIME BUDINIĆA - ZADAR
School coordinator: Anita Mustać, prof. Biology
Students: Nora Miletić, Stošija Štulina
Title of the project: A drop of sea – a grain of salt
The Impact of Humans on the Environment
SUMMARY:
A drop of sea – a grain of salt
The theme of this year's project is the use of salt in everyday life and its effect on human health. We studied the types of salt, its origins and other interesting facts about salt. Through practical work at the school laboratory, we presented the process of producing sea salt through sea vaporization from different locations within Zadar maritime boundary and we determined its salinity.
We visited saltworks in Nin, Pag and Ston, salt museums in Nin and Pag and a salt therapy room in Zadar. At previously mentioned saltworks, salt is still made in an old, ecologically accepted way, without any technology, simply by the help of the sea, sun and wind. There are no additives in salt produced in such way, apart from the added iodine to prevent goitre. The most beautiful and the most expensive product in producing salt is fleur de sel (flower of salt) - crystals of salt from the sea surface. It is picked only in ideal weather conditions, without wind or precipitation, early in the morning or late at night.
Salt is necessary in everyday life as it enables our organism to operate normally. However, we need to pay attention to food with "hidden salt" (bread, cheese, different types of soup, etc.). Excessive consuming of salt can cause various diseases (heart diseases, kidney failure, etc.) so the recommended daily amount is 5 - 6 grams of salt (1 teaspoon).
Our conclusion was that salt is necessary for life, but we need to consume it in moderate amounts.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
20. LJETNA ŠKOLA SEMEP-a
Komiža, 7. – 14.7. 2018.
Na 20. Ljetnoj školi SEMEP-a sudjelovale su učenice M. I. i P. V. u pratnji profesorice biologije Anite Mustać, školske koordinatorice SEMEP-a. Ljetnu školu su svečano otvorili nacionalna koordinatorica SEMEP-a Marina Rudenjak Lukenda, ravnateljica Medicinske škole iz Dubrovnika i Marina Ništ, viša savjetnica AZOO za biologiju. Nacionalna koordinatorica upoznala je sve sudionike s tijekom održavanja Ljetne škole: u prvom dijelu edukacije sudjeluju učenici i nastavnici na zajedničkim predavanjima i radionicama, a u drugom dijelu edukacije sudjeluju školski koordinatori.
Učenici i nastavnici sudjelovali su na predavanjima i radionicama:
- predavanje „Invazivne vrste biljaka i životinja na prostoru Međimurja“ - Mišo Rašan, prof.
- predavanje „American Beauty“ - Milivoj Dretar, prof.
- predavanje „Forenzika“ - Klara Mladenić i Petra Škibola, studentice forenzike
- predavanje „e-portfolio“ – Marina Ništ, viša savjetnica za biologiju i Anita Mustać, prof.
- predavanje „Konceptualne mape u funkciji osuvremenjivanja nastave“ - Marina Ništ, viša savjetnica za biologiju
- predavanje „Digitalni alati u izradi materijala za e-portfolio 20 godina ljetne škole SEMEP-a“ – Anita Mustać, prof. biologije
- predavanje „Svjesno opuštanje i disanje“ – Melba Blažič Grubelić, prof.
- Kviz o vodi (Kahoot) – Anita Mustać, prof.
- radionica „Izrada portfolia kao produkta obilježavanja 20 godina ljetne škole SEMEP-a primjenom različitih e-alata“ - mr. sc. Marina Rudenjak, Marina Ništ, prof. Anita Mustać, prof. i Svetko Perković, dipl. ing.
- radionica „Podvodni fotolov“ – Marica Kučan, prof. i Radovan Pucić, prof.
- radionica „20 mi je godina tek…“ – Anita Mustać, prof. i Senada Hadžavdić, prof.
- radionica „Eko likovni“ – Ljubica Čubrilović, prof. i Martina Brkljačić, prof.
- radionica „Jel je domaće – domaće?“ – Petra Nemet, prof. i Nevenka Pokos, prof.
- radionica „Tipični folklorni plesovi hrvatskih krajeva“ - Sanja Rašan, prof. Milivoj Dretar, prof. i Karolina Kulaš, prof.
- radionica „Pokrovnost makrofitskih algi i morskih cvjetnica u viškom akvatoriju“ – Mišo Rašan, prof. i Sanja Fabac, prof.
Nakon održanih radionica svi članovi su timskim radom pripremili izvješća koje su predstavljali na završetku prvog dijela edukacije.
Sve škole su predstavile svoje školske projekte koje su tijekom školske godine izradili školski koordinatori s učenicima. Prije predstavljanja školskih projekata svaka škola je predstavila svoj dosadašnji rad u SEMEP-u. Učenici naše škole su prezentirali naš ovogodišnji projekt: „Tovarova priča“.
Utjecaj čovjeka na okoliš – Održivi razvoj
(Tovarova priča)
OŠ ŠIME BUDINIĆA - ZADAR
School coordinator: Anita Mustać, prof. Biology
Students: Petra Višić, Magdalena ikić
Title of the project: Tovar's story
The Impact of Humans on the Environment
SUMMARY:
Tovar's story
The theme of this year's school project is a donkey that belongs to a endangered species, the properties of its milk and its role in community life of this area considering the fact that this animal used to be very important in everyday life. We've been researching the use of donkeys in Dalmatia, the nutrition of donkey milk and their abundance.
We have come to the conclusion that the number of donkeys has decreased, but also that this is a very useful and important animal for people as well as for maintaining biodiversity of this region and that its milk is extremely healthy because it contains many nutrients such as fatty acids and vitamins. All of this was confirmed to us by the nutritionist we talked with.
We surveyed our school students in order to find out how many donkeys can still be found in the places where this animal originally lived. As part of this project we have also made practical work. We made a leaflet containing the donkey data and its nutrition table so that the students of our school and their parents get to know more about this animal.
With this project we wanted to show the usefulness of this slightly forgotten animal and its importance in preserving the biodiversity of the Dalmatian region.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
Dana, 21.ožujka 2018. SEMEP-ovci i ekolozi naše škole u pratnji Anite Mustać, prof. biologije, posjetili su farmu magaraca DAR-MAR U Briševu pokraj Zadra. Vlasnik farme gospodin Damir Štulina održao nam je predavanje o uzgoju magaraca, hranjivosti magarećeg mlijeka te kakav je njegov utjecaj na ljudsko zdravlje. Nakon održanog predavanje razgledali smo magarce i sve ostale životinje koje žive na farmi (ovce, krave, kokoši, zečevi) te se uvjerili o mogućem suživotu čovjeka i životinja te ekološke poljoprivrede. Učenici su degustirali magareće mlijeko te sudjelovali u hranjenju životinja.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
19. LJETNA ŠKOLA SEMEP-a
Komiža, 8. – 15.7. 2017.
Na 19. Ljetnoj školi SEMEP-a sudjelovale su učenice Angela Velček i Magdalena Ikić u pratnji profesorice biologije Anite Mustać, školske koordinatorice SEMEP-a. Ljetnu školu su svečano otvorili nacionalna koordinatorica SEMEP-a Marina Rudenjak Lukenda, ravnateljica Medicinske škole iz Dubrovnika i Marina Ništ, viša savjetnica AZOO za biologiju. Nacionalna koordinatorica upoznala je sve sudionike s tijekom održavanja Ljetne škole: u prvom dijelu edukacije sudjeluju učenici i nastavnici na zajedničkim predavanjima i radionicama, a u drugom dijelu edukacije sudjeluju školski koordinatori.
Učenici i nastavnici sudjelovali su na predavanjima i radionicama:
- predavanje „Tragom Narone“ – Zorana Vekić, prof.
- Congeria kusceri – slatkovodni školjkaš špilje u Metkoviću – Zorana Vekić, prof.
- predavanje „Svijet morskih kornjača“ – Jelena Basta, prof.
- predavanje „Moderni brodovi“ – Svetko Perković, dipl. inž.
- predavanje „Retrospektiva 20 godina SEMEP-a“ – Svetko Perković, dipl. inž. i mr. sc. Marina Rudenjak Lukenda
- radionica „Eko patrola po Komiži“ – Marina Ništ, viša savjetnica za biologiju
- radionica „U potrazi za Zlatnim rezom“ – Melba Blažić Grubelić, prof. i Marica Kučan, prof.
- radionica „Učestalost konzumiranja autohtonih namirnica Visa“ – Tina Milavić, prof. i Nevenka Pokos, prof.
- radionica „Recikliranje plastičnih vrećica“ – Sanja Rašan, prof.
- radionica „Analiza planktona“ – Mišo Rašan, prof. i Sanja Fabac, prof.
Nakon održanih radionica svi članovi su timskim radom pripremili izvješća koje su predstavljali na završetku prvog dijela edukacije.
Sve škole su predstavile svoje školske projekte koje su tijekom školske godine izradili školski koordinatori s učenicima. Prije predstavljanja školskih projekata svaka škola je predstavila svoj dosadašnji rad u SEMEP-u. Učenici naše škole su prezentirali naš ovogodišnji projekt: „EkoČoko – slatka tajna Budinića“.
Utjecaj čovjeka na okoliš – Održivi razvoj
(EkoČoko - slatka tajna Budinića)
OŠ ŠIME BUDINIĆA - ZADAR
School coordinator: Anita Mustać, prof. Biology
Students: Magdalena ikić, Angela Velček
Title of the project: EkoČoko-The sweet secret of Budinić
The Impact of Humans on the Environment
SUMMARY:
EkoČoko-The sweet secret of Budinić
The theme of this year's student project is chocolate, its production and the chemical composition of this ingredient that we eat everyday. We have studied how much chocolate is actually healthy and how often do our students eat it. We came to the conclusion that chocolate in moderate amounts is healthy, especially those with a high percentage of cocoa (bitter, dark) which contain many nutrients, such as minerals and amino acids. We have also talked to a number of experts who confirmed this to usl. We surveyed our students to find out how often and in what quantities they consume chocolate and what is their favorite kind. As part of this project, we have also decided to devote ourselves to the practical work. We have made homemade chocolate and its packaging ourselves, making it simple and ecologically acceptable. This interested both students of our school and their parents. With this project, we wanted to give you a better, alternative example of chocolate, nothing like those ones from the stores that are full of artificial matter. Our favorite sweetener can also have a beneficial effect on our health and the workings of the body if we consume it moderately and strive to use the ingredients that are healthy for us.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
18. LJETNA ŠKOLA SEMEP-a
Komiža, 9. – 16.7. 2016.
Na 18. Ljetnoj školi SEMEP-a sudjelovale su učenice Stela Troskot i Angela Velček u pratnji profesorice biologije Anite Mustać, školske koordinatorice SEMEP-a. Ljetnu školu su svečano otvorili nacionalna koordinatorica SEMEP-a Marina Rudenjak Lukenda, ravnateljica Medicinske škole iz Dubrovnika, Marina Ništ, viša savjetnica AZOO za biologiju i Olgica Martinis, viša savjetnica AZOO za biologiju i kemiju. Nacionalna koordinatorica predstavila je međunarodnu aktivnost Hrvatske tijekom ove školske godine, a posebice se osvrnula na uspješnost prezentacija prošlogodišnjih školskih projekata. Upoznala je sve sudionike s tijekom održavanja Ljetne škole: u prvom dijelu edukacije sudjeluju učenici i nastavnici na zajedničkim predavanjima i radionicama, a u drugom dijelu edukacije sudjeluju školski koordinatori.
Učenici i nastavnici sudjelovali su na predavanjima i radionicama:
- predavanje „Podmorje Maldiva“ – Lovro Rašan, ronilac
- predavanje „Viški boj“ - Milivoj Dretar, prof.
- predavanje „Suttling - kontrolirano potapanje plovila u cilju zaštite biološke raznolikosti“ – Neven Iveša, dipl. ing.
- predavanje „Zlatni rez“ - Melba Blažić Grubelić, prof.
- predavanje „Prirodna kozmetika“ – Martina Mikulić, prof. i Sunčica Marčinko, prof.
- „Utjecaj svjetlosti na živi svijet Komiže“ - terenski rad i planiranje projekata - Marina Ništ, viša savjetnica i Marina Rudenjak Lukenda, prof.
- Predavanje „Razred 21. stoljeća („21st Century Classroom“)“ - Svetko Perković, dipl. ing.
- Predstavljanje Erasmus razmjene - Dafne Vlahović, prof. i Ivana Jadrijević, prof.
- radionica „Morske naplavine“ – Biljana Župan prof. i Sandra Bujačić, prof.
- radionica „Oporaba – recikliranje“ – Ljiljana Buljubašić, prof.
- radionica „Pigmenti – viške boje“ – Mihaela Marceljak Ilić, prof. i Paula Štancl, studentica
- radionica „Preživljavanje u prirodi“ – Tina Milavić, prof. i Marija Pustak, prof.
- radionica „Mediteranska hrana i osjetila“ - Olgica Martinis, viša savjetnica za biologiju i kemiju
- radionica „Lišajevi Visa“ – Mišo Rašan, prof. i Sanja Fabac, prof.
Nakon održanih radionica svi članovi su timskim radom pripremili izvješća koje su predstavljali na završetku prvog dijela edukacije.
Sve škole su predstavile svoje školske projekte koje su tijekom školske godine izradili školski koordinatori s učenicima. Prije predstavljanja školskih projekata svaka škola je predstavila svoj dosadašnji rad u SEMEP-u. Učenici naše škole su prezentirali naš ovogodišnji projekt:
Utjecaj čovjeka na okoliš – Održivi razvoj
(Naš prirodni kozmetički salon – Higijena i njega na ekološki način)
OŠ ŠIME BUDINIĆA- ZADAR
School coordinator: Anita Mustać, prof. Biology
Students: Angela Velček, Stela Troskot
Title of the project: Eco Friendly Hygiene and Care
The Impact of Humans on the Environment
SUMMARY:
Eco Friendly Hygiene and Care
This year´s project of our students refers to the harmful chemicals in everyday personal hygiene and care products and their effects on humans. Because of that we wanted to explore their influence, and discover possible solutions. During our research we found some of the products whose impact is not damaging. For example, very effective can be: lemon juice, baking soda and vinegar which have been used since ancient times.
We have also conducted a questionnaire among our students on the frequency of using hygiene and care products as on the frequency of introduction of harmful chemicals in their bodies. In this project, we have also devoted our time to the practical work. We have made environmentally friendly and easy to prepare products for hair, skin and mouth care ourselves. This was very interesting not just to our students, but also to their parents.
With this project we want to point out the importance of using eco-friendly hygiene and care products, because of the visible effects of harmful chemicals - ingredients of many industrially made products, on our body.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
17. LJETNA ŠKOLA SEMEP-a
Komiža, 4. - 11. 7. 2015.
Na 17. Ljetnoj školi SEMEP-a školu su predstavljale učenice Stela Troskot i Tena Ćurko te školska koordinatorica SEMEP-a. Ljetnu školu svečano su otvorile nacionalna koordinatorica SEMEP-a Marina Rudenjak - Lukenda, ravnateljica Medicinske škole iz Dubrovnika i Marina Ništ, viša savjetnica AZOO za biologiju. Nacionalna koordinatorica predstavila je međunarodnu aktivnost Hrvatske tijekom ove školske godine, a Svetko Perković, zamjenik nacionalne koordinatorice, održao je svečanu komemoraciju u sjećanje na dr. sc. Draška Šermana koji je utemeljitelj ovog međunarodnog ekološkog projekta u Hrvatskoj. Tijekom Ljetne škole učenici i nastavnici sudjelovali su na brojnim predavanjima, radionicama te terenskoj nastavi:
- predavanje „Istarska ronilačka priča“ - Neven Iveša, dipl. biolog
- predavanje „Ispod površine Crvenog mora“ – Lovro Rašan
- predavanje „Održivo gospodarenje otpadom“ - Koviljka Aškić, dipl. ing. kemije
- predavanje „Moderni brodovi“ – Svetko Perković, dipl. ing.
- radionica „Kud plovi ovaj brod“ - Ljiljana Buljubašić, prof.
- radionica „Igra pomiče granice učenja“ - viša savjetnica AZOO Marina Ništ
- radionica „Dalmatinski plesovi“ – Milivoj Dretar, prof.
- radionica „Utjecaj valova na oblikovanje morskih obala“ – Mišo Rašan, prof. i Nevenka Pokos, prof.
- radionica „Svjetlost i more“ - Marica Kučan, prof.
- radionica „Viški obid u joulima“ - viša savjetnica AZOO Olgica Martinis
- Utjecaj svjetlosti na živi svijet Palagruže – viša savjetnica AZOO Marina Ništ i mr. sc. Marina Rudenjak Lukenda
Učenici naše škole predstavili su školski projekt „Čista kuća – čist okoliš – Izrada domaćih deterdženata“. Naš projekt je pobudio interes sudionika, a učenici su uspješno odgovorili na brojna pitanja sudionika stručnog skupa.
OŠ ŠIME BUDINIĆA- ZADAR
School coordinator: Anita Mustać, prof. Biology
Students: Stela Troskot, Tena Ćurko
Title of the project: Clean house – Clean Environment
The Impact of Humans on the Environment
SUMMARY:
Clean House – Clean Environment
This year´s project of our students and their teachers called „Clean House – Clean Environment“ refers to the pollution of the environment, it especially turns to the problem of algal bloom. Because of that we explored the influence of cleaning products and detergents on the environment, and possible solutions. With our research we found some products which impact is not damaging for the environment. For example, effective cleaning products can be: lemon juice, baking soda, vinegar - products that are used since ancient times.
In this project, we dedicate to the practical work. We have made environmentally friendly and easy to prepare detergents, fabric softeners, universal cleaners, glass cleaners... This project was very interesting not just to our students , but also their parents.
With this project we want to point out the importance of using eco-friendly cleaning products, because of the visible pollution with harmful chemicals - ingredients of many funds.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
16. LJETNA ŠKOLA SEMEP-a
Komiža, 5. - 12. 7. 2014.
Na 16. Ljetnoj školi sudjelovali su učenici Zara Bajlo i David Ikić pod mentorstvom Anite Mustać, prof. biologije i školski koordinator SEMEP-a. Ljetnu školu su svečano otvorili nacionalna koordinatorica SEMEP-a Marina Rudenjak Lukenda, ravnateljica Medicinske škole iz Dubrovnika i Marina Ništ, viša savjetnica AZOO za biologiju. Nacionalna koordinatorica predstavila je međunarodnu aktivnost Hrvatske tijekom 20 godina uključivanja u projekt SEMEP, a Svetko Perković, zamjenik nacionalne koordinatorice, predstavio je aktivnosti unutar Hrvatske. Učenici naše škole su prezentirali školski projekt „Ljekovito i začinsko bilje“ te su predstavili aktivnosti u našoj školi kojima su dana 6. lipnja 2014. učenici i djelatnici obilježili Dan biološke raznolikosti. Svaki je učitelj obradio začinsko i ljekovito bilje za svoj predmet kroz praktični rad učenika. Tijekom projektnog dana učenici su mogli saznati sve o začinskom i ljekovitom bilju: od njihovih ljekovitih i začinskih svojstava do uporabe u svakodnevnom životu. Naučili smo i kako ljekovito i začinsko bilje djeluje na naše tijelo, inspiraciju i razmišljanja. Naš projekt je pobudio interes sudionika, a učenici su uspješno odgovorili na brojna pitanja sudionika stručnog skupa.
Učenici su sudjelovali na brojnim predavanjima, radionicama i terenskoj nastavi:
- predavanje “Monitoring sredozemne medvjedice u Jadranu 1994. – 2014.” - dr.sc. Jasna Antolović
- predavanju „Posljedice nekontroliranog ribolova na dugoživuće vrste riba u Jadranu“ - dipl. ing. Neven Iveša
- radionica „Voda u boci“ - Marina Rudenjak Lukenda, prof.
- predavanje „Imena ulica pričaju povijest Komiže“ - Marije Kezele, prof.
- predavanje „Comenius - stručna usavršavanja“ - Ivana Jadrijević, prof. i Dafne Vlahović, prof.
- predavanje „Održivi razvoj i građanski odgoj u projektima SEMEP-a“ - viša savjetnica AZOO Marina Ništ
- predavanje i radionica „Održiva prehrana Visa“ – viša savjetnica AZOO Olgica Martinis
- predavanje i radionica „Dramske tehnike u nastavi“ – viša savjetnica AZOO Marina Ništ
- radionica „Recikliranjem papira do suvenira -pozdrav iz Komiže“ – Anita Mustać, prof.
- radionica „Koliko smo tolerantni?“ - Nevenka Pokos, prof.
- radionica „More“ - Petra Nemet, prof. i Višnja Vuko, prof.
- radionica „Morski stanovnici na drugačiji način” - Ljiljana Buljubašić, prof.
- radionica „Leptiri Komiže“ - Neven Iveša, dipl. ing.
- radionica „Održivo odijevanje“ - Melba Blažić Grubelić, prof.
OŠ ŠIME BUDINIĆA-ZADAR
School coordinator: Anita Mustać, prof. biology
Students: Zara Bajlo, David Ikić
Title of the project: Sustainability of Water in Science and Culture
School Project Day: Herbs and Spices
SUMMARY:
On 4th June 2014 students and teachers of our school participated in school project dedicated to herbs and spices. With this school project we have celebrated The Biodiversity Day together with students and teachers of Stanko Ožanić Agricultural, Food and Veterinary School from Zadar. Everyone who has participated in this project wanted to point out the importance of herbs and spices and introduce students with characteristics and wide range of ways to apply herbs in everyday life. During the day we have learned many interesting things from Einstein's connection with tea to importance of herbs in great religions.
This project was very interesting to our students. Except students from secondary school this project has attracted younger pupils what is of great importance if we want to teach our children about true values and proper treatment of our nature.
This project pointed out importance of preserving biodiversity because humans are not the only creatures in the world so we have to learn how to live in harmony with nature once again.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
Učenici David Ikić (7.d), Fani Španić (8.d) i školski koordinator SEMEP-a Anita Mustać, prof. biologije predstavljali su našu školu na 15. Ljetnoj školi SEMEP-a koja je održana u Komiži na otoku Visu od 6. do 13. srpnja ove godine.
Predstavljen je naš školski projekt „Voda – izvor života“. Dana 22. ožujka 2013. učenici i djelatnici naše škole obilježili su međunarodni Dan voda. Svaki je učitelj obradio važnost vode za svoj predmet kroz praktični rad naših učenika. Neki su za temu imali upozorenje zbog lošeg odnosa ljudi prema vodi dok su neki ukazali na njezinu važnost i zanimljivosti koje krije.
Tijekom projektnog dana učenici su mogli saznati sve o vodi: od njenih fizikalnih i kemijskih svojstava do važnosti vode u povijesti i religijama. Naučili smo i kako voda djeluje na naše tijelo, inspiraciju i razmišljanja. U projektnom danu sudjelovale su i GLOBE grupa naše škole te školska fotosekcija koja je slapove naših nacionalnih parkova uhvatila kroz objektiv. Atmosferu su uljepšali likovni radovi naših učenika i zvukovi naših morskih orgulja.
Tijekom projekta smo se zabavili i naučili puno o očuvanju vode i o njenoj važnosti na svim područjima života. Smatramo kako je voda naše najveće blago i kako je neophodna za naš život te da se prema njoj tako trebamo i ponašati.
Naš projekt je pobudio interes sudionika, a učenici su uspješno odgovorili na brojna pitanja sudionika stručnog skupa.
Tijekom Ljetne škole posjetili smo otok Biševo, Modru špilju, otok Palagružu, arheološki muzej u Visu, stare iskopine rimskih termi, crkvicu Sv. Jeronima iz 18. stoljeća, groblje na Prirovu te prisustvovali radionicama i predavanima za učenike i profesore koje su održavali stručnjaci iz osnovnih i srednjih škola, Agencije za odgoj i obrazovanje te državnih institucija za zaštitu prirode:
1. Hrvatska, duša Mediterana - dr.sc. Draško Šermana
- Emocionalno-didaktički pristup sudionika male škole ihtiologije - Neven Iveša, dipl. ing. biologije, ravnatelj JU Rt Kamenjak
- Balkoni Komiže - Sanja Fabac, prof.
- Održivo šopingiranje - Marija Kezele, prof.
- Fizionomska i funkcionalna obilježja naselja - Vesna Milić, viša savjetnica AZOO i Nevenka Pokos, prof.
- Tradicionalna kuhinja otoka Visa - Olgica Martinis, viša savjetnica AZOO i Biljana Župan, prof.
- Svjetionik Stončica - Svetko Perković, dipl. ing.
- Jedinstveni otok Vis – biljni i životinjski svijet - Neven Iveša, dipl. ing. biologije, ravnatelj JU Rt Kamenjak
- Ljekoviti korovi priobalja - Gordana Cecić Sule, viša savjetnica AZOO
- Prolazak kroz grlo boce - Melba Grubić Blažić, prof.
- Održivi razvoj - Marina Ništ, viša savjetnica AZOO
OŠ ŠIME BUDINIĆA - ZADAR
School coordinator: Anita Mustać, prof. biology
Students: Fani Španić, David Ikić
Title of the project: Sustainability of Water in Science and Culture
School Project Day: Water - The Source of Life
SUMMARY :
On 22nd March 2013 students and employees of our school marked The Water Day. Each teacher dealt with the importance of water in their subject through practical work of their students. Some chose to warn about people's bad attitude towards water while others pointed out its importance and interesting facts it hides. During the project day students were able to learn all about water: from its physical and chemical properties to the importance of water in religion and throughout history. We also learned how water affects our body, our inspiration and opinions.
Our school’s GLOBE group participated in the project day as well as our school’s photo section, which managed to capture the waterfalls of our national parks through the lens. The atmosphere was embellished by artwork of our students and the sounds of the sea organ.
During the day we had fun and learned a lot about water conservation and its importance in all areas of life. We believe that water is our greatest treasure and that is essential for our lives so we have to treat the way it deserves to be treated!
Naša škola dobila je zahvalnicu za višegodišnje sudjelovanje i zapažen rad naših učenika u ovom međunarodnom ekološkom projektu za promicanje odgoja i obrazovanja za održivi razvoj.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
SEMEP-ovci i ekolozi u akciji recikliranja papira
SEMEP-ovci i ekolozi naše škole sudjelovali su u akciji recikliranja papira. Nakon redovne jutarnje nastave vesela ekipa okupila se u učionici biologije. Na stolove su iskrenuli stari papir, usitnili ga, promiješali s toplom vodom, procijedili, izravnali i prosušili. Nakon sušenja od recikliranog papira mogu se izraditi čestitke, ukrasi i slično.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
14. LJETNA ŠKOLA SEMEP-a
Komiža, 7. - 14. 7. 2012.
U 14. Ljetnoj školi sudjelovale su učenice Fani Španić i Matea Španić u pratnji mentorice Anite Mustać, prof. biologije i školski koordinator SEMEP-a.
Ljetnu školu su svečano otvorili Vinko Filipović, ravnatelj AZOO i nacionalna koordinatorica SEMEP-a Marina Lukenda, ravnateljica Medicinske škole iz Dubrovnika.
Učenice su predstavile naš ovogodišnji školski projekt „Tvornica Jadral – ekološka bomba“ koji je pobudio interes za tvornicu Jadral koja je zatvorena više od 30 godina, a čiji nusprodukti proizvodnje i danas onečišćuju zadarsko područje, a posebice rijeku Zrmanju (izvor pitke vode za grad Zadar). Učenice su uspješno odgovorile na brojna pitanja sudionika stručnog skupa. Održane su mnogobrojna predavanja, radionice i terenska nastava za učenike i profesore:
- kviz znanja „Voda“
- predavanje „Lesepsijski migranti u Jadranu“ - Neven Iveša, ravnatelja JU Rt Kamenjak
- predavanje i radionica „Vrijednosti, ponašanje i životni stilovi za održivu budućnost“ – Vesna Milić, viša savjetnica AZOO
- predavanje i radionica „Ciljevi i ishodi učenja“ – Marina Ništ, viša savjetnica AZOO
- predstavljanje snimljenog filma Hrvatska za SEMEP - Svetko Perković, dipl. ing.
- predavanje i radionica „Vodeni ekosustavi“ – Marina Ništ, viša savjetnica AZOO i Marina Rudenjak Lukenda
- radionica „Rogač – zaboravljeno blago Visa“ – Anita Mustać, prof. i Sanja Fabac, prof.
- radionica „Nove vrste komiškog akvatorija“ – Neven Iveša, ravnatelj JU Rt Kamenjak
- radionica „Određivanje vrsta oblaka nad Komižom“ - Vesna Milić, viša savjetnica AZOO
- radionica „Voda u pjesmama“ – Marija Kezele, prof.
- radionica „Ljetni jelovnik SEMEP - ovaca“ - Olgica Martinis, viša savjetnica AZOO
- radionica „Dekupaž tehnika“ - Melba Blažić Grubelić, prof.
OŠ ŠIME BUDINIĆA – ZADAR
School coordinator: Anita Mustać, prof. biology
Students: Matea Španić, Fani Španić
Title of the project: The Jadral factory – an ecological bomb
SUMMARY :
JADRAL FACTORY – AN ECOLOGICAL BOMB
For many years now there has been an abandoned alumina factory near Obrovac, which was shut down in 1979 after only 2 years of functioning,, due to the lack of quality raw materials. The technology of this factory was based on the processing of sedimentary rocks - bauxite, which mainly contains aluminum oxide (alumina), iron trioxide and silica. When separating these impurities, i.e. processing the bauxite, we get pure alumina from which aluminum is separated by electrolysis. In the production process of aluminum, sodium lye was used together with the so-called red mud from machinery, which was later disposed into tanks near the factory. After the shutdown of the factory these tanks remained filled with liquid waste which hasn’t been removed during all these years. In this way the tanks became a source of environmental problems in this area, and pose an environmental threat for the whole country as well. Their influence is multiple - it is an aesthetic, sanitary and environmental problem.
Following the theme of this year SEMEP, we decided to present the impact of these tanks on the river Zrmanja, which is the source of drinking water for Zadar, its surroundings and the entire surrounding area.
In our work we interviewed N. Kozulic, the director of the Department of regional planning for Zadar county; we contacted the Environmental protection and energy efficiency fund, and visited the Laboratory of microbiology of water and food. We also visited the Jadral factory area and river Zrmanja valley and performed various experiments to explore the harmful effects of the tanks.
Hopefully it will once be rehabilitated and this area will be used for a good purpose. We want to put in action the organizations that are able to solve these and similar problems and make them really do it, because the future of Croatia and of the entire planet depends on it.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
Tema ovogodišnjeg školskog projekta za međunarodni ekološki projekt SEMEP je „Bazeni lužine kod Obrovca“.
Učenice Fani Španić (7.d), Zara Škibola (7.e) i Matea Španić (8.e). pod vodstvom prof. biologije Aniom Mustać sudjelovale su na terenskom istraživanju u bivšoj tvornici glinice kod Obrovca. Sa sobom smo nosile posude za uzimanje uzoraka tekućine iz bazena lužine za analizu u Zavodu za javno zdravstvo i školskom laboratoriju, Kemijski set za analizu vode, toplomjer i fotoaparat. Uzorke iz bazena smo uzeli u nazočnosti čuvara objekta i uz suglasnost nadležne osobe.
Nakon uzimanja uzoraka, kemijske analize tekućine iz dva bazena, mjerenja temperature zraka i tla, fotografiranja cijelog postupka, posjetili smo i bivšu tvornicu glinice „Jadral“ kod Obrovca.
Nakon obavljenog terenskog rada na bazenima i bivšoj tvornici glinice spustili smo se do rijeke Zrmanje te fotoaparatom dokumentirali izgled okoliša, posebice biljni svijet. Detaljniju analizu uzoraka obavit ćemo u Zavodu za javno zdravstvo i školskom laboratoriju.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
13. LJETNA ŠKOLA SEMEP-a
Komiža, 9. - 16. 7. 2011.
Na 13. Ljetnoj školi sudjelovale su učenice Hana Kilijan i Matea Španić pod mentorstvom Anite Mustać, prof. biologije i školski koordinator SEMEP-a.
Ljetnu školu je svečano otvorio ravnatelj AZOO Vinko Filipović i nacionalna koordinatorica SEMEP-a Marina Rudenjak Lukenda – ravnateljica Medicinske škole Dubrovnik.
Učenice su predstavile naš školski ovogodišnji projekt „Zdrave grickalice“ koji je odlično ocijenjen te je predložen za konferenciju o zdravoj prehrani koja će se održati u Trstu (Italija) tijekom listopada ove godine. Ove godine su svoje projekte predstavili i učenici iz Cipra koji su sa svojim profesorom biologije sudjelovali na ljetnoj školi. Svi učenici i profesori su zajedno sudjelovali na nizu predavanja i radionica te terenskoj nastavi. Održani su:
- kviz znanja „Naši gradovi uz more od sjevera do juga“
- predavanje „Lesepijski migranti u Jadranu“ – Neven Iveša , prof.
- predavanje „Morski psi“ – Alen Soldo, prof.
- predavanje „Život i djelo Ruđera Boškovića“ - Svetko Perković, dipl. ing.
- projekt OŠ Komiža – Ulov, sušenje i prodaja morske mačke - demonstracija
- predavanje i radionica „Temeljna načela suradničkog učenja“ - viša savjetnica AZOO Borjanka Smojver
- Projekt SEMEP - viša savjetnica AZOO Marina Ništ
- Izvješće sa sastanka nacionalnih koordinatora SEMEP-a na Cipru - Marina Rudenjak Lukenda, nacionalna koordinatorica SEMEP-a
- radionica „LITORAL – usporedba s podatcima sjevernog Jadrana“ – više savjetnice AZOO
- radionica „Teorija - hipoteza“ - Marina Rudenjak-Lukenda, prof.
- radionica „Ribarski alati i udičarenje“ - Dafne Vlahović, prof. i Radovan Pucić, prof.
- radionica „Brodice u komiškoj luci“ – Marica Kučan, prof. i Ivana Jadrijević, prof.
- radionica „Aromaterapija“ – Senada Hadžavdić, prof.
- radionica „Zvukovi i stihovi Visa“ – Marija Kezele, prof.
- radionica „Mornarski čvorovi“ – Svetko Perković, dipl. ing.
OŠ ŠIME BUDINIĆA – ZADAR
School coordinator: Anita Mustać, prof. biology
Students: Hana Kilijan, Matea Španić
Title of the project: Healthy nibbles
SUMMARY:
According to the World Health Organization one out of three people in the world is overweight, and one out of ten is obese. Croatia is no exception when it comes to obesity.
Following a given topic, we decided to introduce a healthier way of eating. As promised, we have completed our last year's project on stevia. We made dry and liquid preparation of stevia, and we also made a cake in which we replaced white sugar with stevia. We offered the cake to students together with a variety of snacks made of fruit and vegetables. We were amazed how well our healthy snacks were accepted among students.
Healty snacks are delicious and help prevent excessive weight and cholesterol problems usually closely related with obesity.
Our healthy snacks include apple chips, banana chips, pear and carrot chips, dried fruit and nuts, and one of our grandmothers and grandfathers' favourite dishes - snails.
We were sure that everything is artificial sweeteners free because it was home made.
We were delighted with the positive reaction of most students and we believe that healthy snacks should become a part of the school menu.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
12. LJETNA ŠKOLA SEMEP-a
Komiža, 10. - 17. 7. 2010.
Tema SEMEP-ovih školskih projekata za školsku godinu 2009./2010.:
POVEZIVANJE KULTURE, BIORAZNOLIKOSTI, SOCIOLOGIJE, EKOLOGIJE, ZDRAVLJA I POVIJESTI KROZ ZNANOST
Školski projekt „Stevia – šećer novog doba“ predstavile su učenice 8. razreda Tereza Plantak i Maja Antić pod mentorstvom Anite Mustać, prof. biologije i školski koordinator SEMEP-a.
Vinko Filipović, ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje i nacionalna koordinatorica SEMEP-a Marina Rudenjak-Lukenda otvorili su 12. Ljetnu školu SEMEP-a. Učenici i profesori sudjelovali su na brojnim predavanjima, radionicama i terenskoj nastavi:
- predavanje „Izrada power-point prezentacije“ – viša savjetnica AZOO Marina Ništ
- predavanje „Javni nastup“ – Svetko Perković, dipl. ing.
- predavanje „Stručno usavršavanje i profesionalni razvoj nastavnika“ – viša savjetnica AZOO Marina Ništ,
- predavanje „Darwin danas“ - Marina Rudenjak Lukenda, prof.
- predavanje „Maslinovo ulje u mediteranskoj prehrani“ - dr. sc. Mirella Žanetić s Instituta za jadranske kulture i melioraciju krša – Split
- predavanje „Aktivnosti Javne ustanove Kamenjak“ – Neven Iveša, dipl. ing.
- predavanje „Leptiri“ – Neven Iveša, dipl. ing.
- predavanje „Uloga projekata u promicanju odgoja i obrazovanja za održivi razvoj“ – viša savjetnica Borjanka Smojver
- radionica „Od ovce do pokrivača“ – Melba Blažić Grubelić, prof.
- radionica „Biodiverzitet“ – Marija Pustak, prof.
- radionica „Suhograd“ – viša savjetnica Diana Garašić
- radionica „Agrumi“ – Sanja Fabac, prof.
Školski projket „Stevia – šećer novog doba“
OŠ ŠIME BUDINIĆA – ZADAR
School coordinator: Anita Mustać, prof. biology
Students: Tereza Plantak, Maja Antić
Title of the project: Stevia - sugar of new age
SUMMARY:
According to World Health Organization one out three people in the world is over weight, and situation in Croatia is not much better.
Following this theme we decided to research a plant of Paraguay origin called Stevia rebaudiana, which we don't know much about, but it is more and more talked about its good effect on human nutrition. Research have shown that its natural ingredients, the glycosides (stevioside and Rebaudioside), make it even 300 times sweater than regular sugar and those who suffer from diabetes can use it too. Since it has low calorific value, it doesn't cause weight gain as sucrose. Through literature we explored the way of farming Stevia rebaudiana because this year it was not planted only at the Department of Vegetable Crops at Faculty of Agriculture, University of Zagreb, but also on ten different locations in Croatia, all for experimental purposes. In cooperation with the company Bio stevia from Zagreb and the Faculty of Chemistry and Technology, University of Split, we managed to get seedlings of stevia which are very rare in our greenhouses.
We planted seedlings in our school cabinet to acclimatize them to their new habitat.
If seedlings survive, we plan to pick up leaves during summer months, dry them, chop them up and prepare them for usage.
During our research we came to conclusion that stevia is a positive discovery in the world of low-calorie sweeteners, unlike artificial sweeteners which are proved to be bad for our health.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
11. LJETNA ŠKOLA SEMEP-a
Komiža, 4. - 11. 7. 2009.
Nacionalna koordinatorica SEMEP-a Marina Rudenjak-Lukenda otvorila je 11. Ljetnu školu SEMEP-a tijekom koje su učenici i profesori sudjelovali na brojnim predavanjima, radionicama i terenskoj nastavi:
- predavanje „Osobitosti flore Visa i pučinskih otoka“ – mr. sc. Mirko Ruščić
- predavanje „promjene u ihtiofauni Jadrana“ – prof. dr. sc. Jakov Dulčić
- predavanje „Astronomska istraživanja u Zvjezdanom selu Mosor“ – Zoran Knez, prof.
- predavanje „Dupini u vodama Visa“ – dr. sc. Draško Holcer
- predavanje i radionica „Motivacija – perpetum mobile nastavnog procesa“ – više savjetnice AZOO Borjanka Smojver, Marina Ništ i Diana Garašić
- radionice (Gastro vodič Visa, Kulturno-povijesni vodič Visa, Botanički vodič Visa, Zoo vodič Visa, Sportsko-rekreacijski vodič Visa – Marica Kučan, prof.; Marija kezele, prof.; mr. sc. Mirko Ruščić; Dafne Vlahović, prof.; Melba Blažić Grubelić, prof. i Ines Alfirević Španjić
- radionice „Istraživanje morske obale i priobalja“ – više savjetnice AZOO Borjanka Smojver, Olgica Martinis i Marina Luetić te mr. sc. Marina Rudenjak Lukenda
- „Biološko-kemijska analiza mora“ - Marina Rudenjak-Lukenda, nacionalna koordinatorica za Hrvatsku
Zajednički rad učenika i profesora odvijao se tijekom grupnog rada na zadanim projektima (istraživanje kulture, povijesti, botanike, zoologije i gastronomije otoka Visa), terenske nastave na otoku Biševo gdje smo sakupljali materijale za projektnu nastavu, posjetu Modroj špilji, Ribarskom i Arheološkom muzeju u Visu te iskopinama rimskih termi u centru grada.
Školski projekt „Zadarska riva“ predstavile su učenice 8. razreda Lucija Plantak i Lucia Ikić pod mentorstvom Anite Mustać, prof. biologije i školske koordinatorice SEMEP-a.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
PREDSTAVLJANJE ŠKOLE U BILTENU SEMEP-a POVODOM DESETOGODIŠNJICE LJETNE ŠKOLE SEMEP-a
10. Ljetna škola SEMEP-a
Komiža, 9. – 15. srpnja 2008.
Osnovna škola Šime Budinića – Zadar
Osnovna škola Šime Budinića osnovana je prije trideset i pet godina, u rujnu 1973. godine. Nalazi se u samom središtu Zadra, na području Mjesnog odbora Višnjik i Voštarnica.
Od prosinca 1991. godine škola nosi ime Šime Budinića, poznatog zadarskog jezikoslovca, rodoljuba i kulturnog djelatnika rođenog davne 1530. godine.
Šime Budinić suvremenik je Petra Zoranića, Brne Krnarutića i Jurja Barakovića, svojih poznatih sugrađana. Svi oni u svojim književnim djelima ističu dva bitna problema koja prate ljude onoga doba: borbu protiv osvajača koji su stoljećima prijetili Zadru i potrebu za pisanjem na svom, narodnom jeziku.
Šime Budinić završio je pravne studije i postao bilježnik grada Zadra, a za svećenika je zaređen 1565. godine. Bio je generalni vikar Zadarske nadbiskupije. Godine 1581. odlazi u Rim kao vrsni poznavatelj glagoljice. Prvi je u svojim djelima upotrijebio dijakritičke znakove za slova č i ž. Umro je 1600. godine u Zadru, gdje je i pokopan u katedrali svete Stošije.
Ponosni smo što naša škola nosi ime ovog velikog jezikoslovca i rodoljuba iz 16. stoljeća!
Tijekom trideset i pet godina postojanja naše škole, nižu se uspjesi naših učenika na svim odgojno-obrazovnim područjima. Svake godine sudjelujemo na svim natjecanjima literarnog stvaralaštva, sportskog natjecanja te natjecanja u znanju iz područja fizike, kemije, biologije, ekologije, matematike, geografije, stranih jezika…
Uspjesi naših učenika govore o samozatajnom radu naših djelatnika koji svoju ljubav i znanje prenose na mlade naraštaje njegujući njihove sposobnosti i različite interese.
Na početku šk. god. 2007./2008. uključili smo se u UNESCO-ov projekt SEMEP sa željom sudjelovanja naših učenika u odgoju i obrazovanju o okolišu i razmatranju ekoloških problema koji su zajednički čitavom području Mediterana.
Školski SEMEP koordinator je Anita Mustać, dipl. ing. biologije, a u projekt su uključeni učenici 8. razreda. Ljetna škola SEMEP-a održana je u Komiži od 9. do 15. srpnja 2008. Školski projekt „Nin – kraljevski grad“ izlagale su učenice 8. razreda Jana Morović i Manuela Buškulić.
Tijekom Ljetne škole učenici i nastavnici sudjelovali su na predavanjima i radionicama:
- predavanje „Projektna nastava“ – mr. sc. Marina Rudenjak Lukenda
- predavanje „Kud s klimom“ – dr. Mirko Jamnicki Dojmi
- predavanje „Kornjače“ – Jelena Jovanović, prof.
- radionica „Podmorska fotografija“ – Darko Tokić, prof.
- radionica „Litoral“ – Vlatka Kuhar, prof.
- radionica „Komunikacija“ – Borjanka Smojver, viša savjetnica AZOO
- radionice „Izrada projekata – praktična nastava“ – Ines Alfirević, prof.; Marija Kezele, prof.; Marica Kučan, prof.; Radovan Pucić, prof.; Marija Pustak, prof.; Dafne Vlahović, prof.
- Izvanučionička i terenska nastava na otoku visu – mr. sc. Marina Rudenjak Lukenda
Za školski projekt odlučili smo se za temu „Nin – kraljevski grad“. Smatrali smo da ćemo tu temu moći obraditi interdisciplinarno, u timskom radu učenika i nastavnika biologije, geografije, povijesti, vjeronauka, engleskog i hrvatskog jezika. Kako je ovo međunarodni projekt, izviješće o radu i većina materijala pisana su na engleskom jeziku.
Tijekom ove školske godine organiziran je niz aktivnosti: od posjeta gradu Ninu, proučavanju povijesne prošlosti grada, graditeljske baštine i razvoju današnjih aktivnosti od kojih živi domaće stanovništvo: solana, mrijestilište, medicinski turizam (ljekoviti peloid)…
OŠ ŠIME BUDINIĆA – ZADAR
School coordinator: Anita Mustać, prof. biology
Students: Jana Morović i Manuela Buškulić
Title of the project: NIN – the oldest Croatian royal town
SUMMARY:
Nin is a small town on the eastern Adriatic coast only 15km northwest from Zadar.
There's a historical center on an islet in the heart of the town, Ždrijac settlement and the new part.
We have chosen this town for our project because of its cultural heritage inside and outside the town walls, its great role in the Croatian history and natural beauties around it.
In its glorious days Nin was the seat of the Croatian bishops who played a great role in religious, cultural and political sense.
The most important Croatian rulers are connected to this town (prince Višeslav, Prince Branimir, king Tomislav, king Petar Krešimir IV and king Zvonimir).
There are many important monuments, the symbols of the old town : the church of Holy Cross also known as “the smallest cathedral in the world”, corronation church of st. Nicholas,
Prince Višeslav's baptismal font and the bronze statue of bishop Gregorius. The statue is very popular among women. A legend says that a woman who wants to give birth to a boy has to scrub the toe of the statue.
Nin is a member of WTFC ( Walled Towns Friendship Circle), the international association for the development of walled towns, cities and fortified historical towns.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
SEMEP (South-Eastern Mediterranean Sea Environmental Project) je ekološki projekt UNESCO-a koji okuplja zemlje jugoistočnog Sredozemlja u odgoju i obrazovanju za zaštitu okoliša.
Ekološki program "Odgoj za okoliš" u istraživačkom i praktičnom radu uključuje učenike u dobi od 13 do 18 godina. Cilj projekta je uočavanje ekoloških problema u okolišu, razvoj ekološke svijesti učenika i poticanje njihovog zanimanja za znanstveni pristup ekološkim problemima, promišljanje o uzrocima i posljedicama uništavanja okoliša, povezivanje škola na međunarodnoj razini tako da se problemi lokalne sredine predstavljaju drugim sredinama, razmjena podataka i preporuka za poduzimanje mjera. Učenici OŠ Šime Budinića - Zadar sudjeluju u ovom međunarodnom ekološkom projektu od 2007. godine kao jedina osnovna škola u Hrvatskoj. Školska koordinatorica projekta je Anita Mustać ,proresorica biologije
SEMEP je ekološki projekt UNESCO-a koji okuplja zemlje jugoistočnog Sredozemlja među kojima i Hrvatsku. Trenutačno u projektu sudjeluje 14 zemalja: Albanija, Bugarska, Hrvatska, Cipar, Egipat, Grčka, Izrael, Italija, Jordan, Malta, Palestina, Rumunjska, Slovenija i Turska.
Širi cilj SEMEP projekta je poticanje znanja, podizanje svijesti i razumijevanja o zajedničkoj povijesnoj, društvenoj, kulturnoj, ekološkoj i etičkoj baštini mediteranskih zemalja jugoistočne Europe, radi promicanja kulture nenasilja i tolerancije među državama.
OŠ Šime Budinića uključila se u projekt SEMEP-a od školske godine 2007./2008. kao jedina osnovna škola u Hrvatskoj. Školski koordinator projekta je Anita Mustać prof. biologije. Tijekom školske godine organiziraju se dva seminara za školske koordinatore i Ljetna škola na otoku Visu na kojoj sudjeluju školski koordinator i dva odabrana učenika koji predstavljaju školski projekt.
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof.
Link na službenu stranicu SEMEP.
Odluka o početku i završetku nastavne godine, broju radnih dana i trajanju odmora učenika osnovnih i srednjih škola za školsku godinu 2023./2024.
« Prosinac 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
U ovom videozapisu prikazan je postupak dobivanja e-potvrde o statusu učenika koju učenici i roditelji mogu dobiti digitalnim putem kako bi ostvarili određena prava.
Dragi naši učenici i roditelji u privitku se nalaze korisni materijali koji mogu pomoći da se lakše nosimo s kriznom situacijom tijekom pandemije koronavirusom (COVID 19).
Briga o sebi.docx
COVID-19 Leadership.pdf
Savjeti psihologa za zaposlenike koji rade od doma(1).pdf
Kako je koronavirus iskoristio bugove u nasem procesiranju rizika.pdf
Kako pomoci svojoj obitelji u doba neizvjesnosti.pdf
LETAK ZA DJECU-WHO.jpg
Pet nacina za prevladavanje psiholoskog stresa od Koronavirusa.docx
Slikovnica o korona virusu.pdf
Ukupno: 1295110