preskoči na sadržaj

Osnovna škola Popovac

Login

Školski obrok

OGLASNA PLOČA
Naš školski grb

Financijsko poslovanje

Priloženi dokumenti:
FINANCIJSKI IZVJESTAJ BILJESKE 2018.doc
FINANCIJSKI IZVJESTAJ - REFERENTNA STRANICA.pdf
POTVRDA O ZAPRIMANJU FINANCIJSKOG IZVJESCA 2018.pdf
FINANCIJSKI IZVJESTAJ 2018.xls
FINANCIJSKI PLAN 2020.pdf
PLAN NABAVE 2020.pdf
BILJESKE 2019.docx
FIN. IZVJESCE 1-12.2019.xls
POTVRDA O PREUZIMANJU FIN. IZVJESTAJA 2019.pdf
REFERENTNA STRANICA 2019.pdf
FINANCIJSKI PLAN ZA 2021. GODINU.pdf
OBRAZLOZENJEFINANCIJSKOG PLANA 2021..pdf
PLAN NABAVE 2021..pdf
II. REBALANS 2020..pdf
Financijsko izvjesce 2020 - referentna strana.pdf
Prorac - 2020 ZAVRSNI.xlsx
OS POPOVAC - BILJESKE UZ FINANCIJSKO IZVJESCE - 2020 (1).docx
PLAN NABAVE 2022.pdf
II. rebalans 2021.pdf
Obrazlozenje Financijskog plana za 2022g..pdf
FIN. IZVJESCE 2021 (1).xls
OS POPOVAC - BILJESKE - 2021 (1).docx
FIN. IZVJESCE 2021 - POTVRDA.pdf
FIN. IZVJESCE 2021 - REF. STRANICA.pdf
Obrazac za skole II. rebalans 2022.-OS - novi.xlsx
Tablica II. rebalans mat. i fin. rashoda za 2022. god..xls
FIN. PLAN 2023 - PRIHODI.pdf
FIN. PLAN 2023.pdf
OS POPOVAC obrazlozenjE financijskog plana - novi (1).doc
Tablica opcih i stvarnih rashoda za 2023. god. - EURI (1).xls
PLAN NABAVE 2023.pdf
BILJESKE uz financijsko izvjesce 1.1.-31.12.2022.pdf
REF. STRANICA - financijski izvjestaj 2022.pdf
Obrasci financijskih izvjestaja v 8.0.3 - 31.12.2022.xlsx
OS POPOVAC - PlanNabave 2023..docx
Predlozak izmjena obrazlozenja financijskog I. rebalansa.doc
PRIHODI I RASHODI - I. REBALANS 2023. GOD.xls
Tablica opcih i stvarnih rashoda za 2023. god I. REBALANS 2023..xls
OS POPOVAC - II.REBALANS 2023..xlsx
OS POPOVAC Finan.plan 2024 sa projekcijama za 2025. i 2026..xlsx
Plan nabave 2024 - OS POPOVAC.xls

Učimo zajedno

Za osmaše!

eLektire

Hrvatski pravopis

Jezični savjeti

Pohvale našem webu

 

Instagram škole

Twitter škole


Općina Popovac

Brojač posjeta
Ispis statistike od 30. 11. 2010.

Ukupno: 1869898
Danas: 29
Leksikon mitologija


Glagoljica

Eko škola

Facebook škole

Vijesti
Povratak na prethodnu stranicu Ispiši članak Pošalji prijatelju
Jurjevo
Autor: Željko Predojević, 23. 4. 2011.

Na današnji dan (23. travnja) slavimo Jurjevo. „U narodnoj je tradiciji sv. Jure zaštitnik ratara, pastira, konja i ostale stoke, zemlje, usjeva i zelenila. Zelenilo je boja proljeća i vegetacije i simbolizira nadu; pobjedu proljeća nad zimom, pobjedu života nad smrću. Jurjevo mjesto u kalendaru označuje seljaku početak prvih radova izvan kuće“. Uza Jurja vežemo više običaja i obreda, od kojih su u nas najpoznatiji obredni pohodi Zelenoga Jurja i paljenje krjesova.


"Na dan 23. travnja u kršćanstvu se obilježava mučeništvo sv. Jurja, visokog rimskog časnika, koji je za Dioklecijana, 303. godine, bio pogubljen jer se nije htio odreći vjere. Službeno ga se počinje štovati u V. stoljeću, a sigurno je potvrđena proslava 23. travnja 684. godine u Rimu. Njegova borba sa zmajem tada se još ne spominje – opisana u IX. stoljeću, vjerojatno potječe s Istoka. Jedan od starijih hrvatskih srednjovjekovnih književnih spomenika je Pisan svetago Jurja, u XIV. stoljeću uvrštena u Pariški kodeks. Zanimljivo je da je u Hrvatskoj, Ugarskoj i Poljskoj obilježavanje pogibije sv. Adalberta (u misionarskom pohodu 23. travnja 997. godine) istisnulo Jurjevo, pa se ono slavilo 24. travnja. Nakon raskida državno-pravnih veza s Ugarskom, i Jurjevo je u Hrvatskoj vraćeno na 23. travnja.41 Jurjevo je na granici zimske i ljetne polovice godine, što je seljačkom stanovništvu važno jer tada počinju prvi radovi izvan kuće. Uza nj vezano je više običaja i obreda, od kojih su u nas najpoznatiji obredni pohodi Zelenoga Jurja i paljenje krijesova.


No, proučavajući narodne pjesme koje se koriste u vrijeme ophoda i slavlja, etnolozi i lingvisti rekonstruirali su mitološki sloj koji prethodi kršćanstvu. Ustvari, jedina usporedba sv. Jurja s Jurjem pretkršćanskoga svijeta je u elementu borbe sa zmijom/zmajem, koji je opet raznolikoga značenja.

Sv. Juraj zmaja ubija kopljem kao vitez konjanik, da spasi kraljevnu, što se na metaforičkoj razini može gledati kao borba s Nečastivim ili pak pobjeda kršćanstva nad herezom. Slavenski je Juraj bog vegetacije što se o Jurjevu mačem bori sa svojim poočimom Velesom, nakon čega, izašavši na površinu, donosi početak plodne godine. Kako je već izloženo, susrevši potom svoju sestru Maru, oni spremaju božansku svadbu. Mara i Juraj u stvari su Perunovi blizanci, rođeni na Novu godinu, koji u proljeće svojim životom pokreću daljnji tijek godine. Također je zanimljivo što je Juraj i gospodar vukova, pa su njemu upućivane molbe za zaštitu sela od divljih šumskih zvijeri. No, najvažnija je – uz njegov aspekt plodnosti – njegova veza s mjestom na kojemu se nalazio prije, odrastajući u Velesovom svijetu. To je, dakle, podzemni svijet u kojemu žive duše umrlih ljudi – u općenitoj slavenskoj mitologiji zove se Virej. Riječ je o mitskomu svijetu vječnoga proljeća, pašnjaka, livada i šuma. Kao Velesov posinak Juraj ima njegove ključeve te ga na koncu zime otvara puštajući proljeće u svijet ljudi, a dolaskom pred zlatna vrata Perunova dvora te ključeve mora dati Mari kako bi se spajanjem dvaju principa – vlažnosti podzemlja i sunca gornjega svijeta – dobio temelj plodnosti. Osim što je na grčkom, kako rekoh, „georgios“ i seljak, za uklapanje Jurja u interpretatio christiana bilo je posebno prikladno i mjesto sv. Jurja u kalendaru.46 Ukratko, pod kršćanskom predajom o sv. Jurju nalazi se duboko ukorijenjena priča o dolasku proljeća zaslugom boga vegetacije Jurja i o njegovu susretu s izgubljenom sestrom."

 

 

 



Izvor: • Vukelić, Deniver, Pretkršćanski prežici u hrvatskim narodnim tradicijama, u: Hrvatska revija, Broj 4-2010, 30. listopada 2010. • Dragić, Marko, Poetika i povijest hrvatske usmene književnosti, Fakultetski udžbenik, Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu, Split 2007.,


[ Povratak na prethodnu stranicu Povratak | Ispiši članak Ispiši članak | Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju ]
preskoči na navigaciju